جنگیز چیچک: باید بیش از هر مرحله‌ای خلاق و جسور باشیم

جنگیز چیچک از وکلای مدافع رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اظهار نمود که باید کُدهای رژیم تازه را بدون اتلاف وقت شناخت، وی افزود:"ما مجبوریم که بیش از هر مقطع دیگری با خلاقیت و جسارت عمل کنیم."

جنگیز یورکلی، عضو شورای مرکزی حزب دمکراتیک خلق‌ها و از وکلای رهبر اوجالان، تماس تلفنی رهبر خلق کورد با برادر خویش محمد اوجالان را در گفتگو با خبرگزاری فرات مورد ارزیابی قرار داد.

چیچک خاطرنشان کرد که حقوق در جزیره امرالی به عنوان ابزار سیاسی فرادست‌ها برای پنهان‌کاری سیستم حصر مورد مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزود:"اما همچنانکه که شاهدیم رژیم امروز دیگر نیازی به مخفی کردن این موضوع هم نمی‌بیند. ما با چنان حاکمیتی روبرو هستیم که نه تنها خود را بر آقای عبدالله اوجالان بلکه حتی فاشیسم بر تمامی جامعه تحمیل می‌کند."

جنگیز چیچک خاطرنشان کرد که در آخرین مورد رویدادهای گاره، پرونده انحلال ه.د.پ، عقب‌نشینی از توافقنامه استانبول و بازداشت گرگرلی‌اوغلو نشان می‌دهند که همه چیز را برای تشکیل مدل ٢٠٢٣ آماده کرده و در این راستا تمامی عرصه‌‌های سیاست‌ورزی و مدل دمکراسی حتی مجلس را نیز بی‌تأثیر می‌کنند. در این رابطه افزود:

"در تأسیس رژیم اسلامی-ترک تازه، همچون تأسیس مدل دولت-ملت سده پیش، سهم ملت کورد و مسئله کورد انکار و نابودی است. بنیانگذاران رژیم تازه بخوبی می‌دانند که بدون نابودی مبارزه سازماندهی شده کورد نمی‌توانند موفقیتی کسب کرده و ماندگار شوند، در این راستا گام برمی‌دارند. به همین دلیل حصر مطلق را بر عبدالله اوجالان تشدید کرده‌اند. همزمان باید توطئه‌گری کهنه‌پرستان که وضعیت اضطراری را بر کشور تحمیل کرده‌اند و همچنین سابقه این توطئه‌گری در مدل دولت-ملت ترک را مد نظر قرار داد.

یعنی رفتار با عبدالله اوجالان را باید بر اساس کدهای رژیم تازه که آ.ک.پ-م.ه.پ می‌خواهد آنرا تأسیس کند مورد سنجش قرار داد. وقتی از این زاویه به مسئله نگاه کنیم خواهیم دید که میزان خطر بر عبدالله اوجالان و خلق کورد افزایش یافته است. با این وضعیت منفی نیز زمینه ایجاد ائتلافی اجتماعی ملت کورد که در تاریخ بیسابقه است فراهم شده است. یکی از گام‌های اساسی که در این زمینه باید برداشته شود این است که چگونه این پتانیسل را به گام‌های اجتماعی، سیاسی و تحقق برنامه‌ها مبدل کرد."

'موافقت با تماس تلفنی برای جلوگیری از اعتراض اجتماعی بود'

جنگیز چیچک به تماس تلفنی کوتاه رهبر خلق کورد اشاره کرده و افزود:"تنها هدف موافقت با این تماس تلفنی این است که حساسیت اجتماعی در مورد عبدالله اوجالان را بکاهند و از تغییر فعالیت‌های اعتراضی به عملیات‌های سیاسی برای واردکردن فشار بر حاکمیت جلوگیری کنند."

جنگیز چیچک افزود:"حاکمیت بیش از هر چیز از فعالیت‌های اجتماعی غیرقابل کنترل می‌ترسد، فعالیت‌های پارک گزی و اعتراضات کوبانی هنوز هم مثل روز نخست از سوی حاکمیت فراموش نشده‌اند. گفتگوی تلفنی چهار دقیقه‌ای را از این منظر باید مورد ارزیابی قرار داد. هدف و برنامه حاکمیت این بود که با این تلفن از قیام اجتماعی در مورد زندگی عبدالله اوجالان جلوگیری کند. به همین دلیل مکالمه تلفنی را فورا قطع کردند. تمام این موارد نشان می‌دهند که نقض گسترده حقوق عبدالله اوجالان مثل روز نخست همچنان ادامه دارد."

در مورد سخنان عبدالله اوجالان که به برادر خویش گفته بود؛'شما اشتباه می‌کند، دولت هم اشتباه می‌کند.' جنگیز چیچک خاطرنشان کرد که هشدارهای اوجالان تازه نیستند و در ادامه افزود:"خطر این است. هر چیز پنهانی، نه بر مبنای منبع قابل اعتماد، هر چیزی که زمینه سوءاستفاده حاکمیت در آن وجود داشته باشد، زمینه هرگونه تحریف و توطئه در آن وجود دارد. در واقع عبدالله اوجالان، دولت را به جدیت فراخواند. چنین پیامی می‌دهد که آنانیکه بر مبنای منافع روزانه با این مسئله تاریخی برخورد کنند ضرر خواهند کرد. از روزی که به امرالی آورده شد همیشه بر این موضوع پافشاری کرده است."

'باید بیش از هر مقطع دیگری خلاقتر و جسورتر باشیم'

جنگیز چیچک خاطرنشان کرد که برای جلوگیری از ایجاد رژیم تازه و برای گسترش و ارتقای مدل جمهوری دمکراتیک باید ه.د.پ و مخالفان و آزادیخواهان بیش از هر زمانی با خلاقیت و جسارت بیشتری عمل کنند و افزود:"در مقابل سیاست جنگ‌افروزی که حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ بر تمامی این جغرافیا تحمیل میهکند، با مبارزه صلح اجتماعی که عبدالله اوجالان سالهاست آنرا به پیش می‌برد، با مبارزه علیه فاشیسم، به کارزای سیاسی نیازمندیم."

جنگیز چیچک در پایان سخنان خود گفت:"لازم است که همه از منافع محدود خود در مقابل حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ دست بردارند، ما نیازمند ذهنیتی سیاسی هستیم که تعیین کننده باشد و هژمونی مخالف را به چالش بکشد. خلاصه اینکه ما یا باد علیه فاشیسم راه تازه‌ای پیدا کنیم یا اینکه بن‌بست‌ها را بگشائیم. بجز این دو جایگزین دیگری نداریم."