کنگره جامعه دمکراتیک و حزب مناطق دمکراتیک: حصر و انزوا باید فورا پایان یابد و آقای اوجالان آزاد شود

ک.ج.د و د.پ.ب در مورد حصر عبدالله اوجالان و تداوم اعتصاب غذا در زندان‌ها بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در بیانیه آمده است:"برای حل مسئله کورد از طرق دمکراتیک، ما خواستار پایان فوری حصر اوجالان، تضمین شرایط حق زندگی آزادانه و آزادی آقای اوجالان هستیم."

بردان اوزترک رئیس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک(ک.ج.د) و صالحه آیدنیز و کسکین بایندر روئسای مشترک حزب مناطق دمکراتیک(د.ب.پ) در مورد حصر شدید رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و اعتصاب غذای زندانیان پرونده پ.ک.ک و پاژک که در زندان‌های رژیم ترکیه ١٨٣مین روز خود را سپری می‌کند بیانیه‌ی مشترکی را در مرکز روابط عمومی ب.د.پ در شهر آمَد صادر کردند. متن کوردی این بیانیه از سوی بردان اوزترک و متن ترکی آن توسط صالحه آیدنیز قرائت شد.

در بیانیه آمده است:

"از هیتلر پیشی گرفته‌اند"

 "در مرحله‌ای که کشور به ورطه تاریکی کشیده می‌شود، آزادی مردم محدود شده و سنگ‌بنای یک رژیم فاشیستی بنیان گذاشته می‌شود، فراخواندن به مبارزه‌ای واحد برای ما همچون نیروهای دمکراسی یک ضرورت است. دمکراسی، قانون، عدالت و آزادی در کوردستان و ترکیه تحت حملات سرکوبگرانه قرار دارند. از طریق KHK (فرمان قانونی [رئیس جمهور]) صدها نهاد، بنیاد و رسانه پلمپ شدند و کانون‌های وکلا، سازمان‌های حرفه‌ای، سازمان‌های حقوق بشری تحت فشار قرار داده شد‌ه‌اند. شبکه‌‌ای اجتماعی بشدت محدود شده‌اند و شهروندانی که درباره رژیم آ.ک.پ-م.ه.پ یا دیکتاتوری فردی سخن بگویند، با شکستن درب در نیمه شب از سوی پلیس و دستگیری روبرو می‌شوند. اکنون افراد به دوران هیتلر غبطه می‌خورند. ما در این مرحله مخاطرات را بخوبی مشاهده می‌کنیم. ما برای جلوگیری از این مخاطرات خواستار پیشبرد مبارزه دمکراتیک با استفاده از تمامی امکانات و در هر زمانی هستیم.

دلیل تمامی مسائل مسئله کورد است

از بهداشت عمومی تا سیاست، از اقتصاد تا اکولوژی ریشه تمامی مسائل عدم چاره‌یابی مسئله کورد است. با نگاهی به مسائل ترکیه با مسائل بسیاری روبرو می‌شویم، مسائل اقتصادی، آموزشی، بهداشت و .... اما ریشه تمامی این مسائل مسئله کورد است. با توسل به شیوه‌های خشونت‌آمیز بر عدم چاره‌یابی مسئله کورد از طرق دمکراتیک پافشاری می‌کنند. به همین دلیل مسائل همچنان لاینحل باقی می‌مانند. با مرحله افزایش نرخ بیکاری، گسترش بحران اقتصادی و افزایش میزان خودکشی روبرو شده‌ایم. مردم در فقر بسر می‌برند. جغرافیا و سرزمین ما غارت و ویران می‌شود. از سوی دیگر شرکای رژیم سرمایه اقتدارگر بر ثروت خود می‌افزایند. مسائل بهداشتی افزایش می‌یابند و چاره‌ای برای پایان دادن به پندمی پیدا نمی‌شود. به بهانه تدابیر بهداشتی آزادی‌های اجتماعی محدود می‌شوند. صدای نیروهای مخالف سرکوب می‌شود. از سوی دیگر میلیون‌ها دلار به شرکت‌های همکار خود می‌دهند. از یکسو برای مردم ترکیه یک واکسن را هم زیاد می‌دانند، ولی برای شبه‌نظامیان وابسته به خود در حال جنگ در لیبی، سودان، آذربایجان و سوریه هستند و کشورهای جهان آنانرا مزدوران تروریست اعلام کرده‌اند واکسن‌ها را صادر می‌کنند. بجای اهمیت دادن به سلامتی جامعه از اقتدار خود محافظت می‌کنند.

سیاست امحا

از تأسیس جمهوری تا امروز مسئله کورد یکی از مسائل اساسی ترکیه می‌باشد. مسئله کورد در دوره عثمانی‌ها نیز وجود داشت. اما در سال‌های پایانی عثمانی آن را سرکوب کردند. در دوره جمهوری فشار، خشونت و سرکوب کوردها را افزایش دادند. در برهه قیام‌های شیخ سعید، آگری و درسیم بجای حل مسئله، خشونت بیشتری را در پیش گرفتند. همچنین در دهه ١٩٩٠ مسئله کورد جنگ شدیدی را به دنبال داشت. وحشیگری علیه جامعه افزایش یافت. نیروهای وابسته به دولت بر آتش نژادپرستی دمیدند و نژادپرستی را گسترش دادند. خلق کورد را به عنوان تروریست معرفی کرده و به سیاه‌نمایی دست زدند. به عنوان «سر مار» کوردها را با قتل‌عام روبرو کردند. از یکسو زبان، فرهنگ و تاریخ را با نابودی روبرو کردند و به موازات آن نیز در عرصه نظامی سیاست نسل‌کشی علیه کوردها را در پیش گرفتند.

اوجالان بازیگر سیاسی و مخاطب حل مسئله کورد است

آقای عبدالله اوجالان علیه سیاست‌های دولتی که مسائل را تعمیق می‌بخشند از سال ١٩٩٣ اعلام آتش‌بس یک‌طرفه نمود. اعلام کرد که مسئله کورد از طریق خشونت و جنگ حل نمی‌شود. از سال‌های ١٩٩٠ تا به امروز بارها اعلام آتش‌بس نمودند. آقای اوجالان بارها خواستار حل مسئله از طریق مذاکره و گفتگو به جای جنگ شد. در آخرین مورد در نوروز ٢٠١٣ دکلراسیونی را برای حل دمکراتیک طرح کرد. دکلراسیون آقای اوجالان امید تازه‌ای را زنده کرد.

در مرحله مذاکره صدای سلاح‌ها متوقف شد. قتل به پایان رسید. در مدتی کم حوزه‌های اقتصادی، بهداشت، آموزش و حوزه‌های دیگر در ترکیه پیشرفت‌های بزرگی را تجربه کرند. بذر آزادی، برابری و صلح میان خلق‌ها کاشته شدند. آنانی که چاره‌یابی و مذاکره را تجزیه اقتدار خود می‌دیدند به این مرحله پایان دادند. مرحله خونینی را آغاز کردند. علیه آقای اوجالان به عنوان معمار آشتی تمامی رویکردهای ناعادلانه را در پیش گرفتند. بر خلاف تمامی موازین حقوقی حصر و انزوا را تحمیل کردند.

علیه آقای عبدالله اوجالان که بازیگر سیاسی اصلی و بزرگ در حل مسئله کورد است حصر و انزوا را از سال ١٩٩٩ در پیش گرفته‌اند. سیستم دولت اگر چه در مقاطحی برای منافع خود سیاست حصر را کاهش داده باشد نیز اما هیچگاه به حصر و انزوا پایان نداده است. هیچ گاه از حصر دست نکشیده است. پس از آنکه اقتدار مرحله مذاکره ٢٠١٣ را متوقف کرد و به خشونت متوسل شد حصر آقای اوجالان را تشدید کرد.

از سال ١٩٩٩ تاکنون آقای اوجالان در زندان امرالی با حصر و شکنجه مداوم روبرو بوده است. به دلیل این حصر سنگین، در هفت سال گذشته خانواده و وکلای وی از ملاقات با ایشان محروم شده‌اند. نه تنها دیدار وکلا و خانواده ایشان بلکه دیدار وکلا و خانواده زندانیان دیگر در امرالی را نیز ممنوع کرده‌اند. حقوق قانونی آقای اوجالان همچون حق تماس تلفنی، دیدار با خانواده و وکلا، نامه‌نگاری و ... به شیوه‌ای غیرقانونی و کیفی نقض می‌شوند. حصر و انزوای شدید را ادامه می‌دهند.

عملیات برون مرزی بجای چاره‌یابی مسئله

ما به عنوان ک.ج.د و د.ب.پ از آغاز تاکنون اعلام کرده‌ایم که با عدم چاره‌یابی مسئله کورد مخالف هستیم و از حل مسئله به شیوه سیاست دمکراتیک پشتیبانی می‌کنیم. ما اعلام کرده بودیم که: برای چاره‌یابی قبل از هر چیز با حصر آقای اوجالان به عنوان نیروی سیاسی پایان یابد. ما خواستار در پیش گرفتن روند مذاکره و گفتگو بودیم. ما اعلام کردیم که اگر دمکراسی، آزادی، عدالت، قانون و ... وجود نداشته باشد ممکن نیست در امنیت پیشرفتی روی دهد. اما این هشدارهای ما نادیده گرفته شدند، حصر تشدید شد، بجای حل مسئله عملیات‌های برون مرزی را به اجرا گذاشتند. از روژاوا تا جنوب کوردستان، از مرز ایران تا لیبی، آذربایجان و تمامی خاورمیانه با ذهنیت پانترکیسم حملات نظامی را گسترش می‌دهند. مانند تمامی مسائل دیگر با مسئله کورد هم خواستار تداوم عمر حاکمیت خود هستند. این حاکمیت تمامی کثافت‌ها و جرایم خود را در لوای آیین اسلام پنهان کرده است.

سیاست حصر و انزوا

با تشدید حصر، چاره‌یابی مسائل نیز با مصائب و مشکلات بیشتری روبرو می‌شود. هزاران زندانی سیاسی در زندان‌ها در محکومیت حصر آقای عبدالله اوجالان و پایان دادن به این روند در اعتصاب غذا بسر می‌برند. در سال‌های گذشته نیز این موضوع بارها تکرار شده است. اعتصاب‌ غذا در زندان‌ها آغاز شده و مرزهای زندان را درنوردید، در داخل و خارج از کشور گسترش یافتند. اکنون نیز یکبار دیگر گسترش یافته‌اند. با گسترش اعتصاب غذا، کائوس، تنش و عدم امنیت نیز افزایش می‌یابد. راه سیاست دمکراتیک مسدود می‌شود و عدم چاره‌یابی تحمیل می‌شود، حقوق و آزادی‌ها محدود می‌شوند. دیکتاتوری حاکمیت به تحکیم خود سرعت می‌بخشد. اعتصاب غذا در زندان‌ها امروز در ١٨٢مین روز خود است. ١٨٢ روز است هزاران انسان جسم خود را به گرسنگی سپرده‌اند. با تداوم اعتصاب غذا، بدن انسان زیان بیشتری می‌بیند. هر کدام از زندانیانی که به اعتصاب غذا می‌پیوندند زیان‌های ماندگاری در بدن آنان بوجود می‌آید. انسان‌ها زندگی خود را از دست می‌دهند. ما به عنوان ک.ج.ک و د.ب.پ مخاطرات تداوم این وضعیت را مشاهده می‌کنیم. از این رو ما می‌خواهیم که مطالبات زندانیان فورا برآورده شود و حصر آقای اوجالان پایان یابد. برای اینکه آقای اوجالان بتواند نقش خود را در حل مسئله ایفا کند ما خواستار آزادی عمل آقای اوجالان و آزادی فعالیت ایشان هستیم.

سیاست‌ حصر دولت ترکیه را به دولتی مافیایی مبدل کرده است

 به دلیل عدم چاره‌یابی مسئله کورد سیاستم مافیایی شکل گرفته است. این سیستم مافیایی امروز حاکمیت را به درماندگی کشیده است. این سیستم خواستار تشدید بیشتر حصر و انزواست. سیستم مافیایی دولت موازی اخیرا در شبکه‌های مجازی خود را نمایان کرده است. در این مرحله به دلیل عدم چاره‌یابی مسئله کورد، همدیگر را تحریک می‌کنند، آشکار می‌کنند که چگونه کوردهای دمکرات، روشنفکران و روزنامه‌نگاران کورد را به قتل رسانده‌اند. نیروهای اپوزیسیون نیز در مقابل این نیروهایی که همدیگر را متهم کرده و جرایم یکدیگر را افشا می‌کنند تنها به نظاره نشسته است. با این موضع خود به حاکمیت نیرو می‌بخشد. اپوزیسیون نمی‌خواهد بپذیرد شکل‌گیری این مافیا در داخل دولت به دلیل عدم حل مسئله کورد بوده است. آنرا عملکرد چند فرد مافیایی ارزیابی می‌کند. کوه پشت تپه را نمی‌خواهد ببیند. موجی که کشتی را درهم بکوبد لابد می‌تواند کشتی را هم غرق کند. به دلیل عدم چاره‌یابی مسئله کورد، کوه پشت تپه روز به روز بزرگتر می‌شود. کنترل تمامی سیستم دولت را بدست می‌گیرد، به همین دلیل است که دادگستری دیگر مستقل نیست. مفاهیم عدالت، حقوق و حق دیگر مفاهیمی بیگانه هستند.

آقای اوجالان تمامی مسائل را می‌بیند و راه چاره‌یابی آنان را پیشکش می‌کند. از سال‌های دهه ١٩٩٠ تا به امروز به جمهوری ترکیه ‌هشدار داده است. آشکار کرد که سازمان‌های موازی در داخل دولت بای منافع اجتماعی کار نمی‌کنند. آقای اوجالان همیشه خاطرنشان کرد که با شیوه‌های حق، عدالت و حقوق، سازمانی دمکراتیک و آزادی‌خواه تشکیل می‌شود. آقای اوجالان همیشه اظهار کرده است که با حل مسئله کورد به شیوه‌ی دمکراتیک می‌توان ترکیه‌ی دمکراتیک را بنیان گذاشت. آشکار کرد که می‌توان در ترکیه جمهوری دمکراتیک را گسترش داد و این نیز به نجات ترکیه از چنگ نیروهای امپریالیست می‌انجامد. راه سازمان‌های مافیایی را مسدود می‌کند. آقای اوجالان امروز برای کوردستان آزاد و ترکیه دمکراتیک تلاش می‌کند.

به همین دلیل همیشه با مسئولیت‌پذیری عمل کرده است. اما امروز آقای اوجالان در حصری شدید قرار دارد. برای حل مسئله کورد از طرق دمکراتیک؛ ما خواستار پایان دادن فوری به حصر اوجالان هسیم. ما خواستار ضمانت آزادی عمل آقای اوجالان هستیم، ما خواستار آزادی آقای اوجالان هستیم.

در وجود آقای اوجالان خلق را در حصر قرار داده‌اند

مسئله کورد به اندازه‌ای که به انصاف حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ واگذار نشود مسئله‌ای حیاتیست. برای حل این مسئله باید نیروهای دمکراتیک، اپوزیسیون و تمامی افرادی که برای حقوق و آزادی مبارزه می‌کنند متحد گردند. با اتحاد و همبستگی این نیروها چاره‌یابی مسئله میسر می‌شود. این مسئله حیاتی را نمی‌توان با انتخابات و صندوق رأی حل کرد. اگر این مسئله حل نشود ترکیه فرومی‌پاشد. سال‌هاست که تلاش دارند مسئله کورد را با جنگ و خشونت حل کنند.

مبارزه مشترک برای آزادی و دمکراسی در ترکیه

ما همچون ک.ج.د و د.ب.پ اعلام می‌کنیم که نیرو و مخاطب اصلی حل مسئله کورد آقای عبدالله اوجالان است. برای اینکه این مسئله به شیوه‌ای دمکراتیک و صلح‌جویانه حل شود از تمامی نیروها، سازمان‌ها و نهادهای مربوطه می‌خواهیم که با جدیت با این مسئله رفتار کنند. ما نخست نیروهای دمکراسی‌، اپوزیسیون و تمامی افرادی که علیه سیستم فردپرستی مبارزه می‌کنند را فرامی‌خوانیم که بر اساس سیاست خط سوم مبارزه را به پیش برند. ما برای پایان دادن به حصر و اعتصاب غذا، برای دمکراتیک شدن ترکیه از تمامی نیروهای دمکراتیک و مخالف می‌خواهیم که بر مبنای خط مبارزه دمکراتیک به مبارزات خود ادامه دهند."