لازم است پارت دمکرات کوردستان دست از موضع نگران کننده خود بردارد

محمود طغرل نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کرد که آنها برای پیشبرد دیالوگ میان نیروهای کورد، از اقلیم فدرال کوردستان دیدار کرده‌اند و در ادامه خاطرنشان ساخت: مواضع کنونی پد.ک نگران کننده بوده و ما درخواست داریم که آنها دست از این مواضع بردارند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها در ۲۷ سپتامبر هیاتی را برای  دیدار با مقامات اقلیم جنوب کوردستان به باشور کوردستان اعزام کرده بود. مارال دانش بشتاش ریاست گروه پارلمانی حزب خلق‌ها، محمود طغرل نماینده این حزب از دیلوک و حکمت خطیب نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در هولیر در این دیدار شرکت داشتند. این هیات در شهر سلیمانیه با مقامات جنبش گوران، بافل طالبانی و شاناز ابراهیم احمد و قباد طالبانی دیدار کردند. محمود طغرل نماینده دیلوک از حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز در این هیات حضور داشت. وی در رابطه با این دیدار اعلام کرد: برای پیشبرد دیالوگ بین کوردها که موضوع اصلی در خاورمیانه و ترکیه هستند، آنها از منطقه فدرال جنوب کوردستان دیدار کرده‌اند. در این رابطه طغرل اظهار داشت که هیاتهای دیدار کنند در رابطه با انتخابات عراق، ائتلاف بین کورد و موضع مشترک علیه نیروهایی که اخیرا سعی می‌کنند نیروهای کورد را در مقابل یکدیگر قرار دهند، گفتگو کرده‌اند.

ما به همکاری اهمیت می‌دهیم

طغرل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که دیدار انها از باشور کوردستان از این جهت اهمیت داشت که  حمایت خود را از گوران و اتحادیه میهنی کوردستان برای ائتلاف در پارلمان عراق نشان داده‌اند. وی در ادامه گفت: در انتخابات عراق ما به همکاری و ائتلاف‌ها اهمیت می‌دهیم. بدون شک این مسئله به معنای طرفداری ما نیست. در انتخابات ۷  ژوئن ۲۰۱۵ نمایندگان اتحادیه میهنی نیز به ترکیه امده و حمایت خود را از حزبمان اعلام کردند. به همین دلیل ما می‌خواهیم در این انتخابات اتحادیه میهنی کوردستان و گوران به پیروزی برسند.

اتحاد ملی

طغرل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که باید در پارلمان عراق نیروهای کورد از قدرت برخوردار بوده و افزود: اخیرا بسیاری از نیروها تلاش می‌کنند تا نیروهای کورد را در مقابل یکدیگر قرار دهند، به همین دلیل همکاری و ائتلاف نیروهای کورد مهم است. در خصوص اتحاد ملی، باید در کوتاه مدت کنفرانسی عمومی برگزار شود.  این خواست اصلی ما است. ما می‌خواهیم که تمام نیروهای کورد در این تلاش‌ها شرکت کرده و اتحاد ملی را به ثمر برسانند.

پارت دمکرات کوردستان در اشتباه است

محمود طغرل ضمن اشاره به دیدارهای انجام شده اظهار داشت: در دیدارهای صورت گرفته ما مشاهده کرده‌ایم که پارت دمکرات کوردستان تلاش می‌کند تا در منطقه به تنها نیروی منطقه تبدیل شود. به همین دلیل احزاب سیاسی دیگر را نادیده گرفته و آنها را به رسمیت نمی‌شناسد. ما این موضع را مورد انتقاد قرار می‌دهیم. پارت دمکرات کوردستان وارد محاسبات اشتباه شده است. پارت دمکرات کوردستان تصور می‌کند که ترکیه قدرتمند است و بدون ترکیه نمی‌تواند زنده بماند. اما در واقع حاکمیت ا.ک.پ/م.ه.پ در ترکیه ضعیف‌ترین دوران بیست ساله خود قرار دارد، باید مواظب بود که مانند سال‌های ۹۰ جنگی داخلی را دامن نزنند. به همین دلیل نقش همکاری و ائتلاف گوران و اتحادیه میهنی بسیار مهم هستند. در منطقه دست به حمله می‌زنند، ادعا می‌شود که در سلیمانیه، پارت دمکرات کوردستان و میت عملیات مشترک را انجام می‌دهند. و قاتلان هم دستگیر نمی‌شوند. آخرین بار یاسین بولوت در جریان تروری به شهادت رسیده است. پیش از ان نیز دو جوان دیگر جان خود را از دست داده بودند. با این حملات تلاش می‌کنند تا مانع از همکاری و گفتگوهای میان کوردها شده و در این رابطه دست به اقدامات تحریک برانگیز می‌زنند.

موضع نگران کننده پارت دمکرات کوردستان

طغرل در بخش دیکری از سخنان خود اظهار داشت که از دست رفتن یک نیروی کوردی به معنای از دست رفتن تمام کوردها بوده و در این باره اظهار داشت: دستاوردهای کنونی دستاوردهای تمام خلق کورد هستند. لازم است که گروه‌های کوردی رو در روی یکدیگر قرار نگرفته و برعکس بتوانند همدیگر را تقویت کنند. ما در این رابطه با جنبش گوران، اتحادیه میهنی و جنبش آزادی هم سخن گفته‌ایم. نیروهایی وجود دارند که می‌خواهند کوردها را در مقابل هم قرار دهند. امرز توطئه نابودی کوردها در جریان است. ترکیه تلاش می‌کند تا در باشور کوردستان این توطئه را به دست پارت دمکرات کوردستان انجام دهد. به همین دلیل فشارهای بسیاری را بر پارت دمکرات کوردستان تحمیل می‌کند. پارت دمکرات کوردستان دچار اشتباه محاسباتی شده است. شاید همیشه بخشی از این توطئه‌ها نبوده است، اما گاه و بیگاه بخشی از ان بوده است. برای نمونه چند روز قبل نمایندگان ما در هولیر از سوی نیروهای امنیتی پارت دمکرات کوردستان دستگیر شدند. متاسفانه پارت دمکرات کوردستان اعضای حزبمان را به عنوان شخصیتهای حقوقی در نظر نمی‌گیرد و موانع بسیاری را علیه آنها ایجاد می‌کند. گاه و بیگاه اعضای ما را بازداشت می‌کند. در رابطه با این وضعیت با گوران و اتحادیه میهنی گفتگو کرده‌ایم. انها هم در چنین شرایطی هستند. موضع کنونی پارت دمکرات کوردستان نگران کننده است و ما می‌خواهیم که دست از این موضع بردارند.

دیدارها ادامه دارند

محمود طغرل در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دیدار آنها تا کنون مثبت بوده است و در خاتمه گفت: غیر از پیوندهای دیپلماتیک ما با بازاریان و اصناف سلیمانیه هم دیدار داشته‌ایم. خلق علیه یک جنگ داخلی بوده و از حملات صورت گرفته به منطقه نگران و ناراحت هستند. دیدارهای ما از منطقه ادامه پیدا می‌کند.