مانور اطلاعاتی سپاه برای به سکوت واداشتن معترضان در فضای مجازی

حکومت ایران علاوه بر نظامی‌گری و سرکوب خشونت بار اعتراضات داخلی سعی دارد فضای رعب و وحشت را به اینترنت و رسانه‌ها کشانده و مخالفان و معترضان را وادار به سکوت در فضای مجازی کند.

جانشین فرمانده سپاه در همین رابطه از برنامه‌ریزی برای یک رزمایش اطلاعاتی خبر داده و مدعی شده دشمن در تک تک خانه‌ها وجود دارد.

جامعه جهانی در حالی از برنامه نظامی و موشکی ایران ابراز نگرانی می‌کند که حکومت طی سال‌های گذشته همچنین ضمن انجام حملات سایبری به نهادهای مهم دولتی و غیر دولتی رقبای بین‌المللی‌اش، به دنبال گسترش سیطرەی خود بر فضای مجازی و رسانه‌ای داخلی بوده و در مواقعی مانند سرکوب معترضان آبان ٩٨ از قطع اینترنت به عنوان فرصتی برای انجام کشتارهای جمعی استفاده کرده است.

با وجود پلیس فضای مجازی برای جاسوسی و کنترل بیشتر بر فعالیت‌های اینترنتی شهروندان و تخصیص بودجه کلان برای آنچه که "ارتش سایبری نظام" خوانده می‌شود، در سال جاری قانونی جنجال برانگیز تحت نام ساماندهی اینترنت پشت درهای بسته مجلس مورد بحث قرار گرفت که منتقدانش تأکید کردند موجب اعمال محدودیت‌های بیشتر و نقض دوچندان حقوق کاربران فضای مجازی خواهد شد.

بنظر می‌رسد حکومت تدابیری که اندیشیده را کافی نمی‌داند. علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران در دیدار دیروز خود با محمدباقر محمدی لائینی نماینده علی خامنه‌ای در استان مازندران از برگزاری "رزمایش اطلاعاتی" در ۶ استان برای پیروزی در جنگ فرهنگی و رسانه‌ای حرف زده است. این مقام سپاه گفته دشمن در تک تک خانه‌ها دشمن حضور دارد و باید توانمندی اطلاعاتی خود را افزایش دهند.

هرچند او در مورد جزئیات این "رزمایش اطلاعاتی" حرفی نزده، اما بازتاب اینترنتی مخالفت‌های مردمی و واکنش‌ها به نقض حقوق بشر و وقایعی تلخی که در ایران رخ می‌دهند و نظام سعی در سانسور و پنهان کردن آن می‌کند، موجب نگرانی دولتمردان شده است.

علی‌ خامنه‌ای رهبر حکومت ایران که هیچگونه اعتراض یا حتی انتقادی را برنمی‌تابد و دستور داده بود "معترضان همچون علف هرز درو شوند"، طی سال‌های گذشته بارها خشم خود از ناتوانی در کنترل فضای مجازی را بیان کرده و خواستار گرفتن آرایش جنگی در اینترنت شده است.