مارال دانش بشتاش: نه حزب دمکراتیک خلق‌ها، بلکه باید آ.ک.پ محاکمه شود

مارال دانش بشتاش معاون ریاست گروه پارلمانی ه.د.پ اعلام نمود که ادعانامه مندرج در پرونده کوبانی یک متن حقوقی نبوده و استدلالات آن بر اساس حذف کورد از سیاست بوده و در این باره افزود: نه حزب دمکراتیک خلق‌ها، بلکه باید آ.ک.پ و وابستگان محاکمه شود

یکصد و هشت نفر از سیاستمداران و از جمله صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ ریاست مشترک پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها در جریان ادعانامه طولانی کوبانی و تحت عنوان رویدادهای آن مورد شدیدترین حملات دستگاه قضایی ترکیه قرار گرفته‌اند. در این ادعانامه در رابطه با سیاستمداران کورد درخواست هزاران سال مجازات زندان شده است. این ادعانامه در مخالفت با تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا ملاحظه می‌شود. در این ادعانامه همچنین تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها از سوی آ.ک.پ/م.ه.پ نیز پیش‌بینی شده است.

مارال دانش بشتاش معاون گروه حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه در رابطه با این ادعانامه با آژانس خبری مزوپوتامیا گفتگو کرده است.

محتوای ادعادنامه پوچ است

در این گفتگو دانش بشتاش اظهار داشت که مدت ۷ سال است در رابطه با تنظیم این ادعانامه تلاش می‌شود. در نتیجه ادعانامه‌ای طولانی آماده شده است. شمار صفحات این ادعانامه بسیار طولانی است اما زمانیکه متن آن مطالعه می‌شود می‌بینیم که محتوای ادعادنامه پوچ است. در متن آن هیچ دلیل و مدرکی مشاهده نمی‌شود. جرم تعریف نشده است. در این ادعانامه تنها به اخبار روزنامه‌ها، اطلاعات و مدارک قدیمی استناد شده است. ادعانامه متنی است که بدون هیچ استناد و ادله‌ای قانونی صرفا مدعی ارتکاب جرم شده است. تمامی این متن تفسیر است. در مواردی حتی بدون آنکه الزامی به تحلیل داشته باشند، ۷۵۰ صفحه از اسامی افرادی است که علیه آنها شکایت شده است. حتی اقداماتی را که وظیفه پلیس است و باید نیروهای پلیس آن را انجام دهند، در ادعانامه آمده است. همچنین سه چهارم این ادعانامه بر اساس اخبار فرات نیوز تنظیم شده است. یعنی اظهارات و سخنرانی‌های باز پخش روسای مشترک، حزب، نمایندگان و رهبران آن در پرونده مشهود است. حتی دفاعیات فیگن یوکسکداغ و دمیرتاش در دادگاه را نیز به پرونده‌ای جدید بدل کرده‌اند. دادستان زحمات بسیاری کشیده است. معلوم است که به وی دستور داده‌اند و به وی گفته‌اند که باید این ادعانامه سریعا آماده و تنظیم شود. هر چه را که دیده‌اند به داخل این ادعانامه چپانده‌اند، بدون آنکه به جزئیات حقوقی و استدلالی این ادعانامه نگاهی بیفکنند.

کشته شدگان و متهمان ما هستیم

بشتاش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حزب دمکراتیک خلق‌ها و مدیران این حزب متهم به قتل هم شده‌اند. اعضا، رهبران و شهروندان ما کشته شده‌اند. اما ما مسئول قتل اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها نشان داده شده‌ایم. در جریان تظاهرات کوبانی در رسانه‌ها تنها قتل یاسین بورو پوشش داده شده است. در حالیکه ده‌ها شهروند در این باره جان خود را از دست داده‌اند و جریان قتل این شهروندان هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفت. قاتلان تحت پیگرد قرار نگرفتند. برای محاکمه و تحت پیگرد قرار دادن قاتلان به کرات مراجعه کرده‌ایم، به منظور تحقیق در رابطه با مسئله کوبانی ۹ بار به مجلس پسشنهاد کردیم اما درخواست‌های ما رد شدند. مسئله‌ای که از آن به عنوان پرونده کوبانی یاد می‌شود، تنها یک هدف دارد و آن حذف حزب دمکراتیک خلق‌ها از صحنه سیاسی است. در مقابل ما نیز اعلام می‌کنیم که لازم است افکار عمومی به خوبی از این مسئله اطلاع داشته باشد که حزب دمکراتیک خلقها هیچگونه ارتباطی به ادعانامه دادستانی و با قتل‌های روی داده ندارد. و در صورتیکه ارتباطی وجود نداشته باشد نمی‌توانند ما را به چنین قتل‌هایی مرتبط کنند. مدیران کنگره جامعه دمکراتیک در این پرونده به چشم متهم نگریسته شده و می‌خواهند از این طریق اهداف خود دست یابند."

تظاهرات گسترده در تمامی جهان

مارال دانش بشتاش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تظاهرات کوبانی کاملا صلح طلبانه بودند. از طرف دیگر این تظاهرات فقط در شمال کورستان و ترکیه روی ندادند، بلکه به منظور حفظ کوبانی این تظاهرات دمکراتیک در سراسر جهان روی داد. کم کشوری بود که در آن زمان تظاهرات و راهپیمایی برای حمایت از کوبانی را انجام نداده باشد. در همین دوره فرایند دست‌یابی به راه حل نیز در جریان بود و برای راهپیمایی‌ها نیز حزبمان دیدارهای فراوانی را با وزیر کشور وقت، افکان آلا، احمد داوود اوغلو انجام داده بود. و با تمامی این موارد اکنون ما متهم هستیم. این خود به تنهایی یک هندیکپ است.

به جای حزب دمکراتیک خلق‌ها، باید آ.ک.پ محاکمه شود

مارال دانش بشتاش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ادعانامه کاملا ضد حقوقی تنظیم شده است. این ادعانامه فرایندی است که از سوی آ.ک.پ، رئیس جمهور، وزیر امور کشور تنظیم و آماده شده است. حزبمان به منظور بازگشایی کریدوری، از خلق درخواست کمگ کرد. با حکومت ملاقات نمود. حاکمیت درخواست بازگشایی کریدور انسانی را رد کرد، و از طرف دیگر رفت و آمد و نقض قوانین مرزی از سوی داعش را نادیده گرفت. در آن دوره اخبار فراوانی در این رابطه منتشر می‌شدند. علیرغم تمامی این تحولات، اردوغان در دیلوک گفت کوبانی سقوط می‌کند. بعد از سخنان اردوغان بود که تظاهرات و آکسیونها وارد بالاترین سطح شدند و هر روز شاهد رویدادهای خشونت آمیز بودیم. یعنی در واقع بعد از این گفته‌ها بود که خشم و ناراحتی خلق به اوج خود رسید. افرادی که از سوی نیروهای پلیس و امنیتی به قتل رسیدند، را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم. خشونت نیروهای پلیس را همه به یاد دارند. به همین دلیل است که نه حزب دمکراتیک خلق‌ها بلکه باید آ.ک.پ محاکمه شود. آ.ک.پ مسئول خشونت‌ها، مجروح شدن‌ها، تاراج و یغمای اموال خلق و قتل افراد در آن زمان است. اکنون نیز چون این حزب در مسند قدرت قرار دارد، محاکمه نمی‌شود. بدون آنکه واقعیات مشخص شوند دادستانی این ادعانامه را تنظیم کرده است. اما هیچگاه نمی‌توان حقیقت را پنهان کرد.