مجازات انضباطی تازه رژیم ترک علیه رهبر ملت کورد، عبدالله اوجالان

رِزان ساریجا اعلام کرد که دولت ترک مجازات تازه‌ای را در لوای «تخلف انضباطی» بر عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد به اجرا گذاشته است.

رِزان ساریجا از اعضای کانون وکلای سده (أسرین) که وکالت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را برعهده دارند اعلام کرد که دولت ترک در ماه ژانویه ٢٠٢١ مجازات تازه‌ای را در لوای «تخلف انضباطی» بر عبدالله اوجالان تحمیل کرده‌اند و وکلا تا ماه مارس از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند.

رِزان ساریجا در گفتگو با خبرگزاری مزوپوتامیا چنین گفت:

"ما هم وکلا و هم جامعه علیه حصری که در امرالی جریان دارد مخالفت خود را اعلام کنیم. ما برای ملاقات با آقای اوجالان از روز ١۵ مارس هر روز درخواستی را به دادستانی تحویل می‌دهیم و خواستار انجام ملاقات هستیم. تمامی درخواست‌های ما تاکنون بی‌نتیجه بوده‌اند.

بدین شیوه هر روز حقوق موکل ما نقض می‌شود و علیه وی مرتکب جرم می‌شوند. ما شکایتی را به دادستانی جمهوری در بورسا تحویل دادیم، اما دادستان هیچ پاسخی به ما نداد. ما به دادگاه کیفری بورسا مراجعه کردیم، اما پس از مدتی طولانی با تصمیمی غیر قانونی روبرو شدیم. کسب هرگونه اطلاع، ملاقات خانواده، وکلا، مدافعان، ملاقات، آزادی فکر و تمامی حقوق دیگر به شکل کلی رد شده‌اند. در پاسخ ما دریافتیم که از ژانویه ٢٠٢١ مجازات «تخلف انضباطی» را بر موکل ما به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

ما در سپتامبر ٢٠٢٠ با ممنوعیت تازه‌ای روبرو شدیم. این تصمیم و این اعمال ضد حقوق می‌باشند. با بهانه یا بدون بهانه روندی غیر قانونی را به اجرا می‌گذارند. بر این اساس مجازت انضباطی را تعیین می‌کنند. حتی وکلا را در جریان اعمال این مجازات قرار نمی‌دهند. با اینکه مجازات انضباطی ١- ٣ ماه است و مدت زمانی آن به پایان رسیده است اما مجازات انضباطی همچنان ادامه دارد و به شیوه‌ای نامحدود آنرا به اجرا گذاشته‌اند. با این بهانه از حق ملاقات وکلا جلوگیری می‌کنند."

رِزان ساریجا اظهار کرد که تاکنون، هم خواسته‌‌های آنان مورد پذیرش واقع نشده‌اند و هم اینکه همه ممنوعیت‌ها ادامه دارند و افزود:"حصر امرالی تنها با آزادی اوجالان می‌تواند به پایان رسد. برای اینکه این مرحله حصر به پایان رسد ما به تمامی سازمان‌های مرتبط با این سیستم مراجعه می‌کنیم. یکی از این سازمان‌ها هم وزارت دادگستریست. اما تمامی مراجعات ما بی‌نتیجه بودند. همچنین در ماه‌های گذشته ما دو بار به سی‌پی‌تی (کمیته منع شکنجه اروپا) مراجعه کردیم. اما تاکنون سی‌پی‌تی به ما پاسخی نداده است. سی‌پی‌تی پیش از این گفته بود که برای پایان دادن به حصر تلاش می‌کنند. اما تاکنون هیچ کدام از خواسته‌های ما مد نظر قرار داده‌ نشده‌اند."

ساریجا به موضع دادگستری در مورد وکلای اوجالان اشاره کرده و گفت:"وضعیت دادگاه‌ها خصوصا مایه توجه است. هر زندانی به شیوه‌ای قانونی می‌تواند با موکل خود ملاقات کند. می‌تواند او را ببیند و از او دفاع کند. اگر حقوق زندانی نقض گردد می‌تواند از طریق وکلایش از حقوق خود دفاع کند. وقتی مجازات انضباطی را تعیین می‌کنند باید به وکلا اطلاع دهند. باید وکلا در جریان قرار گیرند و به آنان گفته شود. اما هیچ اطلاعی به وکلا نمی‌دهند. زیرا نمی‌خواهند ما فعالیت حقوقی را به پیش بریم. زیرا چیزی به نام حقوق باقی نمانده است. نمی‌خواهند ما به عنوان وکیل به وظیفه قانونی خود عمل کنیم. می‌خواهند مجازاتی که برای اوجالان صادر کرده‌اند را مخفی کنند. نمی‌خواهند این مجازات دیده شود. مجازات انضباطی آنچنانی را بر آقای اوجالان تحمیل کرده‌اند که حتی حق ورزش کردن و پیاده روی در داخل زندان را از وی سلب می‌کند. به دلیل اینکه آقای اوجالان در حیاط زندان پیاده روی می‌کند به وی مجازات انضباطی داده‌اند. آقای اوجالان گفته بود که به دلیل قدم زدن در حیاط زندان مجازات انضباطی را بر وی اعمال کرده‌اند. ایشان در زمان خود به این موضوع اعتراض کرده است. حق قدم زدن یک حق بدیهی و جهانشمول است. این نشان می‌دهد که مجازاتی کیفی را به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

رِزان ساریجا وکیل رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت که اوجالان از طریق وکلا اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده است و در ادامه افزود:"پس از آنکه مطلع شدیم که مجازات انضباطی را صادر کرده‌اند ما خواستار دریافت مدارک مربوط به این مجازات شدیم. اما درخواست دریافت مدارک را رد کردند. تاکنون پاسخی به اعتراض موکل ما نداده‌اند. در صورت دریافت پاسخ به دادگاه قانون اساسی ترک مراجعه خواهیم کرد. پاسخ برخی اعتراض‌ها را دریافت کردیم. اعتراض ما را رد کرده‌اند. ما باز هم مراجعه می‌کنیم. تصمیمات بسیاری را به اطلاع ما نمی‌رسانند. به ما خبر نمی‌دهند. بنابراین ما نمی‌دانیم مجازات انضباطی را بر چه اساسی و چرا به اجرا گذاشته‌اند."

رِزان ساریجا در پایان خاطرنشان کرد که تا کسب نتیجه از حقوق خود و موکل خود دفاع می‌کنند و به تمامی سازمان‌های ملی و بین‌المللی مراجعه می‌کنند و افزود:"ما نمی‌خواهیم که حقوق موکلمان به هیچ شیوه‌ای نقض شوند. آشکار است که می‌خواهند حقوق موکل ما نادیده بگیرند. اما مبارزه حقوقی ما علیه این بی‌ حقوقی ادامه خواهد داشت. تا کسب نتیجه به فعالیت حقوقی خود ادامه می‌دهیم و به تمامی سازمان‌های ملی و بین‌المللی هم مراجعه خواهیم کرد. روز روزِ مبارزه حقوقی دمکراتیک است. ما باید هوشمندی دمکراتیک را زنده نگه داریم. با نظاره‌گر بودن و انتظار داشتن مشکل حل نخواهد شد. امروز دلیل تمامی مسائل در ترکیه حصر آقای اوجالان و موضع [خصومت‌آمیز دولت] علیه ملت کورد است. بزرگترین مسئله، مسئله آزادیست."