مونیکا گارتنر آنگل: دولت ترک باید مطالبات کوردها را بپذیرد

مونیکا گارتنر آنگل مدیر شورای هماهنگی بین‌المللی احزاب و سازمانهای انقلابی ICOR اعلام نمود که لازم است دولت فاشیست ترکیه متوقف گردیده و همکاری آلمان و دولت‌های دیگر اروپایی با ترکیه محکوم شود.

مونیکا گارتنر آنگل مدیر شورای هماهنگی بین المللی احزاب و سازمانهای انقلابی ICOR در گفتگویی با خبرگزاری هاوار حملات ارتش ترک به منطقه گاره در جنوب کوردستان را محکوم کرده و اعلام نمود که این حمله علیه قوانین بین‌المللی است. مونیکا گارتنر آنگل همچنین گفت راه حل ترکیه عزیمت به سوی سوسیالیسم واقعی و رهایی از رژیم استعمارگر است. متن این گفتگو به شرح ذیل است:

هاوار: شما حمله به گاره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مونیکا گارتنر آنگل: از شما برای انجام دادن این گفتگو سپاسگذارم. خوشحالم که موضع شورای هماهنگی بین‌المللی احزاب و سازمانهای انقلابی ICOR را برای شما تشریح می‌کنم. در واقع رژیم فاشیست ترک و اردوغان دشمن قوانین بین‌المللی هستند. این یک اشغالگری بوده و همزمان با آن طی سال‌های گذشته نیز به اشغالگری ادامه پیدا کرده است، مانند اشغال عفرین در سال ۲۰۱۸؛ اشغال مناطق بین گری سپی و سریکانی و گلوله باران کنونی در مناطق اقلیم جنوب کوردستان. این اقدامات را به شدت محکوم می‌کنیم. این اقدامات بخشی از سیاست دولت ترک است. یکی از خواسته‌های دولت‌های استعمارگر تلاش برای گشودن و فتح مناطق خارجی در چارچوب دستیابی به حاکمیت جهانی است. طرح‌های دولت ترک در این چارچوب قرار می‌گیرند. اردوغان پیش از این به عنوان خواسته‌ای استراتژیک درصدد ایجاد منطقه‌ای مشترک از عراق و سوریه بر مبنای مرزهای امپراتوری عثمانی برآمده بود.

همزمان سیاست ترکیه مانند انعکاس داخلی مهمی بر بخش‌های کارگری و گروه‌های بزرگی در ترکیه دارد. همچنین دولت این کشور مخالف حق تعیین سرنوشت کورد است. اردوغان خواهان نابودی کامل کوردهاست. از طرف دیگر مشاهده می‌شود که مواضع شدید و وحشیانه‌ای علیه کوردها گرفته می‌شود. بیانیه‌ای که بعد از حمله به گاره منتشر شده است و در جریان آن ادعا کرده‌اند که پ.ک.ک ۱۳ نظامی و عضو میت را به قتل رسانده است، ادعایی دروغ بیش نیست. در این باره حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز خواست که کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص در این باره تشکیل شود.

در حملات اشغالگرانه‌ای که ۴ روز علیه مناطق جنوب کوردستان ادامه پیدا کرد، در یک روز موج جدیدی از خشونت‌ها علیه اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها و طرفداران آنها آغاز شد. بیش از ۷۰۰ نفر دستگیر شدند. ما این دستگیری‌ها را محکومی می‌کنیم. خواهان آزادی تمامی افرادی هستیم که در ترکیه بنا به دلایل سیاسی دستگیر و زندانی شده‌اند. لازم است که حکومت‌های اروپایی، حمله به گاره و اعمال خشونت از سوی دولت اردوغان را محکوم کنند.

هاوار: در رابطه با همکاری‌های پ.د.ک و دولت ترک چه نظری دارید؟

مونیکا گارتنر آنگل: همکاری با فاشیستها را محکوم می‌کنیم. این همکاری‌ها در راستای منافع خلق در جنوب کوردستان قرار نمی‌گیرند. پارت دمکرات کوردستان سیاستهای بورژواهای وابسته به نیروهای امپریالیست را عملی کند که نماینده و نماد همکاری با این حکومتهاست و در اینجا نیز به حقوق و منافع خلق و اتحاد کوردها خیانت شده است.

هاوار: در مقابل حمایتهای اروپا از ترکیه باید چه کار کرد؟

مونیکا گارتنر آنگل: حکوتهای استعمارگر اروپایی، خصوصا آلمان استعمارگر به اردوغان فاشیست زیاد کمک رسانده است. هیچگونه اعتراضی در مقابل اشغالگری‌ها انجام نمی‌دهد. این اشغالگری‌ها در مقابل حقوق بین‌الملل و اعمال خشونت علیه خلق کورد است. برخلاف این موارد، در آلمان مشاهده می‌شود که افرادی که در مقابل خشونت‌ها و وحشیگری‌های دولت ترک مقابله و اعتراض کردند، دستگیر شدند. همچنین سال گذشته در مونیخ ۱۰ انقلابی به اتهام عضویت در سازمان انقلابی در ترکیه مجازات شدند. یکی از این انقلابیون نه در ترکیه و نه در آلمان مرتکب هیچ جرمی نشده بود. همچنین جوانان کورد نیز به اتهام عضویت یا کمک به حزب کارگران کوردستان متهم شناخته شده و دچار زحمات و استثمار قرار می‌گیرند.

در اینجا باید پرسیده شود که مسئله مهم برای حمایت از کارگان، جوانان، جنبش‌ها و حرکت‌های انقلابی در ترکیه چیست؟ در ترکیه شاهد حضور تظاهرات، فعالیتها و تلاش‌های برای ایجاد جبهه‌ای مشترک علیه فاشیسم هستیم. مبارزه کارگران برای اتحاد، برای افزایش دستمزدها فعالیتی درست بوده و همزمان شاهد تظاهرات جوانان در دانشگاه بُغازیچی هستیم.

سازمان ما و شورای هماهنگی ما در سطح جهانی و اروپا خواهان به رسمیت شناختن این مبارزات است. از سازماندهی آنها حمایت به عمل آورده و همکاری‌های بین‌المللی برای کارگران، جوانان، جنبش‌های زنان و جنبش‌های انقلابی، کمونیستی، مارکسیستی و لنینیستی را سازماندهی می‌کند. حمایت عملی، از اهمیت بالایی در سازمان ما برخوردار است. ایجاد مرکز بهداشتی کوبانی در سال ۲۰۱۵ از سوی ۱۷۷ نفر از اعضای ICOR که از ده کشور مجزا بودند، بخشی از این حمایت عملی بوده است. چند روز قبل ما اطلاع پیدا کردیم که بیش از ۲۳ هزار کودک در این مرکز متولد شده‌اند. 

به عنوان نخستین قدم باید فاشیسم در ترکیه خاتمه پیدا کند. مبارزه برای سوسیالیسم واقعی در بسیاری از کشورها، باید به شیوه‌ای هماهنگ شده به سطحی جهانی برسد. سازمان ما نیز برای هماهنگی بین‌المللی و همکاری‌های بین‌المللی و جنبش‌ها و سازمان‌های انقلابی و از جمله با ائتلاف کوردی خود مبارزه کرده و در این باره گام برمی‌دارد. این سازمان‌ها و گروه‌ها، جنبش‌های بورژوازی و استثماری مانند سازمان‌های ظاهرا دمکراتیک آلمانی نیستند که در عمل منافع کوردی را زیر پا گذاشته و نقض می‌کنند یا سازمان‌های و احزاب کوردی را تعطیل و غیر قانونی اعلام می‌کنند. بلکه همکاری جنبش‌های کارگری و انقلابی جهان است.

در کشورهای استعمارگر اروپایی، باید مبارزه علیه همکاری‌های دولت‌هایی که با رژیم فاشیست ترکیه همکاری می‌کنند ارتقا یابد. در این چارچوب من خواهان ایجاد جبهه‌ای متحد علیه امپریالیسم هستم. سازمان ما و انجمن بین‌المللی مبارزه خلق‌ها علیه امپریالیسم ILPS برای خاتمه دادن به هژمونی و برتری‌طلبی این کشورها بر خلق‌های جهان، مبارزه‌ای وسیع را آغاز کرده است. زیرا نیروهای امپریالیستی در بسیاری از کشورها، با حرکت‌های راستگرایانه خود، سیستمهای فاشیستی را ایجاد کرده و زمینه را برای اقدامات و برخوردهای استعمارگرانه مهیا می‌کنند. به منظور ممانعت از این تلاش‌ها، ما می‌خواهیم که جبهه‌ای متحد علیه امپریالیسم و فاشیسم ایجاد کنیم.

در تمامی قاره‌ها، مبارزه گسترده‌ای در جریان است. درخواست صریح و آشکار است: اگر مبارزه طبقه کارگران جهان و پرولتاریای نوسازی شده و مدرن متحد  شود، تنها جوهره این مبارزه می‌تواند در مقابل سیستم امپریالیستی جهانی مبارزه خود را ادامه داده و به پیروزی دست پیدا کند. باید طبقه کارگر جهانی به نیرو و مبنای این جبهه متحد علیه امپریالیسم تبدیل شود. همکاری بین احزاب، سازمان‌ها و سندیکاها در ترکیه، سوریه، عراق و ایران بسیار مهم است.

هاوار: خواست شما از خلق‌های خاورمیانه چیست؟

مونیکا گارتنر آنگل: سیستم استثمارگر در سطح جهانی در بحران قرار دارد. و شاهد ایجاد بحران اجتماعی در این سیستم هستیم. در بسیاری از کشورها، خلق‌ها در مقابل شرایط ایجادشده مخالفت می‌کنند، خصوصا در خاورمیانه شاهد بسیاری از مبارزات کارگران، جنبش‌های مردمی از کوردستان گرفته تا فلسطین و در ایران هستیم. خصوصا که در خاورمیانه، شاهد حضور دو خلق بدون دولت کورد و فلسطین هستیم. مبارزه مشترک این دو خلق با دادن امتیازانی، برای خلق‌های دیگر در خاورمیانه می‌تواند به نیرویی برای صلح، آزادی و سوسیالیسم منجر شود.

البته در این باره دست‌یابی به راه‌حلی اساسی لازم به نظر می‌رسد. باید امیدوار بود که امپریالیسم از طریق ایجاد دولت‌های سوسیالیستی و متحد در سطح جهان از میان برود. سوسیالیسم تنها ایستار برای نجات خلق‌های جهان است. هیچ راه حل دیگری برای حل مشکل بین سرمایه‌داری- امپریالیسم و سوسیالیسم وجود ندارد. در عراق شاهد نشانه‌هایی هستیم که منافع طبقه کارگر و فقیر از طریق استقلال دمکراتیک به نتیجه می‌رسد. همین خواسته به نوعی نشان‌دهنده توعی مقاومت در مقابل امپریالیسم است. در این چارچوب، تقویت احزاب لنینیست-مارکسیست در کشورهای منطقه  می‌تواند به پیشبرد همکاری‌های بین خلق‌های این کشورهای منجر شده و برای خلق‌های خاورمیانه راه حلی بسیار مناسب را به همراه داشته باشد.

مونیکا گارتنر آنگل مدیر شورای هماهنگی بین‌المللی احزاب و سازمان‌های انقلابی ICOR در خاتمه گفتگوی خود اظهار داشت که سازمان وی نمایندگی ۶۰ سازمان را در ۵ قاره جهان برعهده دارد. ما با جدیت تلاش می‌کنیم که تلاش‌های این سازمان را هر چه بیشتر تقویت کنیم. می‌خواهم خاطرنشان سازم  که سومین کنگره موفق سازمان ما در خاورمیانه یک سال قبل برگزار شد و در قطعنامه صادر شده از سوی کنگره، تصمیم ویژه‌ای در باره تقویت تلاش‌ها برای ایجاد ICOR در خاورمیانه گرفته شد.