نهاد کایا: نبرد گاره ترس و وحشت را از میان برداشت

نهاد کایا گفت: عملیات گاره روانشناسی ترس و وحشتی را ایجاد شده بود از میان برداشت. آ.ک.پ به منظور به فراموشی سپردن عملیات گاره، با هدف دستیابی به پیروزی ارزان، تلاش نمود به شمال-شرق سوریه حمله کند، اما در همان ابتدا این عملیات نیز شکست خورد.

طنین شکست عملیات نیروهای مسلح ترک که با ۴۱ هواپیما و نیروی نظامی بزرگ، به منطقه گاره در جنوب کوردستان حمله کرده بود همچنان ادامه دارد. طبق اطلاعیه رسمی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق (ن.پ.گ) در این حملات کشته شدن ٣٧ نظامی رژیم ترک و زخمی شدن شماری دیگر قطعی شده است. با این همه به روال همیشه مقامات ترک به کشته شدن ٣ افسر ارشد اعتراف کرده‌اند. بعد از ان عملیات که در صدر اخبار ترکیه قرار گرفت، علیرغم آنکه مسئولان دولت ترک از پیروزی خود سخن می‌گویند، در نزد افکار عمومی این عملیات، عملیاتی شکست خورده محسوب می‌شود و از طرف دیگر افکار عمومی مقامان آ.ک.پ را مسئول این عملیات می‌دانند. احزاب اپوزیسیون که همیشه در جریان حملات نظامی از حاکمیت حمایت می‌کردند، بعد از سال‌های دراز، برای نخستین بار علیه دولت موضع گرفته و شکست دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهند. در جریان مباحثات بعد از شکست این عملیات بر امکان تغییر معادلات قوا در منطقه تاکید شده است و از طرف دیگر گفته می‌شود که حکومت اقلیم کوردستان ارتباطات خود را با آ.ک.پ وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.

نهاد کایا از روزنامه‌نگارانی که چندین سال است تحولات منطقه را دنبال می‌کند در این خصوص اظهار می‌دارد: زمانیکه به تحولات سیاسی و رویدادهای نظامی صورت گرفته در گاره نگاه می کنیم می‌بینیم این وضعیت برای آ.ک.پ شکستی بزرگ بوده است. آ.ک.پ بعد از شکست در این عملیات اپوزیسیون را مورد هدف قرار داد. زمانی که این عملیات را طراحی می‌کردند نیز اپوزیسیون در تیر رس آنان قرار داشت. یعنی ا.ک.پ همواره سیاست حمله به اپوزیسیون را در دستور کار خود قرار داده است. از این طریق بوده است که مفهومی از ترس و وحشت را در جامعه ایجاد کرده است و همواره تلاش می‌کند اپوزیسیون را ساکت کند. در زمان حمله به عفرین نیز به چنین اقداماتی دست زد. در زمان مداخله در لیبی نیز این رویه را ادامه داد. در قره باغ و در زمان حمله به گری سپی نیز از همان شیوه‌ها استفاده کرد.

کایا در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که چون از موضع دولت آمریکا در باره حمله به شمال-شرق سوریه اطلاعی در دست نبود، به همین دلیل دولت ترکیه در گاره عملیات خود را آغاز نمود. به منظور ممانعت از واکنش نیروهای بین‌المللی، حمله به گاره را در اولویت قرار دادند. حتی نحوه این عملیات نیز به عملیات آمریکا علیه ابوبکر بغدادی شباهت دارد. احتمالا از این عملیات الهام گرفته‌اند. احتمالا در صدد قهرمان‌سازی برآمده بودند. در واقع اگر هدف آنان نجات اسرای نظامی بود، هیچگاه چنین عملیاتی را آغاز نمی‌کردند. هم خواستند اتمسفری از قهرمانسازی نظامی در ترکیه ایجاد کنند و هم مخالفان داخلی را به سکوت وادارند. اما همیشه رویداها مانند صحنه‌های فیلم نخواهند بود.

برخورد جامعه عربی

کایا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که آ.ک.پ بر اساس نگرش‌ها و نظرات خود، با برخورداری از حال و هوای پیروزیهایش در لیبی و قره باغ، می‌خواست چنین فضایی را با جنگ در گاره نیز به آن بیفزاید. این عملیات باعث شد تا صدای نیروهای دیگر نیز مجددا شنیده شود. حکومت مرکزی عراق، به دلیل مشکلات داخلی خود رویکردی خنثی را نسبت به این عملیات از خود نشان داد. برخی از گروه‌های داخل پارت دمکرات کوردستان همراه با حمایت از این عملیات، بعد از عملیات سکوت سنگین خود را ادامه دادند. چون این عملیات شکست خورد، پارت دمکرات کوردستان نیز تلاش کرد تا در رابطه با آن چیزی نگوید. پارت دمکرات کوردستان در این باره عقب‌نشینی کرد. همین مسئله نیز نشان می‌دهد که در معادلات قوا در منطقه تغییراتی ایجاد شده است. ترکیه در عملیات نظامی خود در ارمنستان، لیبی و دریای مدیترانه، سوریه با فشار نیروهای بین‌المللی با فشارهای بین‌المللی مواجه شده است و عقب‌نشینی کرده است.

تمامی این اقدامات باعث شده است که ترسی و وحشتی که از ترکیه ایجاد شده بود، در گاره به تمامی از میان برود. بار دیگر این مسئله نشان داد که می‌توان ترکیه را شکست داد. ترکیه نمی‌تواند تمامی خواسته‌های خود را بدست بیاورد. همین مسئله نیز باعث شد تمامی نیروهای بین‌المللی و هم خلق‌های منطقه در موضع خود نسبت به ترکیه تجدید نظر کنند. جامعه عرب در مقابل این عملیات موضع گرفت. تمامی کشورهای عربی در این رابطه بیانیه صادر کردند. همه به خوبی اطلاع دارند که از این طریق نمی‌توان اسرای دستگیر شده را نجات داد. هدف دولت ترکیه در واقع این بود که در این عملیات بخشی از خاک جنوب کوردستان را شغال کند.

تاثیر این عملیات بر منطقه

کایا در خاتمه اظهارات خود اعلام کرد که آمریکا با بیانیه خود موضع خود را در این باره نشان داده و در ادامه افزود: ترکیه در منطقه تنها مانده است. موضع پارت دمکرات کوردستان در این باره متمایز از گذشته نیست. پارت دمکرات کوردستان به دلیل ارتباطات اقتصادی خود، خرید و فروش نفت، نمی‌تواند با آ.ک.پ قطع رابطه کند. سرنوشت این دو به هم پیوسته است. آ.ک.پ به منظور تلافی کردن شکست خود در گاره و دست‌یابی به یک پیروزی ارزان، تلاش می‌کند شکست گاره به فراموشی سپرده شود. به همین دلیل درحال تلاش برای حمله شمال-شرق سوریه است. به همین دلیل لازم است که دراین باره تصمیمات جدی اتخاذ شوند.

منبع: MA