نهادهای فرانسوی: لزوم خارج کردن پ.ک.ک از لیست سازمانهای تروریستی

​​​​​​​۲۷ حزب، جمعیت و نهاد فرانسوی با اعلام بیانیه‌ای مشترک از دولت فرانسه درخواست کردند که حزب کارگران کوردستان را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کرده و فشار بر کوردها را خاتمه دهد.

 

امروز ساعت ۱۰:۰۰ به وقت فرانسه بیانیه مشترکی در رابطه با لزوم خارج کردن حزب کارگران کوردستان از لیست سازمان‌های تروریستی  در پاریس قرائت می‌شود. پیش از قرائت این بیانیه که از سوی ۲۷ حزب و سازمان فرانسوی امضا شده است، پیام دیگری به عنوان مقدمه این بیانیه منتشر شده است. در این پیام به فشارهای پلیس فرانسه بر کورد و حملات فاشیستی اشاره شده است.

۲۷ حزب چپ و سندیکا، جنبش‌های سیاسی، جمعیتها و گروه‌های دوستی با کورد بیانیه مشترکی را با عنوان خاتمه دادن به بیرحمی‌های فرانسه علیه کورد، منتشر کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که از زمانیکه اتحادیه اروپا وضعیت ترکیه را در ماه نوامبر کنترل کرده است، هفته گذشته نیز علیه سازمان‌ها و نهادهای کورد در این کشور تضییقات و محدودیتهای جدیدی اعمال شده است و این مسئله باعث دشواری شده است. در این بیانیه همچنین اشاره شده است که عملیاتهایی که علیه خلق و اعضای نهادهای کوردی صورت گرفته و باعث دستگیری شهروندان کورد شده است، در زمانی روی داد که اردوغان از تمامی راه‌های ممکن آزادیهای اساسی را نقض می‌کند. همچنین خاطرنشان می‌شود که از همان زمان رژیم اردوغان تلاش کرده است تا صدای ۶ میلیون نفر از رای دهندگان به حزب دمکراتیک خلق‌ها را مسکوت کند.

توافق با ترکیه از طریق جرم انگاری کورد امکان‌پذیر است

در این بیانیه آمده است که در زمانیکه دولت ترکیه به هر نحو ممکن به کوردها حمله می‌کند، نباید این حملات در فرانسه نیز علیه کورد ادامه پیدا کند و در این باره اعلام شد که این اقدامات فرانسه باعث می‌شود که  فعالان نهادهای کوردی در فرانسه به عنوان متهم و مجرمهای خطرناک معرفی شوند. در این بیانیه از حکومت انقاد می‌شود که توافق فرانسه با ترکیه تنها از طریق جرم انگاری کورد امکان‌پذیر است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که کورد در روژآوا همراه و همگام با فرانسه و کشورهای دیگی ائتلاف ضد داعش علیه تبهکاران داعشی نبرد بی‌امانی را ادامه داده‌اند اما امروز اقدامات دیگری در خلاف این همکاریها نشان داده می‌شود. در این بیانیه همچنین اعلام شده است که اردوغان با تبلیغات اسلامگرایانه و ملی‌گرایانه جنگ پلید خود را  گسترش می‌بخشد و مزدوران خود  را علیه ارمنیان، ایزدیان و در مجموعه علیه کوردها مورد استفاده قرار می‌دهد.

لزوم خارج کردن پ.ک.ک از لیست سازمانهای تروریستی

احزاب و سازمانهای فرانسوی در این بیانیه اعلام کرده‌اند که هم اکنون در زندان‌های ترکیه هزاران زندانی سیاسی با اتهام تروریسم دستگیر شده‌اند و در این رابطه اعلام کردند: زمان آن فرا رسیده است که پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود. تصمیم دیوان عدالت اروپا در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۵ اعمال ممنوعیت علیه پ.ک.ک را اقدامی درست ندانسته است. همچنین احزاب و سازمانهای امضا کننده این بیانیه به اتحادیه اروپا و فرانسه هشدار داده‌اند که با پیگیری این اقدامات در مقابل قانون قرار می‌دهد.

نهادها همچنین درخواست نموده‌اند که کتترل کوردها در اتحادیه اروپا و فرانسه خاتمه پیدا کرده و بیش از این کشورها در جنایات ترکیه و اردوغان سهیم نباشند. در خاتمه این بیانیه درخواست شده است که بیش از هر چیز باید براساس ارزش‌های انسانی عمل کرده و به خشونت و بیعدالتی علیه کوردها خاتمه دهند.

احزاب و سازمانهایی که این بیانیه را امضا کرده‌اند عبارتند از:

AIAK (Association Iséroise des Amis des Kurdes) ; CGT Isère ; Comité Isérois de Soutien aux Sans Papiers ; Cisem (coordination iséroise de solidarité avec les étrangers et migrants) ; CNT 38 (Confédération Nationale du Travail) ; DAL 38 ; Ensemble 38 ; EELV Isère (Europe Écologie Les Verts) ; FI Isère (France Insoumise) ; FSU Isère ; : JC Isère (Jeunesse Communiste) ; LDH Isère (Ligue des Droits de l'Homme) ; LIFPL (Ligue Internationale des Femmes pour la Paix et la Liberté) : LSR de l'Isère (Loisirs et Solidarité des Retraités ) ; Mouvement de la Paix Isère ; Lutte ouvrière Isère ; MRAP Isère ;Nustra-América ; NPA Isère ; PCF Isère (Parti Communiste Français) ; PCOF ; PEPS Isère ; Société des lectrices et lecteurs de l'Huma ; Solidaires 38 ; Solidaires Étudiants ; UCL 38 (Union des communistes Libertaires) ; UEC Isère (Union des Étudiants Communistes)

قرائت این بیانیه مشترک امروز راس ساعت ۱۰:۰۰ در 6 rue Berthe de Boissieu, Grenobleye، در دفتر Masison des Associationse انجام می‌شود.