پیر اوغلو: تا زمانیکه انزوا رفع نشود، نمی‌توان به پیروزی دست پیدا کرد

موسی پیراوغلو نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان اعلام نمود که مبارزه دمکراسی‌خواهانه همراه با کورد می‌تواند تقویت شود و در این باره اظهار داشت: تا زمانیکه انزوای تحمیلی بر اوجالان رفع نشود، شانسی برای دست‌یابی به دمکراسی وجود ندارد.

رهبر خلق کورد عبداله اوجالان ۲۲ سال است که در زندان فوق امنیتی امرالی دستگیر و زندانی شده است و یک سال بیشتر است که هیچگونه اطلاعاتی از وی در دست نبوده و خانواده و وکلای وی موفق به دیدار با وی نشده‌اند. بعد از آنکه در شبکه‌های اجتماعی در خصوص سلامتی وی شایعاتی منتشر شد، خانواده و وکلای وی به کرات به دادستانی جمهوری در بورسای مراجعه کرده و خواهان ملاقات با وی شدند. اما این درخواست‌ها بدون پاسخ مانده‌اند. محمد اوجالان برادر وی در۲۵ مارس توانست به مدت ۴-۵ دقیقه از طریق تلفن با وی صحبت کند. اوجالان در تماس تلفنی کوتاه خود اعلام نمود که این اقدام خارج از چارچوب حقوقی صورت گرفته است و در این باره افزود اگر دیداری صورت گیرد، باید این دیدار در امرالی باشد و خواهان دیدار وکلای خود در امرالی شد.

تشبیه به وضعیت آفریقای جنوبی

موسی پیر اوغلو نمانیده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان از حوزه انتخابیه استانبول در خصوص تماس تلفنی رهبر آپو اعلام کرد که آزادی اوجالان به مبارزه‌ای که صورت می‌گیرد ارتباط داشته و در این خصوص اظهار داشت: حل مسئله کورد در ترکیه از طریق دمکراتیک در ترکیه امکان‌پذیر است. در آفریقای جنوبی نیز بعد از آزادی نلسون ماندلا بود که سیستم آپارتاید در این کشور از میان رفت. فروپاشی سیستم نژاد‌پرستی نه فقط در آفریقای جنوبی، بلکه در سطح جهانی تاثیر‌گذار بوده است. همان وضعیت و شرایط در ترکیه نیز در جریان است. با تشدید انزوا، فشارها و نسل‌کشی نیز در حال ازدیاد است.

سیاستهای جنگ طلبانه دولتی

پیر اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اوجالان یک زندانی معمولی نیست و قوانین حاکم در امرالی نیز جزو قوانین عادی نیستند، وی در این باره اظهار داشت: من به تماس تلفنی عادی وکلا اشاره نمی‌کنم. منظر من سیاستهای دولتی و نگرش دولت به مسئله کورد است. منظورم سیاستهای جنگی دولت علیه کورد است. این حاکمیت بر اساس سیاستهای جنگی بنا شده ست. هر دیداری با اوجالان به معنای ورود مجدد اوجالان به عرصه سیاسی است. دولت از نیروهای دمکراتیک در هراس بوده و از میران تاثیر گذاری اوجالان بر خلق کورد اگاه است. اما این مسئله نه فقط بر خلق کورد، بلکه بر تمامی خاورمیانه تاثیر‌گذار است. به همین دلیل است که تمامی دیدارها به این منظور صورت می‌گیرند.

پیام اوجالان

موسی پیر‌اوغلو در ادامه سختان خود با اشاره به پیام اوجالان در تماس تلفنی کوتاه خود اظهار داشت: دولت از این طریق دستگیری اوجالان در امرالی را امری عادی نشان می‌دهد. تلاش می‌کند تا تاثیر اوجالان را بر دست‌یابی به راه‌حل از میان بردارد و این مسئله نیز در نهایت به عدم دست‌یابی به راه حل منجر می‌شود. اجازه دادن به این راهکار دولت اشتباعی هول انگیز است. پذیرفتن این وضعیت به معنای پذیرفتن تضعیف مبارزه علیه انزواست. پیام اوجالان مبنی بر اشتباه هر دو طرف، اشاره به وضعیت کنونی است. تا زمانیکه جبهه جنگ طلب از میان نرود، راه برای نیروهای دمکراسی‌طلب در ترکیه هموار نمی‌شود. باید مبارزه علیه انزوای تحمیل شده بر اوجالان ارتقا پیدا کند، گسترش پیدا کند، نباید منتظر تضعیف سیاستهای فشار و حاکمیت شد. تا زمانیکه سیاست انزوا و حصر رفع نشود، در ترکیه شانسی برای دست یابی به دمکراسی وجود ندارد. به همین دلیل باید حاکمیت از میان رود.

درخواست ما باید آزادی باشد

پیر اوغلو در خاتمه سخنان خود برای آزادی اوجالان نیز اظهار داشت: تقویت مبارزه دمکراسی در نزد کورد به آزادی اوجالان منتهی می‌شود.  به همین دلیل درخواست ما نباید بر اساس از میان برداشتن انزوا باشد، بلکه باید خواهان آزادی مستقیم آقای اوجالان باشیم. تا زمانیکه حقوق ویژه در امرالی ادامه پیدا کند ترور دولت در سطح جامعه نیز همچنان ادامه پیدا می‌کند. رفع حصر و انزوای امرالی نیز کاملا به مبارزه مشترک گره خورده است. آزادی آقای اوجالان نیز تنها مسئله خلق کورد نیست، بلکه مسئله تمامی خلق‌های منطقه است. و اگر ما در این مسیر فعالیت نکنیم، شانسی برای رسیدن به دمکراسی، برابری و عدالت نخواهیم داشت.