سرعت کند مذاکرات وین و رایزنی آمریکا با نماینده عربستان سعودی در مورد برجام

شرکت کنندگان در مذاکرات احیای توافق برجام ترجیح می‌دهند درباره جزئیات اختلافات با تیم مذاکره کننده ایرانی اطلاع‌رسانی نکنند، با این وجود شواهد نشان می‌دهد سران حکومت ایران باید در مدتی اندک تصمیمات سختی اتخاذ کنند.

دو موضوع در رابطه با مذاکرات احیای برجام در وین جلب نظر می‌کند. مقام‌های حکومت ایران مدام از توفیق روش جدید خود در مذاکرات حرف می‌زنند اما سران کشورهای مذاکره کننده سرعت مذاکرات را کند و زمان باقی مانده را بسیار کم بیان می‌کنند. در این میان حسن نیت حکومت ایران گاها زیر سئوال رفته و متهم به وقت‌کشی برای ساختن سلاح اتمی شده است.

هرچند حکومت ایران اصرار می‌کرد حاضر نیست در مذاکرات جدید هیچ نوع سرفصل‌های جدیدی را برای گفتگو بپذیرد، اما پرشمار شدن طرف‌های حاضر و پنهان بر میز مذاکرات وین نشان می‌دهد که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای حکومت ایران نیز مورد بحث و مناقشه است.

کشورهای عربی از همان ابتدا خواستار اضافه شدن به میز مذاکرات برجام بودند تا احیای برجام را منوط به کنترل فعالیت موشکی و پایان حمایت مالی حکومت ایران از گروه‌های مسلح شیعی کنند. این اتفاق رخ نداد اما رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به نظرات دول عربی گوش می‌دهد و آمریکا آنها را در مذاکرات با حکومت ایران در وین در نظر می‌گیرد. طبیعتا این فشارها را بر حکومت ایران افزایش می‌دهد.

آنطور که العربیه می‌گوید دولت بایدن در آمریکا به شرکای منطقه‌ای خود قول داده که در مورد مذاکرات برجام با آنها نیز رایزنی کند. نماینده عربستان سعودی دیدارهایی هم با مقام‌های فرانسوی و روسی انجام داده است.

پس از یک سخنگوی آمریکا، وزیر خارجه فرانسه هم در سخنانی فرصت باقی مانده را بسیار کم اعلام کرد. هنوز ضرب‌العجلی اعلام نشده اما به گفته سران غربی تا چند هفته دیگر نتیجه مذاکرات وین معلوم خواهد شد.

گرچه نتیجه این مذاکرات و تحریم‌های اقتصادی بر سرنوشت خلق‌های ایران اثرگذار است، اما احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا منوط به تحولات دمکراتیك داخل کشور ایران نیست. بنابراین هیئتی که در وین مذاکره می‌کند، نماینده مردم ایران نیست. آنها نمایندگان یک حکومت‌اند که در داخل شدیدا مستبد است.

آمریکا و متحدانش که می‌دانند خزانه حکومت ایران خالی شده و با اعتراضات داخلی به وضعیت بد اقتصادی در موضع ضعف قرار گرفته است، سعی می‌کنند بیشترین امتیازات را از سران حکومت بگیرند. آن چه که از تهران خواسته می‌شود یک نرمش به مراتب قهرمانانه‌تر از نرمش دفعه قبل است که به امضای برجام منجر شد.