رژیم ایران سه جوان دیگر بلوچ را اعدام کرد

روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد حکم اعدام سه زندانی بلوچ بامداد روز یک‌شنبه، ۱۴ دی ماه اجرا شده است. خانواده اعدامیان اعلام کرده‌اند که رژیم برای زیرفشار قرار دادن آنان فرزندانشان را به دار آویخته است.

اعدام جوانان از سوی نظام جمهوری اسلامی ادامه دارد. امروز سه جوان دیگر بلوچ به نام‌های حسن دهواری، الیاس قلندرزهی و امید محمودزهی از سوی رژیم ایران به دار آویخته شدند.

نهادهای حقوق بشری و فعالان بلوچ می‌گویند اتهام حسن دهواری و الیاس قلندرزهی همکاری با گروه‌های مخالف حکومت عنوان شده اما مقصود «زیر فشار قرار دادن خویشاوندانشان» بوده است.

اعدام این سه جوان بلوچ پس از آن روی داد که نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران از انتقال آنان به قرنطینه زندان زاهدان و خطر حکم اعدام خبر داده بودند.

رژیم ایران مدعی شد که حسن دهواری و الیاس قلندرزهی ۱۶ فروردین سال ۹۳ به همراه مقادیری مواد منفجره و سلاح بازداشت شده و در چند عملیات که منجر به «کشته‌ شدن» ماموران انتظامی و امنیتی شده است، شرکت داشته‌اند. همچنین رژیم ایران امید محمودزهی را به اقدام مسلحانه متهم کرده است.

این سه متهم پیش از این با رد اتهامات وارده اعلام کرده بودند که صرفا به خاطر فعالیت سیاسی سایر اقوام یا اعضای خانواده و برای وادار کردن آن افراد به بازگشت به کشور یا توقف فعالیت به شکل گروگان بازداشت و سپس به اعدام محکوم شدند.

وبسایت مجموعه فعالان حقوق بشر (هرانا) به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این متهمان نوشت؛ "حسن دهواری و الیاس قلندرزهی صرفا برای اعمال فشار به خویشاوندان خود که عضو جیش العدل هستند و بر علیه حکومت مرکزی ایران فعالیت می کنند بازداشت شدند".

حمدرضا فقیهی، وکیل این دو متهم پیش از این درباره اعدام آنها هشدار داده بود.

در همین راستا، عبدالله عارف، مدیر کمپین فعالین بلوچ با ابراز نگرانی درباره افزایش اعدام جوانان بلوچ گفته بود؛ "در سه هفته گذشته، دست‌کم هفت اعدام در سیستان و بلوچستان رخ داده است".

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیشتر گزارش داده بود که در سال ۲۰۲۰ دست کم ۲۳۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند و بیش از ۷۰ درصد از این اعدام‌ها به صورت مخفیانه اجرا شده است.

به نظر می‌رسد رژیم ایران در سال ٢٠٢١ تلاش می‌کند تا با افزایش اعدام جوانان ضمن تشدید جو ارعاب و سرکوب از خیزش مردم ایران برای فروپاشی دم و دستگاه جمهوری اعدام جلوگیری کند.