شاکار: در صورتیکه انزوا شکسته شود، رژیم ظلم هم خاتمه پیدا می‌کند

محمود شاکار از وکلای رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان اعلام کرد که مبارزات خلق‌ها می‌تواند رژیم ظلم آ.ک.پ/م.ه.پ را در هم بشکند و در این باره اظهار داشت: این مبارزه تنها از طریق آزادی آقای اوجالان امکان‌پذیر است.

از ۲۵ مارس سال ۲۰۲۱ هیچگونه خبری از رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان در دست نیست. مراجعه مکرر وکلا و خانواده وی برای ملاقات بدون پاسخ مانده است. محمود شاکار از وکلای رهبر خلق کورد، در گفتگویی در رابطه با سیستم امرالی و تحمیل و تشدی انزوا بر وی سخن گفت.

مکانیزم خودسرانه ۲۲ ساله

محمود شاکار در گفتگوی خود خاطرنشان ساخت که در سیستم امرالی شاهد وجود وضعیت اضطراری هستیم و این وضعیت به یکی از ویژگی‌های اصلی سیستم امرالی تبدیل شده است. در سرتاسر ترکیه، ذهنیت سیستم اضطراری وجود داشته و در این باره افزود: اوجالان ۹ ماه نیست که دچار انزوا شده است. او مدت ۲۳ سال است که در زندان با انزوا ربرو است. دیدار وی با خانواده و وکلا رد شده است. وی از همان روز اول با ممنوعتی دیدارها روبرو بود و در این رابطه حتی یک دلیل حقوقی هم ارائه نشده است. یعنی از سال ۱۹۹۹ تا کنون در امرالی مکانیزمی خودسرانه در جریان است.

سیاست انزوا

محمود شاکار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که با گسترش انزوا در امرالی، در ترکیه هم رژیم ستمگری شکل گرفت و سپس به عنوان یک رژیم مستبد یک نفره، رفورمیزه شد. این رژیم بر اساس جنگ و تهدید ارعاب شکل گرفته است. و همزمان انزوا را گسترش می‌بخشد. سیاستهای انزوا اکنون عمیق‌تر شده‌اند. هم اکنون مشاهده می‌شود که ائتلاف ا.ک.پ/م.ه.پ از سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ تا کنون حول سیاست به زانو در آوردن، سیاست‌های خود را پیگیری می‌کند و این سیاست هم در اصل پیگیری سیاستهای اصلاحات شرق در سال ۱۹۲۵ است. هدف اصلی این سیاست هم از میان برداشتن حقوق بنیادین کورد، نابودی هویت کوردی و نقض دستاوردهای کوردهاست.

شاکار در بخش دیگری از سختان خود خاطرنشان ساخت که در سال ۲۰۱۳ اوجالان در یکی از دیدارهایش گفته است: 'اردوغان با استراتژی حمله به کوردها شیوه ماندگاری خود بر حاکمیت ترکیه را یاد گرفته است' و در ادامه افزود: گسترش سرکوب کورد، همراه با نابودی کورد، به عنوان یک استراتژی گسترش پیدا کرد. به همین دلیل اقداماتی که هم اکنون هم انجام می‌شوند با همان استراتژی مشروعیت پیدا می‌کنند.

سیاستهای حذف کوردها

محمود شاکار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اردوغان می‌خواهد که قدرت برتر بوده و خود راسا سیستم را برای ایجاد سیستم مستبد یک نفره تغییر داده است و در این باره اظهار داشت: زمینه ایجاد این سیستم را هم اینگونه برای وی آماده کردند که با کورد در جنگ مداوم باشد. به همین دلیل است که آک.پ/م.ه.پ و نیروهای پشت پرده همگام با اردوغان بوده و سیاست به زانو دراوردن و شکستن مقاومت کورد، نقض تمام حقوق بنیادین را پیگیری کرده و تلاش می‌کنند تا کوردستان را از کورد خالی کنند. تصور می‌کنند که از این طریق می‌توانند در مسند قدرت باقی بمانند. اردوغان مطمئن است که از این طریق می‌تواند با گسترش ستمگری مسئله کورد را حل کند و به عنوان دومین رهبر موسس ترکیه جدید شناخته شود.

شاکار در ادامه با خاطرنشان ساختن حکومت‌های قبل از تشکیل ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ گفت: واقعیتی وجود دارد، ان هم مقاومت خلق کورد است که حکومت‌های پیش از ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ را به زباله‌دانی انداخته و در ادامه گفت: اردوغان هم اکنون در مقابل این مقاومت شکست خورده است. امروز در ترکیه و در خارج از ترکیه بحران‌های موجود در ترکیه مورد بحث قرار گرفته‌اند. این هم به لطف مقاومت خلق بوده است.

نقش اروپا در انزوای تحمیلی

محمود شاکار تصمیم کمیته وزرای شورای اتحادیه اروپا در ۳ دسامبر ۲۰۲۱ را مورد ارزیابی قرار داده و نقض سیستم امرالی از سوی شورای اتحادیه اروپا را تحلیل کرد. در این باره شاکار گفت: پیش از آنکه رهبر حزب کارگران کوردستان به ترکیه تحویل داده شود، شورای اروپا به امرالی رفته و شرایط آنجا را مشاهده کرده و آن را تصویب کرده بود. آقای اوجالان هم به این مسئله اشاره کرده بود. در واقع بیشتر سیاستهایی که علیه آقای اوجالان در پیش گرفته شده‌اند، به نحوی از سوی شورای اتحادیه اروپا تصویب شده‌اند. همچنین زمانیکه مسئله آقای اوجالان است، حقوق را هم بر اساس منافع خود تفسیر می‌کنند.

موضع کمیته وزرای اتحادیه اروپا

شاکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقادات دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا، وزرا و نهادهای دیگر گفت: انتقادات آنها از ترکیه کاملا حساب شده است. خصوصا که در رابطه با مسئله کورد، حقوق مرتبط به آقای اوجالان، اقدامات انها بر اساس حسابگری است. می‌بینیم که در مواقعی حتی مواضع خود را نادیده می‌گیرند، موضعی وجود دارد که حاکی از توافق با ترکیه است. اگر در مسائل مربوط به ترکیه گامی برداشته نشود آنان اعتراض خود را تعمیق می‌بخشند. دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ حکم خود را در مورد مجازات حبس ابد صادر کرده و آن را مصداق شکنجه دانسته بود. اما کمیته وزرای اتحادیه اروپا بعد از گذشت ۶ سال، اکنون حکم خود را پیگیری می‌کند. در طول ۶ سال، وکلا چندین بار به کمیته وزرای اتحادیه اروپا مراجعه کرده و این مسئله را یادآور شده بودند، اما در این باره پیگیری نشد. این همان مسئله‌ای است که به آن اشاره می‌کنم. همچنین در ترکیه، نخستین حکم نقض قانون در رابطه با مجازات حبس ابد تشدید شده، متعلق به آقای اوجالان است. اما کمیته وزرا زمانیکه گروهی را برای این پرونده تشکیل داد، این پرونده را با نام آقای اوجالان باز نکرد. بلکه با نام شخصی به اسم «قربان باز» کرد. تبعیض و اتخاذ چنین راه‌هایی از سوی ترکیه مشاهده می‌شود.

انزوای قبل از آغاز مجدد جنگ

شاکار در ادامه خاطرنشان ساخت که انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان، یک رویه سیاستهای ستمگرانه در مسئله کورد است. هر زمان که انزوا گسترده‌تر می‌شود، جنگ و ظلم و ستمگری هم افزایش پیدا می‌کند. هم اکنون هم تلاش می‌کنند تا از طرق جنگ انزوا را تثبیت کنند. باید این مسئله با دقت مورد توجه قرار بگیرد. اگر از همان روز اول در رابطه با برقراری وضعیت اضطراری در امرالی اعتراض می‌شد، امکان داشت که بحران در بعد اقتصادی و سیاسی این ابعاد وسیع را به خود نگیرد. در این باره نه فقط کورد، بلکه باید همه کسانی که خواهان ترکیه‌ای دمکراتیک هستند، باید بدون ترس این مسئله را پیگیری کنند. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند در رابطه با مسئله کورد اعلام نظر کنند، باید در مقابل انزوا یپاخیزند.

محمود شاکار از وکلای رهبر خلق کورد در خاتمه اظهار داشت: خلق می‌تواند رژیم ستمگری را که آ.ک.پ/م.ه.پ آن را نمایندگی می‌کنند، ساقط کنند. در مبارزه خلق کورد و دوستان خلق کورد می‌توانند بازی حاکمیت را بر هم بزنند، بخش مهم این مبارزه هم باید از میان برداشتن انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان باشد و این مسئله از این طریق امکان‌پذیر است.