"سیاست انتصاب گماشتگان در نتیجه سیاست‌های تحمیل انزواست"

مراد چپنی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان همچنین با اشاره به انزوای تحمیل شده بر امرالی اظهار داشت: همزمان، با تمامی مواردی که در رابطه با نقض حقوق بشر در زندان‌ها روی می‌دهد، شاهد مبارزه و مقاومت بی‌نظیری نیز هستیم.

مراد چپنی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه ازمیر اعلام کرد که در جریان دیدارهایی که به تازگی داشته‌اند، مشاهده کرده‌اند اقوام زندانیان سیاسی از شرایط ناگوار زندان‌ها نگران بوده و در این باره افزود: انزوا در امرالی آغاز شده و همانگونه که در جریان اعتراضات اخیر در دانشگاه بُغازیچی نیز مشاهده کرده‌ایم، انزوا و حصر در سطح جامعه نیز گسترش یافته است غیر از حمایت از مطابات و خواسته‌های زندانیان، هیچ راه دیگری وجود ندارد. چپنی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه ازمیر با خانواده‌های زندانیان سیاسی که فرزندانشان در زندان هستند دیدار کرد.

مراد چپنی اعلام کرد که خانواده زندانیان به دلیل شرایط ناگوار زندان‌ها به شدت نگران بوده و در این باره خاطرنشان ساخت: سازمان حقوق بشر ÎHD، انجمن پزشکان و حزبمان از روز آغاز پاندمی، ده‌ها بار اعلام کرده‌اند که زندان‌ها پرخطرترین مکان‌ها برای شیوع و گسترش پاندمی هستند. حاکمیت هشدارها و درخواست‌های ما را نپذیرفته است. سپس قانون عفو را به تصویب رساندند، برای آنکه زندانیان سیاسی، روزنامه‌نگاران و اعضای اپوزیسیون از زندان آزاد نشوند، محدودیتهای فراوانی را بر این قانون اعمال کردند. حاکمیت از این طریق شیوع این ویروس می‌خواهد انتقام بگیرد. در این رابطه است که می‌خواهند روسای مشترک و پیشین حزبمان، صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ و دیگر زندانیان سیاسی را با این ویروس روبرو کنند.

چپنی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد که خانواده‌های زندانیان سیاسی به دلیل حبس طولانی مدت بشدت خشمگین شده‌اند. اقوام و بستکان بسیاری از خانواده‌ها بیش از بیست سال است که در زندان هستند. علیرغم آنکه هر یک از این زندانیان چند سال دیگر باید آزاد شوند، همچنان زندانی هستند. برای آنکه این زندانیان از گسترش ویروس جان سالم بدر ببرند، لازم است که از زندان آزاد شوند. همزمان زندانیانی وجود دارند که با بیماری‌های صعب العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند. در شرایط بسیار دشواری قرار دارند که حتی نمی‌توانند از خود نیز مراقبت کنند. زندانیانی در زندان‌ها وجود دارند که مجازات آنها به پایان رسیده است و دلیل دستورهای دلبخواهی مسئولان زندان، از زندان آزاد نمی‌شوند. در این زندان‌ها می‌توان تمامی انواع شکنجه‌ها را دید و در دوران شیوع پاندمی این مجازات بیش از پیش در زندان‌ها افزایش یافته‌اند. ما سعی کرده‌ایم جزئیات این نوع برخوردها در زندان را برای افکار عمومی رسانه‌ای کنیم.

تحمیل انزوا از سیاستهای این کشور است

مراد چپنی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان همچنین با اشاره به انزوای تحمیل شده بر امرالی اظهار داشت: همزمان، با تمامی مواردی که در رابطه با نقض حقوق بشر در زندان‌ها روی می‌دهد، شاهد مبارزه و مقاومت بی‌نظیری نیز هستیم. کسانی که در زندان‌ها بسر می‌برند، به دلیل مبارزه‌اشان برای دست‌یابی به دمکراسی زندانی شده‌اند. تحمیل انزوا  بر امرالی نیز بخشی از این سیاست کلان است. انزوا نه فقط علیه یک شخص، بلکه تمامی جامعه اعمال می‌شود. این سیاستی است که به سیاستهای کلان این کشور پیوند خورده است. این انزوا از امرالی آغاز شده است و مشاهده می‌شود که اکنون در دانشگاه بُغازیچی ادامه یافته است. در سطح جامعه نیز کاملا گسترش یافته است. دقیا همانند مسئله گماشتگان و قیم‌های شهرداری‌ها. نه تنها قیمهای مدنظر خود را بر شهرداری‌ها منصوب کردند بلکه در مقابله با جامعه، چنین سیاستی را در پیش می‌گیرند. امروز گماشته‌ای را به ریاست دانشگاه بغازیچی منصوب کرده‌اند. همزمان قیم وابسته به خود را نیز به ریاست این دانشگاه منصوب کرده‌اند. در این راستا قانونی را به تصویب رسانده‌اند. اما همه می‌دانیم که تا زمانیکه نزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد ادامه داشته باشد، در واقع تمامی این کشور دچار محدودیت و انزوا می‌شود. به همین دلیل لازم است که همه از درخواست‌های زندانیان حمایت کنند. زیرا این تنها شانس است.

منبع: MA