تداوم واکنش‌ها به کشتار جمعی ترکیه

معترضان خشمگین عراق در شهرهای مختلف پرچم ترکیه را به آتش کشیدند

کشتار جمعی گردشگران عراقی توسط ارتش ترکیه در حوالی شهر زاخوی اقلیم کوردستان خشم مردم و جریانات سیاسی این کشور را برانگیخت. در حمله ظهر دیروز دستکم ٩ غیرنظامی کشته و ٢٣ تن زخمی شدند. اجساد کودکان در میان جانباختگان موجی از انزجار ایجاد کرد.

شواهد نشان می‌دهد ترکیه عامدانه این کشتار را انجام داد؛ کشتاری که بی‌شرمانه آنرا انکار کرد. پس از تحقیقات اولیه بغداد تأکید کرد این کشتار را "قطعا ترکیه انجام داد."

معترضان کربلا و نجف پرچم ترکیه را از مرکز صدور ویزا پایین کشیدند و آنرا تعطیل کردند. در بغداد هم جلوی سفارت ترکیه تظاهرات شد و معترضان پرچم ترکیه را آتش زدند.

مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد کشورش حق پاسخگویی به ترکیه را برای خود محفوظ می‌داند. او تجاوز ترکیه را ظالمانه توصیف کرد. به دستور کاظمی امروز در عراق عزای عمومی اعلام شد. منابع رسمی عراق خبر دادند که بغداد از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرده است.

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز در حساب توئیتر خود نوشت: حمله ترکیه به استان دهوک که منجر به شهادت و جراحت تعدادی از فرزندانمان شد، محکوم و تقبیح می‌شود.

از سویی، هادی عامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق خواستار تعطیلی فوری مرز با ترکیه شد و گفت هرکسی در قبال این جنایت فجیع سکوت کند، همدست متجاوزان قاتل بوده و مرتکب خیانتی علیه وطن و ملت خود می‌شود که نابخشودنی است.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر هم واکنش تندی نشان داده و با بیان آنکه وقاحت ترکیه بیشتر شده است، در یک طرح چهار بندی از جمله خواستار بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان ترکیه و عراق شد و گفت قراردهای امنیتی میان بغداد و آنکارا باید لغو شود.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم این حمله را شدیدا محکوم کرد و خواستار واکنش قاطع دولت این کشور شد.

همچنین شورای وزیران عراق خواستار عذرخواهی رسمی ترکیه شد و گفت تمامی نیروهای نظامی ترک باید از خاک عراق بیرون بروند.

سازمان ملل متحد، ایالات متحده و بریتانیا هم با صدور بیانیه‌هایی کشتار غیرنظامیان توسط ترکیه را محکوم کرده‌اند.

ترکیه با رضایت و میزبانی حزب دمکرات اقلیم کوردستان ده‌ها پایگاه در منطقه بهدینان احداث کرده و ده‌ها بار مرتکب جنایات مشابه منطقه شده است. ولی این اولین بار است که چنین واکنش تندی دریافت می‌کند و حتی سران بارزانی که دوستان اردوغان هستند فرصتی برای دفاع از جنایت خونین ترکیه پیدا نکردند.

شامگاه دیروز رسانەهای عراقی گفتند که یک پایگاه نظامی ترکیه در استان دهوک هدف حملات تلافی‌جویانه با پهباد قرار گرفته است. گروهی بنام "اصحاب کهف" مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و گفته که با پهپادهای انتحاری پایگاه بامرنی را هدف قرار داده‌اند.