تلویزیون سوئد: زنان داعشی سوئدی در روژاوا محاکمه می‌شوند

تلویزیون دولتی سوئد 'اس‌تی‌وی' اعلام کرد، زنان داعشی سوئدی که در کمپ‌های روژاوا در بازداشت به سر می‌برند، در ماه نوامبر امسال و فوریه‌ی سال آینده محاکمه می‌شوند.

اس‌تی‌وی اعلام کرد که هیئتی از وزارت امور خارجه‌ی سوئد هفته‌ی گذشته به شمال و شرق سوریه رفته و در مورد زنان داعشی سوئدی در کمپ‌های روژاوا با مسئولین کورد مذاکره کرده‌اند.

شیار علی نماینده‌ی پ.ی.د که به همراه این هیئت به روژاوا رفته بود، اعلام کرد که پروسه‌ی قانونی در مورد این زنان به جریان افتاده است و گفت:"در تابستان تحقیقات دقیقی در مورد وضعیت این زنان انجام شده است. در ماه نوامبر و فوریه‌ی ۲۰۲۱ نیز محاکمه‌ی آنها آغاز خواهد شد.

یکی از اهداف هیئت سوئدی این است که سرنوشت کودکان داعشی سوئدی مشخص شود. شیار علی در این رابطه گفت، بسیاری از این کودکان خردسال هستند و در شرایط عادی می‌توانند زندگی کنند و برای این منظور باید مرکز آموزش کودکان تاسیس شود.

در خبر اس‌تی‌وی آمده است، در گذشته نیروهای کوردی از کشورهای غربی درخواست کرده بودند تبعهه‌های خود را که به داعش پیوسته‌اند به کشورهای خود را بازگردانند، اما فقط تعدادی از این کشورها به درخواست کوردها پاسخ داده و شهروندان داعشی خود را بازگرداندند.

عبدالکریم عمر سخنگوی سیاست خارجه‌ی اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به اس‌تی‌وی گفت، خودمدیریتی آماده است تا کودکان را به سوئد تحویل دهد و آنهایی که مرتکب جرم شده‌اند در روژاوا محاکمه می‌شوند. در این رابطه سوئد و خودمدیریتی توافق کرده‌اند.

همچنین در این خبر آمده است که اداره خودمدیریتی، چند روز پیش تصمیم گرفت ۲۵ شهروند سوری را از کمپ هول اخراج کند.