ترکیه با منزوی‌سازی رهبر اوجالان و سه محبوس امرالی مرتکب شکنجه شده است

از ۴۴۶ روز پیش تاکنون هیچ خبری از سرنوشت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سه زندانی سیاسی کورد دیگر در جزیره امرالی به دست نیامده است. دولت ترکیه نه تنها مرتکب شکنجه در زندان‌ها می‌شود بلکه معترضان به شکنجه در بیرون از زندان‌ها را نیز شکنجه می‌کند.

به دنبال ماه‌ها قطع ملاقات‌ها با رهبر اوجالان که از ٢٣ سال پیش در اسارت زندان امرالی بسر می‌برد، دو روز پیش هزاران نفر با گردهمایی در استانبول قصد راهپیمایی بسوی شهر بندری گملیک در استان بورسا را داشتند تا خواستار گشودن هرچه زودتر درهای امرالی شوند.

پلیس ترکیه به این گردهمایی حمله کرد و تعداد زیادی بازداشت شدند. اردوغان خواستار اخراج نمایندگان ه.‌د.‌پ از پارلمان بخاطر شرکت در این تجمع شده و پلیس او اقدام به شکنجه دستگیر شدگان کرده است.

کورای تورکای و اسماعیل تمل، روسای مشترک دفتر نمایندگی ه‌.د.‌پ در منطقەی کادیکوی استانبول جزو بازداشت شدگان بودند که به زندان منتقل شده‌اند.

یکی از شکنجه شدگان، رونی گورن، رئیس مشترک یک حزب سوسیالیستی در استانبول است. چانه او که در اثر ضرب و شتم مأموران زخمی شده بود پنج بخیه برداشته است.

مرال دانیش بشتاش سرپرست گروه نمایندگان ه.‌د.پ در پارلمان ترکیه در یک کنفرانس خبری گفت منزوی‌سازی آقای اوجالان در امرالی مصداق شکنجه است و ه.‌د.‌پ شکنجه را در هر شرایطی اقدامی ضد انسانی می‌داند و آنرا محکوم می‌کند.

او در واکنش به سرکوب معترضان به شکنجه در استانبول، دولت ترکیه را دعوت کرد بجای پنهان‌کاری، بصراحت خود را شکنجه‌گر معرفی کند و بگوید که طرفدار شکنجه است.