زهات کوبانی: کردستان دموکراتیک راه را به سوریه جنگ‌زده نشان می‌دهد

زهات کوبانی: کردستان دموکراتیک راه را به سوریه جنگ‌زده نشان می‌دهد

زهات کوبانی می گوید کردها راه سوم، راه دموکراتیک را در سوریه انتخاب کرده اند، آن ها نه برای جمهوری عربی و نه برای جمهوری کردی که برای یک سوریه ی دموکراتیک می جنگند ...

سوریه از۲۶ ژانویه سال ۲۰۱۱، درگیرجنگی خونین است. دراین فاصله ده ها هزارتن کشته شده اند و میلیون ها سوری برای نجات جان خود از شعله های آتش جنگ خانگی به خارج از مرزهای کشورشان پناه برده اند. شهرهایی که زمانی کانون تظاهرات آرام مردم برای اصلاحات دمکراتیک بودند، حالا خالی از سکنه هستند و درکوچه و خیابان ها، آتش خشم و گلوله نیروهای دولتی و ارتش آزادیبخش سوریه حکومت می کند. بر شهرهای غرب کردستان اما آرامش حاکم است. در این شهرها، جنگ پشت دروازه ها مانده و صلح حکومت می کند. کردها این صلح و آرامش مردم منطقه را محصول مبارزه و درایت سیاسی خود می دانند و می گویند: ما نه با بشاراسد هستیم و نه با ارتش آزادیبخش. ما راه سوم را انتخاب کرده ایم و به شیوه دمکراتیک در جهت تحقق آن می کوشیم. همراهان دیروزی ارتش آزادیبخش، اکنون در کردستان نمونه بنای سوریه آزاد و دمکراتیک آینده را پایه ریزی می کنند. در شهرها، شوراهای مردمی ایجاد کرده اند و صرف نظر از کثرت جمعیت کردها، مسیحیان، دروزی ها، عرب ها، کلیمیان و... به نسبت برابر در شوراهای شهرهای کردستان نماینده دارند. درشورای عالی کردستان همه احزاب مشارکت دارند و علیرغم اختلافات عمیق، تامین امنیت و اداره امور مردم منطقه را پیش می برند.

گزارشگر «اخبار روز» برای آشنایی نزدیک با آنچه در کردستان سوریه می گذرد، به سراغ نیرویی رفت که بزرگترین جنبش چریکی غرب کردستان ـ سوریه به حساب می آید. حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه (پ.د.ی) با ریاست مشترک «صالح مسلم و آسیه عبدالله». این حزب یکی از احزاب هفتگانه مجلس کردستان است.

گفتگوی ویژه اخبار روز را با زهات کوبانی نماینده ارتباطات خارجی حزب اتحاد دموکراتیک و عضو ارتباطات شورای عالی کردستان (دسته والا) می خوانید.

سوال: دو سال و نیم پیش با آغاز تظاهرات اعتراضی علیه بشار اسد در سوریه، کردها به عضویت تشکل های هماهنگ کننده از جمله شورای ملی اعتراض کنندگان درآمدند. اما بعد از مدتی، از این شورا خارج شدند. علت خروج شما از شورا و دوری از ارتش آزادیبخش مخالفان دولت چه بود؟

زهات کوبانی: با آ‌غاز شورش در سوریه، کردها تلاش نمودند به یک اتحاد سراسری در بین خودشان برسند و در نتیجه این تلاش ها دو اتحادیه ایجاد گردید، یکی انجمن ملی کرد که متشکل از ١٦ حزب و عده ای روشنفکر بود و دیگری مجلس غرب کردستان که حزب اتحاد دمکراتیک در آن جای گرفت و این مجلس با رأی ٢٥٠ هزار نفر که به سر صندوق ها رفتند انتخاب گردید، که اکثر سازمان های مدنی در آن جای میگیرند. این مجلس متشکل از ١٧ کمیسیون است که هر کمیسیون کار خود را پیش میبرد. در ١١ تیرماه ٢٠١٢ مجلس غرب کردستان و انجمن ملی کرد به توافق رسیدند «دسته والا» را ایجاد نمایند. دسته والا سه کمیته بوجود آورد، کمیته تخصص و امنیت، کمیته خدمات و کمیته ارتباطات سیاسی. هر کمیته متشکل از ١٠ نفر میباشد و هر کمیته سازمان ها (تشکیلات) مربوط به خود را در مناطق مختلف ایجاد کرده تا در خدمت مردم باشند.

در رابطه با ارتش آزاد، ما (پ ی د ـ پارت اتحاد دمکراتیک) نظر دیگری داشتیم، استراتژی ما این بود نه با رژیم که حقوقی برای کردها قاێل نیست نه با اپوزسیون که طرفدار دخالت خارجی و وابسته به خارج و خواهان دخالت نظامی خارج در سوریه بود، و اکثر آنها تحت تأثیر اخوان المسلمین و اسلامیست های رادیکال بود. ما طرف خط سوم بودیم. نه با رژیم و نه با مداخله خارجی، ما طرفدار خط دمکرات ها، چپ ها، رنجبران و سازمان های مدنی بودیم. ما کوردیناسیون تغییرات دمکراتیک در سوریه را ایجاد نمودیم که دسته والای کورد با آن است و حالا نیز این خط را ادامه می دهیم.

سوال: از بهار سال ۲۰۱۱، سوریه درگیر جنگ داخلی است. در این مدت بخشی از شهرهای مهم این کشور بین نیروهای دولتی و مخالفان دست به دست شده اند. کردها با کمترین هزینه، بزرگترین دستاورد را داشته اند، آینده این دستاورد شما چه خواهد شد؟

زهات کوبانی: این خط سوم بود که ما را به پیروزی های بزرگ با کمترین هزینه انسانی در مناطق کوردها رساند، ما نام این را گذاشته ایم استقلال (خودگردانی) دمکراتیک و عملا آن را پیاده میکنیم. این طرح جغرافیا را اساس نمی گیرد بلکه می خواهد خلق را همچون اراده اساس قرار دهد. و این خلق هست که خود را اداره میکند بدون اینکه دولت را سرنگون نماید. این پروژه برای همه سوریه و برای زندگی کردن در کنار هم لازم است، این پروژه می تواند دستاورد کوردها را محافظت نموده و تقویت کند.

سوال: مایحتاج مردم در شهرهای کردنشین سوریه چگونه تامین می شود. کدام نیرو دراین منطقه حکومت می کند، دولت بشار اسد یا شورای عالی اداری احزاب کردستان؟

زهات کوبانی: در مناطق کوردنشین حکومت اسد حاکم نیست. این دسته والا است که منطقه را طبق سیستم خودگردانی دمکراتیک اداره می کند، ما در منطقه سیستم اقتصادی، بازرگانی و تجاری، تندرستی، اطلاعات و محافظت، حقوق (مثل دادگاه های خلق) و سازمان های مدنی ایجاد نموده ایم که جامعه خود را اداره و رهبری میکند.

ما در مسێله ارتباطات به علت هرج و مرجی که سوریه دچارش شده، مشکلاتی داریم. از نظر اقتصادی، اقتصاد منطقه را سازماندهی می کنیم، تلاش می کنیم با سازمان های خیریه بین المللی در ارتباط باشیم، همچنین با مردم کورد در بخش های دیگر جهت جمع آوری کمک در تماس هستیم و همچنین با حکومت اقلیم کردستان و کشورهای همسایه در تماس هستیم که راه های تجارت را باز نگهداریم، اما مشکلات جدی در بازنگهداشتن راه ها داریم.

امکاناتی که در اختیار داریم از طریق هلال احمر غرب کردستان که بنیان نهاده شده، پخش می شود، مخصوصا امکانات بهداشتی و درمانی از طریق کمیته خدمات توزیع می گردد.

سوال: درشورای عالی اداری کردستان، احزابی که تحت پوشش کنگره ملی کردستان (ک.ن.س) فعالیت می کنند، در کنار نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک حضور دارند، اختیارات هر یک از نیروهای شما در این شورا بر چه مبنایی تقسیم شده است. آیا در مناطق کردنشین انتخابات برگزار کرده اید؟

زهات کوبانی: دسته والا روی نقشه راهی کار میکند که حکومت آینده سوریه، دمکراتیک، غیر متمرکز و همه گیر باشد که حقوق کوردها در قانون اساسی گنجانده شود. اگر سیستم دیکتاتوری برچیده گردد و دموکراسی جایگزین شود، کوردها میتوانند در سوریه ای متحد در مناطق خود به زبان کوردی در مدارسشان تحصیل کنند و تمام کارهای خود را در چارچوب خودگردانی دموکراتیک اداره و رهبری کنند.

دسته والا متشکل از ١٠ نفر است، ٥ نفر از مجلس غرب کوردستان و ٥ نفر از انجمن ملی کرد میباشند. تمام کمیته ها به نسبت برابر از دو گروه تشکیل شده. نیروهای دفاعی خلق زیر رهبری دسته والا و تحت فرماندهی کمیته تخصص و کارشناسان است.

در مورد انتخابات پروژه ای در دستور کار است که جهت اداره موقت امور تا روشن شدن وضعیت کشور، نیاز به ایجاد رهبری موقتی است که در عرض ٣ ماه قانون انتخابات را مطابق پیمان های بین المللی تهیه و در عرض ٦ ماه انتخابات جهت مجلس غرب کردستان برگزار گردد. و هر حزب یا اتحاد که پیروز انتخابات گردد، رهبری اقلیم (منطقه) را به عهده خواهد گرفت.

در رابطه با ارتش سوریه باید گفت، کوردها آنها را از مناطق خود بیرون راندند و آنها به دلخواه خود منطقه را ترک نکردند.

سوال: گفته می شود کردها در سوریه راه سوم را انتخاب کرده اند، نه با دولت بشار اسد هستند و نه به راه ارتش آزادیبخش می روند. مقصد نهایی شما کجاست؟ ایجاد مدل عراق تا چه اندازه با هدف کردهای سوریه همخوانی دارد؟

زهات کوبانی: هدف نهایی ما همان خط سوم است. یعنی جمهوری دموکراتیک سوریه نه جمهوریه عربی یا جمهوریه کوردی، چون سوریه موزاێیکی از خلقها و ادیان است. باید سیستم آینده سوریه دربرگیرنده همه باشد و قانون اساسی دربرگیرنده حقوق همه، که در آن در زیر شعار سوریه دموکراتیک، خودگردانی دموکراتیک برای کوردها تضمین گردد.   

سوال: رابطه حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه با دولت، ارتش آزادیبخش مخالفان و اپوزسیون دمکرات درون کشور سوریه چگونه است؟

زهات کوبانی: حزب اتحاد دموکراتیک (پ ی د) هیچ ارتباطی با رژیم اسد ندارد، چونکه این رژیمیست دیکتاتور و نژادپرست و باید با تمام دستگاه ها و سازمان هایش تغییر یابد تا یک سیستم دموکراتیک و همه رنگ جایگزین آن شود. همچنین با ارتش آزاد رابطه رسمی نداریم، چونکه این ارتش یک دستگاه متشکل نیست، بلکه هر کس و گروهی به اسم ارتش آزاد برای خود کار میکند. اما در مقابل با اپوزسیون دموکراتیک رابطه منظم داریم تمام راهکارها را جهت تغییرات بنیادین به کار میگیریم. با اتحاد ملی سوریه و نیروهای اقلیت ها رابطه نزدیک و همکاری داریم.

سوال: مقامات جمهوری اسلامی و رسانه های دولتی ایران پیوسته بر توانایی بشار اسد بر کنترل بحران سوریه تاکید می کنند، این ارزیابی تا چه اندازه صحت دارد؟

زهات کوبانی: دیدگاههای جمهوری اسلامی در سوریه دچار پراکندگی در هرج و مرج موجود است و رژیم سوریه هم بر بعضی مناطق کنترل دارد و در مناطقی نیز هیچ کنترلی ندارد. سوریه مکانی برای دخالت نیروهای منطقه ای و جهانی شده است.

سوال: برخی از تحلیل گران بر این نظر هستند که مداخله فعال کردهای سوریه می تواند توازن موجود بین دولت و مخالفان را برهم بزند. در شرایط فعلی ماندن و یا رفتن بشار اسد چه تاثیری بر سرنوشت مبارزه شما در جهت تامین حقوق مردم کردستان سوریه دارد؟

زهات کوبانی: ما به عنوان کورد خود را یکی از طرفها میدانیم که باید برای چاره یابی مشکلات سوریه وارد دیالوگ شد. برای همین هم از برگزاری کنفرانس (جلسه) ژنو ٢ از طرف سازمان ملل حمایت کردیم. عدم چاره یابی موجب قتل عام، غارت و ویرانگری ‌گشته و میگردد، لذا ما در کل طرفدار گفتگو جهت یافتن راه حلی برای مشکلات تمامی سوریه و بالاخص مسێله کورد هستیم.

این حقیقت دارد که کوردها امروز آکتوری جهت چاره یابی مشکلات سوریه هستند، از طرفی متحد هستند و ازطرف دیگر دارای تشکیلات منظم سیاسی و نظامی میباشند و همچنین مدلی نو آفریده اند که هم برای سوریه و هم برای خاورمیانه میتواند الگو (نمونه) واقع گردد.