ائتلاف با شورای میهنی کورد در سوریه، سیاست‌های آنکارا را تغییر می‌دهد

مصطفی پکوز متخصص سیاست در خاورمیانه در رابطه با اتحاد ملی کورد در شمال-شرق سوریه که شورای میهنی کورد در سوریه نیز به آن پیوسته است اظهار داشت که این اتحاد در نهایت آنکارا را وا می‌دارد تا سیاست‌های خود را تغییر دهد.

مدتی طولانی است که گفتگوها در رابطه با اتحاد ملی کورد در شمال-شرق سوریه ادامه دارند. بعد از گفتگوهای طولانی در ۱۷ ژوئن در شمال-شرق سوریه احزاب عضو اتحادیه میهنی کورد PYNK و شورای میهنی کورد در سوریه ENKS  به توافق دست یافتند. در ۱۷ ژوئن مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک و مشاور نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، ویلیام روباک همراه با هیاتی بیانیه‌ای را منتشر و در این بیانیه خاطرنشان ساخته بود که تلاش‌های آنان برای برای اتحاد کوردی در چارچوب  توافقنامه دهوک انجام می‌شود. در رابطه با اتحاد و تحولات منطقه‌ای در خاورمیانه دکتر مصطفی پکوز طی گفتگویی با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت:

نقش آمریکا و فرانسه در ایجاد اتحادی ملی در روژآوا بسیار بوده است. این وضعیت سیاستهای آمریکا در سوریه را بهتر عیان می‌سازد. استراتژی امریکا اینست که در چند سال آینده احتمالا دو منطقه روژآوا و منطقه اقلیم کوردستان را به هم پیوند بزند. به همین دلیل است که موضع سیاسی رهبری روژآوا بسیار مهم ارزیابی می‌شود. از طرف دیگر؛ همراه با ایجاد اتحاد ملی در روژآوا در مناطق خودمدیریتی یا فدارسیون نیز در سطح قانون اساسی این منطقه رسمیت یافته و طرح‌ها و معاملات سیاسی را بر رژیم سوریه تحمیل می‌کند. از مرزهای عفرین و الباب گرفته تا مرزهای حاتای و اغدیر و ایران، احتمالا طرحی برای ایجاد یک منطقه کوردستانی در نظر گرفته شده باشد. در این رابطه است که پیش‌بینی می‌شود منطقه اقلیم باشور کوردستان و شمال-شرق سوریه به هم پیوند بخورند. این اقدام در گرو اتحاد ملی بین کورد است. نیروهای منطقه‌ای نیز دوباره تغییر کرده و جبهه‌گیری تازه‌ای شکل گیرد. در این راستا احتمالا از نیروهای کورد خواسته می‌شود که در مرکز این طرح قرار بگیرند.

پکوز در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که در روژآوا نزدیک به ١٠ سال است که نبردی سنگین در جریان بوده و دستاوردهای بسیاری کسب شده‌اند، اما در جریان این جنگ ده ساله، شورای میهنی کورد در سوریه که از بارزانی تبعیت می‌کند، هیچ دستاوردی سیاسی نداشته است. به همین علت است که بسیاری از شخصیتها و احزاب سیاسی در این رابطه واکنش نشان داده‌اند. اما در حوزه اتحاد ملی این ائتلاف می‌تواند از تاثیر بسیار گسترده‌ای برخوردار باشد. به این علت است که حتی اگر این توافق در نوع خود کوچک نیز باشد، از تاثیرات گسترده‌ای برخوردا خواهد بود. به این دلیل است که پیوستن شورای میهنی کورد در سوریه به فرایند اتحاد ملی کورد می‌تواند به عنوان کاتالیزوی در حل مسئله کورد در شمال-شرق سوریه و حوزه بین‌المللی عمل کند. ائتلاف در روژآوا تاثیری بسیار عمده بر باشور کوردستان نیز می‌گذارد تا جایی که تمامی جنبش‌ها و احزاب سیاسی کورد مجبور می‌شوند که برای اتحاد ملی در میان کورد، گام‌های بلندی را بردارند.

آمریکا در راستای استراتژی‌های خود همیشه از کوردها استفاده می‌کند

پکوز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که کورد در مرکز سیاستهای آمریکایی در عراق و سوریه قرار دارد و در این رابطه افزود: پیش‌بینی می‌شود که کورد در آینده خاورمیانه به نیرویی اصلی تبدیل شود. بدون شک استراتژی‌هایی که آمریکا در پیش گرفته است، نشان می‌دهد که در استراتژی‌های خود از کورد استفاده کرده و خواست‌های کورد را نیز به عنوان بخشی از سیاستهای موافق با خود پیش ببرد. اما آمریکا نه به این دلیل که کورد را دوست داشته و تلاش می‌کند تا بی‌عدالتی‌های تاریخی روی داده علیه کورد را جبران کند دست به این اقدامات می‌زند، بلکه تمامی ارتباطات نیروهای جهانی، از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا در مواجهه با کورد منوط به سیاستهای کلی این نیروها در کل منطقه هستند.

برای نمونه اکنون مظلوم کوبانی  از موقعیتی فراحزبی برخوردار شده است. شاید موقعیت کنونی و فراحزبی وی جایگاه ریاست رسمی منطقه‌ای یا فدراسیون را برای وی رقم بزند. ائتلافی که در روژآوا روی داده است، اساسا ائتلاقی سیاسی است. از طرف دیگر شورای میهنی کورد در سوریه اجازه نیافته است که به عنوان یک نیروی نظامی در روژآوا حضور داشته باشد و از طرف دیگر مانند جنوب کوردستان دو نیروی نظامی در آن حضور داشته باشند. همچنین تلاش‌هایی برای انتقال مدل موفق روژآوا در امور نظامی و نیروهای ی.پ.گ در باشور کوردستان نیز از سوی آمریکا در جریان است.

اتحاد کوردی بر سیاستهای ترکیه تاثیر گذار خواهد شد

پکوز با اشاره به تاثیرات گسترده اتحاد ملی در روژآوا بر سیاستهای ترکیه نیز اظهار داشت: اعلان  اتحاد ملی در روژآوا هم بر سیاستهای ترکیه و هم بر سیاستهای بین‌المللی تاثیرگذار خواهد بود. بعد از آنکه امریکا و فرانسه از شورای میهنی کورد در سوریه خواستند که در پروسه اتحاد ملی در روژآوا مشارکت کند، حاکمیت اقتدارگرای آ.ک.پ به منظور حمله به نمایندگی  کورد اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است. به دلیل آنکه شورای میهنی کورد در سوریه و ترکیه از ارتباطات گرمی برخوردار بودند، این شورا را وارد فرایند اتحاد ملی کورد کرده و به این علت است که ائتلاف می‌تواند سیاستهای دولت ترک را به شدت تغییر دهد.

شاید اکنون کم کم شاهد تحقق سیاستهای کلی آمریکا در قبال سوریه از سوی پنتاگون باشیم. اما بعد از انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ می‌توان شاهد تغییر استراتژی آمریکا در سوریه بوده و آمریکا بیش از پیش در این منطقه بر تحرکات خود بیفزاید. وضعیت جدید محتمل بر ایران و ترکیه تاثیرات بسیاری از خود بر جای می‌گذارد.