تظاهرات در برخی شهرهای ایران در پی گرانی ادامه دارد

در حالی پیشبینی می شود نا آرامی‌های گسترده در پی موج تورم و گرانی ایران را در بگیرد که بنظر می‌رسد جناح دارای قدرت بیشتر هم در نظر دارد حسن روحانی و دولت او را مسئول بحران‌هایی معرفی کند که سابقه آن چهل سال است.

روز گذشته (چهارشنبه ١٠ مرداد) اعتراضات در اصفهان در دومین روز متوالی با درگیری و ضد و خورد میان معترضان و نیروهای ضد شورش ادامه پیدا کرد. در حالی پیشبینی می شود نا آرامی‌های گسترده در پی موج تورم و گرانی ایران را در بگیرد که بنظر می‌رسد جناح دارای قدرت بیشتر هم در نظر دارد حسن روحانی و دولت او را مسئول بحران‌هایی معرفی کند که سابقه آن چهل سال است. روحانی و وزیر کار قرار است در مجلس به سئوالات در مورد نابسامانی‌های کنونی پاسخ دهند اما چه جوابی دارند معلوم نیست.

 

در پی فراخوان‌ها برای اعتراضات خیابانی در ایران، فضای اصفهان روز گذشته ملتهب بود. اصفهانی‌های خشمگین شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. نیروهای سرکوبگر برای متفرق کردن مردم بسوی آنها حمله کردند. معترضان هم با سنگ از خود دفاع کردند. خشونت‌های پراکنده تا پاسی از شب ادامه داشت.

در تظاهرات اصفهان برخی شعارها خطاب به علی خامنەای، شخص اول نظام بود. مردم شعار می دادند "خامنە ای حیا کن، حکومت رو رها کن".

 

تظاهرات در اعتراض به خفقان و گرانی به دیگر شهرها هم کشیده شد. خبرها از شیراز و کرج حاکی از گسترش دامنه نارضایتی‌ها به این دو شهر است.

نیروهای انتظامی در گوهردشت کرج هم بسوی تظاهرکنندگان، گاز اشک آور شلیک کردند.

 

بحران‌های اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی در حالی ایران را احاطه کرده که نوعی از بیچارگی در مجموعه حکومت دیده می شود. مقامات و سخنگویان جناح‌های مختلف سعی می کنند که تقصیر را گردن یکدیگر بیاندازند هرچند مردم همه آنها را عضو یک خانواده می دانند.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفته که درخواست ٨٠ تن از نمایندگان مجلس برای کشاندن حسن روحانی رئیس جمهور ایران به مجلس نهایی شده است.

 

او باید به سئوالات در مورد عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی، استمرار تحریم‌های بانکی و عدم مقابله درباره کاهش نرخ بیکاری و رکود اقتصادی پاسخ دهد.

 

روحانی برای فرار از پاسخگویی به این مشکلات در روزهای گذشته حرف‌های تندی علیه آمریکا زده بود که سپاه و خامنەای خوششان بیاید و مورد تشویق قرار هم قرار گرفت. با این وجود بنظر می رسد او و دولتش به تنهایی مسئول بحران‌های کنونی معرفی خواهند شد.

 

همچنین علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیئات رئیسە مجلس، از بە جریان افتادن طرح استضاح علی ربیعی ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با امضای ۴۰ نماینده خبر داده.