حاشیه‌نشینی؛ ثمره‌ی چهل سال حکومت جمهوری اسلامی در بلوچستان

چابهار بزرگترین جمعیت حاشیه‌نشین نسبت به جمعیت در کل ایران را دارد

چابهار بزرگترین جمعیت حاشیه‌نشین نسبت به جمعیت در کل ایران را دارد

 

شهر چابهار از توابع استان سیستان وبلوچستان است که در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان واقع شده است. بنابر آمار رسمی از جمعیت ۱۱۲ هزار نفری این شهر ۵۶ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند

به گفته‌ی مسئولین دولتی سرعت افزایش حاشیه‌نشینی در این شهر بی‌سابقه است و حاشیه‌نشیی به یک الگو برای زندگی تبدیل شده است.

 

در حالی که دولت به اجرای طرح منطقه آزاد چابهار پرداخته است اما وضعیت معیشت مردم بدتر شده است و حاشیه‌نشینی با سرعت بیسابقه‌ای گسترش یافته است.

خشکسالی در سیستان و بلوچستان سبب نابودی کشاورزی و دامداری روستاییان شده است و آنها برای نجات جان خود مجبور به کوچ به حاشیه‌ی شهرها شده‌اند.

 

یدک کشیدن نام منطقه‌ی آزاد تجاری در چابهار سبب شده تا جعیت کثیری از روستاییانی که دامها و زمینها و باغهای خود را از دست داده‌اند برای یافتن کار به این شهر کوچ کنند.

وضعیت زندگی حاشیه‌نشینان بسیار وخیم است. آنها از آب آشامیدنی لوله‌کشی و برق رسانی محروم هستند. آنها ناچارند آب مورد نیاز خود را از تانکرها خریداری کنند. برق‌کشی وجود ندارد و دولت بابت سیم‌کشیهای غیر مجاز از آنها پول دریافت می‌کند.

 

قبلا دولت به بهانه‌ی خارجی بودن حاشیه‌نشینها از خدمات رسانی به آنها خودداری می‌کرد اما با بررسی ها مشخص شد که آنها ایرانی هستند و شناسنامه و کد ملی دارند.

 

اخیرا در اقدامی دیگر دولت زمینهای محل سکونت حاشیه‌نشین‌ها را به شرکتهای داخلی و خارجی واگذار کرده و هزاران تن را آواره کرده است.