سفر مخفیانه مسرور بارزانی به آنکارا و دیدار با رئیس سازمان استخباراتی میت

مسرور بارزانی رئیس حکومت فدرال باشور کوردستان ماه آوریل در بحبوحه مسئله زینی ورتی به ترکیه سفر کرده و با مسئولان ترک گفتگو کرده است.

وبسایت «سپی» در باشور کوردستان در گزارشی اعلام کرده است که مسرور بارزانی رئیس حکومت فدرال باشور کوردستان در گرماگرم بحران زینی ورتی که از سوی پیشمرگ‌های پ.د.ک ایجاد شده بود در دیداری مخفیانه از آنکارا با مسئولین عالیرتبه استخباراتی و سیاسی دولت ترک گفتگو کرده است.

برپایه‌ی گزارش «سپی» مسرور بارزانی در این سفر با هاکان فیدان رئیس سازمان استخبارات ترک (میت) و همچنین مسئولین وزارت خارجه ترکیه دیدار کرده است.

در ادامه گزارش آمده است که مسئولین ترک در دیدار با مسرور بارزانی در رابطه با موضوع مباحث امنیتی و بویژه مبحث جنگ علیه گریلاهای جنىش آزادیخواه کوردستان در باشور کوردستان گفتگو کرده‌اند. مسرور بارزانی نیز از بحران‌های اقتصادی اقلیم سخن گفته است.

سپی می‌افزاید که مدتی است روابط میان پ.د.ک و ترکیه افزایش چشمگیری یافته و در این راستا مقامات ترک به پ.د.ک گفته‌اند که بازپرداخت بدهی‌های هولیر به آنکارا را به سال آینده موکول می‌كنند. بر مبنای توافقات میان حکومت اقلیم باشور و دولت ترک هولیر باید ماهانه حدود ۵٠ میلیون دلار بدهی به آنکارا بپردازد اما دولت ترک برای یکسال بازپرداخت بدهی‌های حکومت اقلیم را به تعویق انداخته است. گفته می‌شود که این اقدام آنکارا در راستای پشتیانی مالی از پ.د.ک در باشور کوردستان باشد که تمامی مناصب حکومتی را قبظه کرده است.

خبر سفر مخفیانه مسرور بارزانی به آنکارا در حالی است که نامبرده در ٢٢ مه در نشستی خبری به رسانه‌های حزبش گفته بود که حکومت اقلیم ٢٧ میلیارد دلار بدهی دارد. او از بیان جزئیات مرتبط با این مبلغ کلان بدهی چیزی نگفت. به گفته‌ی رسانه‌های منتقد، حکومت اقلیم باشور علاوه بر دریافت هزینه انتقال نفت و درآمد سرشار گمرگ مبلغ یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار به ترکیه بدهی دارد.

حکومت اقلیم و سازمان‌های مسئول با گذشت یک ماه و نیم از سفر مخفیانه مسرور بارزانی به آنکارا همچنان در قبال این دیدار سکوت کرده‌اند.

شایان ذکر است که مسرور بارزانی رئیس سازمان استخباراتی حزب دمکرات کوردستان (پاراستن) است که از سوی افکار عمومی کوردستان به عنوان یک سازمان وابسته به کشورهای بیگانه و کوردستیز قلمداد می‌شود.