دادستانی از آزادی فعالان محیط‌زیستی بازداشت شده سر باز می‌زند

به گفته یکی از نمایندگان مجلس علیرغم پایان تحقیق و بازجویی دادستانی از فعالان محیط زیست، اما بازداشت آنان هنوز ادامه دارد

محمود صادقی نماینده مجلس روز گذشته طی پیامی در توئیتر خبر داده است که با وجود پایان "تحقیق و بازجویی" از فعالان محیط زیستی، "اما معلوم نیست چرا بازداشت آنان ادامه پیدا کرده است".

 

این نماینده مجلس ایران با اتکا به سخنان یک "مسئول ذیربط در اطلاعات سپاه می‌گوید:"بنابر اظهار یک مسئول ذیربط در اطلاعات سپاه، بیش از دو هفته است که تحقیق و بازجویی از فعالان محیط‌ زیست تمام شده و آنها تحویل دادستانی شده‌اند. اما معلوم نیست چرا بازداشت آنها ادامه پیدا کرده است."

 

فعالان محیط‌زیست نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، میرحسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از بهمن سال گذشته در بند دو الف سپاه پاسداران در زندان بسر می‌برند. با اینکه حفاظت اطلاعات سپاه آنان را به جاسوسی متهم کرده اما عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست با استناد به نظر وزارت اطلاعات گفته "مدرکی درباره جاسوسی این افراد وجود ندارد."

 

به گفته وی قوه قضائیه به سازمان محیط‌زیست دستور داده که وضعیت این فعالان را پیگیری نکند.

 

شایان ذکر است که بازداشت فعالان محیط زیست با موجی از اعتراضات داخلی و سازمان‌های حقوق بشری در خارج مواجه شده است.

 

خانواده این فعالان در ٩ مرداد طی نامه‌ای به روسای قوای سه‌گانه ضمن تأکید بر بی‌گناهی فرزندان خود خواستار تشکیل هیئتی متشکل از نمایندگان دولت و مجلس برای دیدار با بازداشت‌شدگان شده بودند.

 

١۵ خرداد ماه کتایون رجبی خواهر سام رجبی از فعالان بازداشت شده طی نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهوری ایران اعلام کرده بود که قوه قضائیه خانواده‌های بازداشت‌شدگان را تهدید کرده که در صورت پیگیری بیشتر، فرزندان آنان را "اعدام" خواهند کرد.

 

بهمن سال گذشته یکی از بازداشت شده‌ها به نام کاووس سید امامی در زندان کشته شد. مسئولان مدعی شدند که وی خودکشی کرده اما خانواده وی ادعای مذکور را رد کرده بودند.