فرودستان ایران در منگنه مناقشه دو حکومت ایران و آمریکا

نرخ فروش دلار آمریکا در ایران از مرز ۱۴ هزار تومان گذشته و یورو از ۱۶ هزار تومان عبور کرده‌ است

در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد ایران از مرز چهارده هزار تومان گذشت و یک رکورد تاریخی را ثبت کرد، حکومت ایران برای کشورهای اروپایی جهت ارائه راهکار خرید نفت و معامله با ایران تا میانه آبان ماه مهلت داده است. ایران تهدید کرده که در غیر اینصورت از توافق هسته اند برجام خارج می شود. ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم خود را جهت سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره بر ایران آماده می کند.

 

نرخ فروش دلار آمریکا در ایران از مرز ۱۴ هزار تومان گذشته و یورو از ۱۶ هزار تومان عبور کرده‌ است.

 

نرخ دلار روز دوشنبه سیزده هزار تومان بود و طی یک روز، هزار تومان افزایش داشته است. دلار یک سال پیش در ایران 5 هزار تومان بود. افزایش نرخ ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ایران، موجب گرانی شده و اقشار فرودست را بیش از همیشه در فشار قرار داده است.

 

برخی معتقدند با فشردە شدن حلقه تحریم‌های اقتصادی آمریکا و متحدانش، ایران به بدترین وضعیت خود در یکصد سال گذشته می رسد.

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور قرار است ریاست یک نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را بر عهده بگیرد.

 

این نشست اواخر ماه سپتامبر در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با حضور رهبران جهان برگزار می‌شود.

 

هدف از تشکیل این جلسه، بررسی نحوه اعمال فشار بیشتر بر ایران به خاطر نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

 

انتظار می رود که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم در نشت مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

 

آمریکا با ترک توافق هسته ای برجام، از ایران خواسته که از دخالت در کشورهای منطقه و برنامه موشکی خود دست بردارد. ایران این درخواست‌ها را رد کرده و گفته که زیر بار آن نمی رود.

 

مردم ایران در مناقشه میان طرفین، تحت فشارهای بی سابقه اقتصادی قرار گرفته اند.

 

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می گوید که تهران تا چهاردهم آبان ماه به کشورهای اروپایی مهلت داده تا تا راه‌حل عملی خود برای خرید نفت و تجارت با ایران را ارائه کنند. این تاریخ دقیقا زمانی است که تحریم صنعت نفت ایران توسط آمریکا رسما آغاز می شود.

 

عباس عراقچی گفته که سیستم‌های مالی و کانال‌های بانکی کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران باید تا قبل از ۱۴ آبان ایجاد شده باشد. او تهدید کرده که در غیر اینصورت، ایران از توافق برجام خارج می شود.