فساد نهادینه در رژیم ایران؛ هدیه‌ی ١۶٠ میلیون دلار و ۵١ میلیون یورو به سلطان سکه

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس ایران خبر از دستگیری ٣١ متخلف مالی داده که در ارتباط با مسئولین ارشد نظام بوده اند

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس ایران خبر از دستگیری ٣١ متخلف مالی داده که در ارتباط با مسئولین ارشد نظام بوده اند. محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه هم خبر داده که بانک مرکزی به فردی که سلطان سکه خوانده می‌شود ۱۶۰ میلیون دلار و ۵۱ میلیون یورو داده است. شهرام جزایری از مفسدین مالی ایران هم در حین خروج مخفیانه به ترکیه دستگیر شده است.

 

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اعتماد آنلاین گفته ۳۱ مفسد اقتصادی که در ارتباط با مسئولان نظام هستند، دستگیر شده‌اند. او با اینکه اشاره بیشتری به جزئیات دستگیری ها نکرده اما گفته این افراد در غارت بانک ها دست داشته‌اند.

 

بحث برخورد با فساد مالی در هفته های اخیر و با اوج گرفتن بحران اقتصادی در ایران داغ شده است.

 

علیرغم آنکه سران حکومت به تازگی خواهان برخورد با فساد اقتصادی شده‌اند اما فساد اقتصادی در ایران ساختاری و نظام‌مند می‌دانند.

 

از سوی دیگر محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری اعلام کرد بانک مرکزی به فردی که به سلطان سکه معروف است، ۱۶۰ میلیون دلار و ۵۱ میلیون یورو داده است.

 

اژه‌ای همچنین گفت که این فرد از بانک مرکزی "دستور" می‌گرفته و چند سال پیش با وجود دستگیری، به درخواست این نهاد آزاد شده بود.

 

معاون اول قوه قضائیه می‌گوید از بانک مرکزی پرسیده بودند چه تضمینی از این فرد گرفته اند که این میزان دلار و یورو به او داده‌اند اما این سوالات هنوز بی‌پاسخ مانده است.

 

در این بین، شهرام جزایری از مفسدین اقتصادی معروف ایران در حین فرار مخفیانه به ترکیه در مرز دستگیر شده است.

 

توکل حیدری، رئیس دادگستری استان اورمیه می‌گوید روز شنبه ماموران گمرک پس از مشکوک شدن به یک کانتینر آنرا بازرسی کردند و متوجه شدند دو انسان در میان بار حضور دارند.

 

به گفتەی او، این دو نفر ابتدا خود را تبعه افغانستان معرفی می‌کردند ولی بعدا مشخص شد یکی از آنها شهرام جزایری، ثروتمند مشهور ایرانی است.

 

شهرام جزایری به اتهام تلاش برای خروج غیر قانونی و پیشنهاد رشوه به مأموران اکنون در بازداشت بسر می‌برد.

 

او که از سال ١٣٨١ به اتهام یک رشته تخلفات تجاری و مالی به مدت یازده سال در زندان بود، حدود چهار سال پیش آزاد شد.

 

در آن زمان پرونده شهرام جزایری بزرگترین پرونده فساد مالی خوانده میشد که پای تعدادی از مسئولان نظام را هم به ماجرا کشانده بود.