قطعنامه‌ی پایانی ششمین کنگره پژاک منتشر شد

حزب حیات آزاد کوردستان در قطعنامه‌ی پایانی ششمین کنگره خود اعلام کرده است که با ارزیابی عملکرد سه‌ ساله‌ی اخیر سازماندهی و فعالیت‌های خود را به گسترش می‌دهد

پژاک اعلام کرد که در روزهای ١٠ و ١١ مارس ششمین کنگره خود را با شرکت اعضای کنگره مناطق در حفاظتی مدیا برگزار نموده است.

مجلس پژاک و روئسای مشترک انتخاب شدند

"ششمین کنگره‌ی عادی پژاک در تاریخ ۱۰ و ۱۱ مارس سال ۲۰۲۰ مصادف با ٢٠ و ٢١ اسفند ١٣٩٨ شمسی با شعار "با تکوین ملت دمکراتیک به سوی اتحاد دمکراتیک خلق‌های ایران" طی مدت دو روز و با مشارکت اعضای کنگره در کوهستان‌های کوردستان برگزار گردید. کنگره طی این مدت، فعالیت‌ها وعملکرد سه ‌ساله‌ی پژاک را مورد نقد و بازبینی قرار داد. همچنین جهت گذار از مشکلات و موانع عملی و سازمانی پیش‌آمده در چارچوب نظریات و رهنمود‌های رهبر ‌آپو بحث و گفتگو‌های مفید و سازنده‌ای که باعث گشایش در مسیر کاری آینده خواهد شد را به انجام رساند. کنگره ضمن ابراز خودانتقادی نسبت به کمبود‌ها و نارسایی‌های پیش‌آمده در سه سال گذشته در پیشگاه خلقمان، برنامه و چشم‌انداز فعالیتی آینده را بر اساس پارادایم مدرنیته‌ی دمکراتیک تدوین نمود. جهت مشارکت فعالانه‌تر، اعضا، نهادها و کمیته‌های حزبی و نحوه‌ی فعالیت آنها مورد بازبینی قرار گرفت و بر اساس نیازهای مبارزاتی مراحل آتی را سازماندهی نمود. کنگره، اعضای مجلس پژاک را که در مجموع ١۶ نفر می‌باشند، انتخاب نموده و با اکثریت آراء رفیق سیامند معینی و رفیق زیلان وژین را مجددا به عنوان ریاست مشترک انتخاب نمود.

در برهه‌ی تاریخی‌ کنونی که شاهد تحولات زیربنایی و سرنوشت‌سازی در کوردستان و منطقه هستیم، برگزاری ششمین کنگره‌ی پژاک را گامی مهم، ارزنده و با معنا می‌دانیم. حزب حیات آزاد کوردستان پژاک در حالی کنگره‌ی ششم خود را برگزار نمود که پانزده سال فعالیت و مبارزه را پشت سر گذاشته و دارای اندوخته‌ی باارزشی از تجربیات سیاسی و اجتماعی است. با توانی که از فلسفه‌ و اندیشه‌ی پربار رهبر ‌آپو و مقاومت شهدای سرفراز راه آزادی کسب نموده و با کسب رهنمودهایی که ماحصل انجام تحلیلات و تعمقات صورت گرفته بر فعالیت‌ها و عملکرد گذشته می‌باشد و با آینده‌بینی ‌آمیخته با عزم و اراده‌مندی گام در میدان مبارزه نهاده‌ است. این روند نتایج باارزشی به همراه آورده که ما را در پیمودن راه مبارزه استوارتر می‌گرداند.

سده‌ی حاضر فرصت‌ و زمینه‌ی تغییرات بزرگی را‌ برای خلق کورد فراهم کرده است

 کنگره، وضعیت سیاسی جهان و منطقه و رویدادهای پیش‌آمده در خاورمیانه را از جوانب گوناگون مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. بر این اساس، روند رویدادها و حوادث قرن بیست‌و‌یکم تاکنون نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که سده‌ی حاضر برای خلق کورد فراهم آورنده‌ی فرصت‌ها و زمینه‌ساز تغییرات عمده‌ای خواهد بود. ملت کورد در سایه‌ی تلاش و مقاومت همه‌جانبه و نستوه و با درک فضای موجود و برخورداری از ‌آزمون‌های تاریخی نه به عنوان بازیگر صرف بلکه در مقام یک بازیگردان در عرصه‌‌‌ی تحولات منطقه‌ای و جهانی مطرح گردیده و بستر سیاست‌گذاری و نه سیاست‌پذیری را برای خود فراهم آورده و گام در راه آزادی نهاده است. در کنار این مقوله و با توان‌یابی در عرصه‌های مدیریتی و چاره‌یابانه، برای تمامی خلق‌های ستم‌دیده و مظلوم منطقه به پیشاهنگ و الگوی تاسیس و بنیانگذاری سیستمی جایگزین برای رژیم‌های ناکارآمد و فرسوده‌ی منطقه بدل شده است.

در جبهه‌ی مقابل هنوز هم ذهنیت‌- ساختار تمامیت‌خواه، مرکزیت‌گرا و نژادپرست به سامان شده در نظام دولت- ملت در هیات ستون اصلی نظام جهانی بر بقای خود اصرار می‌ورزد. لذا برای ماندگاری‌اش حملات همه‌جانبه‌ای برای اضمحلال و نابودی فیزیکی و فرهنگی تنوعات منطقه طرح‌ریزی نموده و پیاده می‌نماید. وضعیت آشوبناک منطقه به خوبی روشنگر این قضیه است. در تقابل با این وضعیت، به پیشاهنگی ملت کورد در سطح منطقه و جهان، فرهنگ مقاومتِ رشدیافته و سازمانی نمود بارزی یافته و در میان خلق‌ها در حال توسعه است. بدون شک با هرچه رشد یافتن این فرهنگ شکاف ایجاد شده در نظام سلطه‌ی جهانی روزبه روز بازتر شده و زمینه‌ساز شکوفایی تنوعات بیشتر و فضای همزیستانه‌تری خواهد بود. نظام جهانی متوجه این پیشاهنگی بوده و بدین منظور نیروهای متجاوز و اشغالگر کوردستان با چراغ‌سبز این نیروها و با برخورداری از حاشی‌ امنیت ایجاد شده توسط آنها، بیش از هر زمانی به عزم نابودی جامعه‌ی کورد و دستاوردهایش وارد میدان نبرد شده‌اند. با قتل‌عام و غارت‌گری در تلاشند تا از پیشرفت آن جلوگیری نمایند. نیروهای هژمونیک جهانی بر اساس دکترین و فلسفه‌‌ی نئولیبرالیسم برنامه‌ و سیاست خود را طرح‌ریزی نموده‌‌اند و برای کسب منافع بیشتر در کشمکشی رودرو قرار ‌د‌ارند. لذا وجود هیچ نیروی دیگری را در منطقه‌ برنمی‌تابند. سیستم کلونیالیسم اروپایی بر مبنای دولت- ملت کارایی خود را از دست داده‌ و به‌ سوی اضمحلال پیش می‌رود و دچار تضاد درونی است و قدرت‌های منطقه‌‌ای برای نگه‌ داشتن موقعیت خود از هیچ عملکردی پرهیز نمی‌‌نمایند، به‌ عبارت دیگر نزاع برای بقای نظام و تطبیق‌دهی آن با شرایط جدید، خاورمیانه‌ را به‌ عرصه‌ی جنگ‌های نیابتی و مستقیم خود تبدیل نموده‌ است.

ایران نیازمند تغییرات ریشه‌ای است

کنگره‌ با ذکر این نکته‌ که در ایران، فساد سیستماتیک ناشی از وجود قدرت‌ مطلقه‌ی فسادزا و مدیریت ناکارآمد و فرسوده‌ مزید بر علت شده و مسبب عمیق‌تر شدن بحران‌ شده، تاکید کرد؛ رژیم برای لاپوشانی بی‌کفایتی‌هایش و وارونه‌ جلوه‌ دادن قضایا در تمام نقاط و مناطق ایران و حتی شهرهای مرکزی اقدام به‌ ایجاد نظام پادگانی نموده‌ و هرچه‌ ملیتاریزه‌ نمودن فضای کشور را در دستور کار قرارداده‌ است. از جمله‌ی این مناطق می‌توان به‌ کوردستان، خوزستان و بلوچستان اشاره‌ نمود که‌ با اعدام، ترور، دستگیرهای جمعی تحت عناوین صرف امنیتی، کاسه‌ی صبر خلق‌ها را لبریز نموده و مشروعیت از دست رفته‌ی نظام را بیش از پیش با پرسش مواجه نموده است. تحریم گسترده انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان از سوی خلق‌ها نمود بارز این اعتراضات به مشروعیت نظام بود. شرایط مورد بحث اگرچه‌ فضای مسموم و جو خفقانی ایجاد نموده‌ اما مخالفت با نظام و سیاست‌هایش به‌ امری بدیهی و روزانه‌ مبدل شده‌ و صدای اعتراض از تمامی مناطق و اقشار جامعه‌ همانند زنان، جوانان، معلمین، دانشجویان، کارگران، کشاورزان و کارمندان و... بلند است و جملگی دست به مقاومتی همه‌جانبه زده و همگام و دوشادوش، در صحنه‌ی مبارزه حضور دارند. منطقه‌ و به‌ ویژه‌ ایران نیاز به‌ تغییراتی زیربنایی دارد و بدون این مهم امکان یک دمکراسی پایا و پویا وجود نخواهد داشت.‌‌

فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد نماد گذار از نظام ناکارآمد دولتی

 همراه با بحران کرونا شاهد بحران ناکارآمدی رژیم هستیم. عدم توان نظام استبدادی ایران در تقابل با حوادث طبیعی و ‌غیرمترقبه‌ مانند سیل و زلزله‌ و بیماری کرونا در حفظ و حراست از جامعه به خوبی نمایان گردید. شکنند‌گی نهادها و ساختارهای مدیریتی نظام در حوزه‌های بهداشت و درمان و اقتصاد با خود نتایج سوء و مخربی به همراه داشته و سرمایه‌های انسانی فراوانی را به‌ کام مرگ فرستاد. این شرایط نشان از سرطانی شدن خود نظام سرمایه‌داری و ستون اصلی آن یعنی نظام دولت ـ ملت دارد که‌ همواره با اصرار بر فاشیسم و دیکتاتوری موجبات آوار بیشتری برسر جامعه را فراهم می‌آورد. بر همگان مبرهن گشته جهانی که در آن می‌زییم بیش از هر زمانی نیاز به یک نظام همزیستانه بر مبنای پارادایم جامعه‌ی دمکراتیک، اکولوژیک مبتنی بر آزادی زن دارد.

شرایط امروزه‌ در جهان نیاز به‌ وجود نظام خودمدیریتی متکی بر توان ذاتی جامعه‌ خارج از چارچوب دولت‌ها را به‌ صورت امری حتمی در‌آورده‌ است. تا بدین وسیله‌ جوامع و خلق‌ها شرایط زیست، بالندگی و تعالی خود را تعیین نمایند و توازن مابین جامعه و طبیعت را از نو بنیاد نهند. فعالیت‌های صورت گرفته توسط نهادهای مردمی خودجوش در رویدادها و سوانح طبیعی از جمله زلزله‌ی کرماشان، سیلاب‌های لرستان و شرق کوردستان و همچنین بحران کرونا نشان از توان خودمدیریتی خلق‌ها و جوامع ایران داشته و می‌توان از آن به عنوان نماد گذار از نظام ناکارآمد دولتی نام برد. این امر اثبات‌گر نظرگاه ما در پروژه‌ی خودمدیریتی خلق‌‌ها بوده و این اقدامات خلق‌مان و سایر خلق‌های ایران در جریان کنگره الهام‌بخش و امیدآفرین بود.

نتیجه ١۵ سال مبارزات پژاک: آزمونی مهم و موفقیت‌آمیز در روژهلات و ایران

مبارزات آزادیخواهی خلق کورد در روژهلات کوردستان با پیشاهنگی پژاک در راستای چاره‌یابی مسئله‌ی کورد و خلق‌های ایران و در راستای ایجاد نظامی دمکراتیک، آزمونی مهم و موفقیت‌آمیز را پشت سر گذاشته است. در راه به انجام رسانیدن این مهم، رفقا و همرزمان بسیاری جان خود را فدا نموده و هم‌اکنون هم، صدها مبارز در زندان‌ها و سیاهچال‌های رژیم ایران در حال مقاومت برای رسیدن به پیروزی می‌باشند. ما در مبارزات ۱۵ ساله‌ی خود، همواره نسبت به چاره‌یابی و حل مسئله‌ی خلق کورد با دیدی باز و به صورت همه‌جانبه نگریسته و در این راستا به ارائه‌ی پروژه‌های مشخص و مدون و رهیافت‌های کارآمد در ابعاد روژهلات کوردستان و ایران اقدام نموده‌ایم. برنامه‌ها، نقشه‌ راه و پروژه‌های ارائه شده توسط پژاک مقطعی و برای بازه‌ی زمانی مشخصی نبوده؛ بلکه‌ این طرح‌ و نقشه‌ها دارای عمق راهبردی و مطالعاتی و کارشناسی هستند. قابلیت اجرایی و پیاده‌سازی آن در مقطع حساس کنونی بر همگان روشن است.

هدف اساسی؛ انقلاب آزادی روژهلات کوردستان و دمکراتیزاسیون ایران

 در نتیجه‌ی تلاش‌ها و فداکاریهای این برهه‌ فرهنگ مقاومتی شکل گرفته‌ و دیدگاه کلاسیک دولت‌ـ ملت و سلطه‌گرایی را به‌ چالش کشانیده‌ است. تلاش برای رسیدن به نظامی چاره‌یاب با اتکا به توان ذاتی امری انکارناپذیر است. واضح است که اهداف و پروژه‌های پژاک از طرف خلق‌مان مورد استقبال قرار گرفته است. همبستگی خلقی‌ِمان در دشوارترین شرایط و مقاومت‌هایی که به‌ صورت میدانی شاهد ‌آن هستیم اثباتی بر این ادعا می باشد. این حمایت و پشتیبانی مردمی به تکیه‌گاه و قوت قلب ما در مبارزه تبدیل شده و همواره برانگیزاننده‌ی ما در پیشبرد فعالیت‌هایمان در تمام عرصه‌ها بوده‌ است. لازم به‌ یاد‌آوری است که‌ انتقادات و پیشنهادات وارده از سوی خلق‌مان نیز در این کنگره مورد بحث قرار گرفته و به رهنمود‌هایی جهت ارتقای مبارزه‌ بدل گشته‌اند. بر این باوریم و ادعامندیم که با انتقاد و خودانتقادی نسبت به گذار از کمبودها و نارسایی‌ها در اجرای برنامه‌‌‌ها و نحوه‌ی سازماندهی در گذشته‌ پرتوان‌ و با نهایت آمادگی گام در راه مبارزه نهیم. بدین منظور تمامی کمیته‌ها و نهادهای حزبی‌مان برای اینکه بتوانند به نحوی مؤثر و کارا در مرحله نوین وارد عرصه شوند، مورد بازبینی و سازماندهی مجدد قرار گرفته‌اند. در کنگره‌ی ششم پژاک، هدف اساسی یعنی انقلاب آزادی روژهلات کوردستان و دمکراتیزاسیون ایران مورد تاکید دوباره قرار گرفت. پژاک در راستای تکوین ملت ‌دمکراتیک استراتژی خود را بر سه اصل توسعه‌ی سیاست دمکراتیک، پیشبرد اتحاد و انسجام ملی و همبستگی دمکراتیک با خلق‌های ایران پایه‌گذاری می‌نماید.

تصمیماتی که در کنگره اخذ شدند

۱- پژاک در برابر انزوا و تجرید تشدید یافته‌ی رهبر‌آپو در زندان امرالی در کوردستان، منطقه و عرصه‌ی بین‌المللی، فعالانه به تلاش جهت در هم شکستن این انزوا و رهایی رهبر آپو و سایر خلق‌های منطقه ادامه می‌دهد. هرگونه اقدام صورت گرفته در برابر رهبر آپو را اقدامی در مقابل اراده و هویت و موجودیت ملت کورد می‌داند و نسبت به آن موضع لازم را اتخاذ می‌نماید. پژاک پارادایم و پروژه‌ی رهبر آپو یعنی کنفدرالیسم دمکراتیک و ملت‌دمکراتیک را مبنای فعالیت‌های خود قرار داده و برای به انجام رسانیدن آنها تمام توان خود را به عرصه می‌آورد.

۲- پژاک راه برون‌رفت از بحران کنونی را در بنیاد نهادن سیستم خود‌مدیریتی خلق‌ها می‌داند. در این رابطه‌ با تمامی نیرو و جریان‌هایی که‌ در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک به‌ ارائه‌‌ی برنامه‌ و پروژه‌ می‌پردازند برمبنای رهنمودهای خط سوم همکاری می‌نماید. برای رفع موانع و مشکلات به وجود آمده بر سر راه چاره‌یابی و برون‌رفت از بحران موجود در منطقه‌ و حل مساله‌‌ی کورد، بدون جایگیری در مناسبات قدرت حاکم با تمام توان و جدیت تلاش خواهد نمود. البته که در حوزه‌ی‌ سیاست دمکراتیک نقش پیشاهنگی ایدئولوژیک و سیاسی خود را به انجام می رساند.

۳- برای چاره‌یابی دمکراتیک مسئله‌‌ی کورد در شرق کوردستان و دمکراتیزاسیون ایران، اتحاد و همبستگی دمکراتیک خلق‌ها را مبنا قرار می‌دهد و نسبت به توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی آن اقدام می‌نماید. بدین منظور از برنامه و پروژه مدون برخوردار بوده و سازماندهی جامعه را جهت ظهور توان و اراده سیاسی مستقل وظیفه‌ی ‌خود می‌داند. جهت تقویت، انسجام و توسعه‌ی سازماندهی به همکاری همه‌جانبه با خلق‌ها و تنوعات اجتماعی می‌پردازد.

۴- پژاک اتحاد ملی خلق‌مان را در کانون مبارزات خود قرار داده و برای ایجاد جبهه‌ای متحد در مقابله با تهاجمات اشغالگران بر خلق کورد و کوردستان نقش و وظایف خود را در تمامی عرصه‌ها به صورت میدانی انجام می‌دهد. در این راستا خود را مسئول به انجام رسانیدن پروژه‌‌ی اتحاد ملی خلق کورد می‌داند.

۵- به منظور رسیدن به یک انسجام و اتحاد ملی در شرق کوردستان هم‌راستا با احزاب سیاسی، تمامی طیف‌ها و تنوعات اجتماعی از جمله نمایندگان فعال نهادهای زنان، جوانان، کارگران، معلمان، اصناف و همچنین معتمدین اجتماعی، رهبران مذهبی، هنرمندان، روشنفکران را مخاطب قرار داده و جهت ایجاد زمینه و بسترهای مفاهمه‌ای و مشارکتی فی‌مابین برای ایجاد یک برآیند نیروی توانمند و کارآمد بی‌وقفه تلاش خواهد کرد.

۶- جهت دمکراتیزاسیون و اتحاد خلق‌های ایران و پیشبرد سیاست دمکراتیک آمادگی خود را جهت فعالیت مشترک با تمای تنوعات اجتماعی و فرهنگی موجود در ایران ابراز می‌دارد و برای برقراری یک جبهه‌ی دمکراتیک فعالیت خواهد نمود.

۷- پژاک مبارزه‌ برای آزادی زنان را بعد زیربنایی پارادام خود دانسته و در عرصه‌ها‌ی مبارزه و فعالیت اجتماعی اعم از تصیم‌گیری و تصمیم‌سازی اراده‌مندی زنان و مشارکت برابر را مبنا قرار می‌دهد. در برابر جنسیت‌گرایی اجتماعی مبارزه‌ای همه‌جانیه و توانمند را صورت می‌دهد. برای اینکه زنان در عرصه‌های سیاست دمکراتیک بر اساس هویت خودویژه خود مشارکت نمایند موانع ذهنیتی و ساختاری را از میان برمی‌دارد.

۸- جهت زدودن ذهنیت مرکزگرایی پیرسالار نقش پیشاهنگی را به جوانان واگذار می‌نماید. بر سازماندهی‌، مشارکت و ایجاد بستر خودابرازی برای جوانان در تمامی عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به ویژه حوزه‌ی سیاست دمکراتیک تاکید می‌نماید.

۹- در شرایطی که خلق کورد و سایر خلق‌های ایران با تهاجمات فیزیکی و فرهنگی گوناگونی روبه‌رویند، در مبارزه‌مان علیه اشغال‌گری، ستمکاری و تجاوزگری و تبعیض با حفظ مواضع قبلی، بر رویکرد دفاع مشروع اصرار ورزیده و در این چارچوب پاسخگو خواهیم بود.

١٠- بخش عظیمی از مشکلات به‌ وجود آمده‌ در شرق کوردستان و ایران حاصل بی‌کفایتی مسئولین نظام و نبود سیاست مشخص در حوزه‌ی محیط‌زیست است. پژاک با درک فاجعه‌ زیست‌محیطی موجود تمام تلاش خود را برای آموزش و سازماندهی جامعه‌ و همکاری با نهادهای مردمی جهت مقابله‌ با سیاست‌های مخرب  رژیم ایران در زمینه‌ی زیست‌بوم به‌ کار می‌بندد.

در پایان ابراز می‌داریم که پژاک مصرانه در راستای چاره‌یابی دمکراتیک و اتحاد خلق‌های ایران به مبارزه ادامه می‌دهد و ادعامندانه در این راه گام می‌گذارد. با رفع نارسایی‌ها و کمبودهایش در شیوه‌ی‌های مبارزاتی در شرق کوردستان، لازم می‌بیند که با روحیه‌ای مبارزه‌جویانه و انقلابی با تمام توان سازمانی در عرصه‌های تلاش و مبارزه حاضر شده و کسب پیروزی را یگانه هدف خود قرار دهد. پژاک برگزاری ششمین کنگره خود را به رهبر آپو، شهدای قهرمان راه آزادی، خلق کورد و سایر خلق‌های ایران، زنان، جوانان، زندانیان سیاسی، خانوادهای شهدا و تمامی آزادی‌خواهان و حقیقت‌طلبان تبریک می‌گوید. همچنین از تمامی آحاد جامعه و نیروهای دمکراتیک خواهانیم که برای بَرکَندن هرگونه اشغالگری، ستمگری و فاشیسم در جبهه‌ی دمکراتیک قرار گرفته و تحت سازماندهی نیرومند و خودویژه و با روحیه‌ی انقلابی در مبارزه مشارکت نمایند."

| بیشتر بخوانید...

    برگزاری ششمین کنگره حزب حیات آزاد کوردستان