مرگ سالانه حدود ۱۰۰۰ کارگر ساختمانی بر اثر حوادث کار در ایران

در ایران آمار دقیقی از تعداد کارگران ساختمانی وجود ندارد اما تخمین زده می‌شود تعداد آنها حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن باشد که اکثرا بیمه نمی‌شوند.

   اکبر شوکت رئیس کانون کارگران ساختمانی در ایران گفت، سالانه حدود ٨۰۰ تا هزار کارگر ساختمانی قربانی حوادث ناشی از کار شده و جان خود را از دست می‌دهند.

   در ایران نیمی از حوادث کار که منجر به مرگ میشود، در بخش ساختمان رخ میدهد.

   شوکت یکی از علل بالا بودن آمار حوادث در بخش ساختمان را مربوط ‌به کارفرمایان دانست. وی گفت، کارفرمایان در بخش ساختمان به ایمنی محل کار و کارگران توجه نمیکنند و همین امر از دلایل اصلی بالا بودن آمار حوادث در این بخش است.

   کارفرمایان در نبود نهادهای ناظر برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها از تعبیه وسایل ایمنی در محل کار خودداری میکنند و کارگران در اکثر موارد بدون وسایل ایمنی در محیط کار به کار گماشته می‌شوند.

   وزارت کار ارگانهایی برای بازرسی و نظارت بر محیط کار دارد اما در عمل این نهادها کاری اتجام نداده و تعداد نهادهای ناظر نسبت به تعداد کارگاهها به حدی پایین است که در عمل هیچ بازرسی و نظارتی صورت نمیگیرد.

   علی خدایی عضو کارگری شورای عالی کار نیز در این زمینه گفت، به کارگران وسایل ایمنی مناسب داده نمی‌شود و کارگران به دلیل نداشتن امنیت شغلی مجبورند در هر حالتی به کار خود ادامه دهند.

   وی گفت، در سطح کشور حدود ۳ و نیم میلیون کارگاه شناسنامه‌دار و ثبت شده وجود دارد که به ازای همه‌ی این کارگاهها وزارت کار تنها ٨۰۰ بازرس برای ایمنی کار دارد. در چنین شرایطی گاهی هر ۵ سال یک بار نوبت بازرسی از هر کارگاه فرا میرسد.

   در این میان کارگران ساختمانی با مشکلات بسیاری مواجه هستند. در ایران کارگران ساختمانی فصلی و اکثرا روز مزد هستند. آنها بیمه نمیشوند و قرارداد کار ندارند.

   در ایران آمار دقیقی از تعداد کارگران ساختمانی وجود ندارد اما تخمین زده میشود تعداد آنها حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن باشد که اکثرا بیمه نمی‌شوند.

   کارفرمایان یا از بیمه‌ی آنها سرباز می‌زنند و یا برای خود راه گریزی پیدا میکنند. هرگز کارفرمایانی که کارگران آنها در حین کار دچار نقص عضو شده و یا فوت میشوند با مجازاتی روبه رو نمیشوند.

   شوکت در این رابطه گفت، "کارفرماها می‌روند بیمه مسوولیت می‌گیرند که این بیمه به عنوان مثال تقبل می‌کند که اگر برای ۵ کارگر حادثه‌ای ایجاد شد، پولش را بدهد. کارفرما نگاه می‌کند و می‌بیند که هیچکس نیست که نظارت کند بر اینکه حتما او مسائل بیمه‌ای را رعایت کند، از طرفی خیالش راحت است که بیمه پول دیه ۵ کارگر را می‌دهد، به خاطر همین بااینکه مثلا می‌داند یک پرتگاه ممکن است جان کارگران را به خطر بیندازند، باز هم آن پرتگاه را نمی‌پوشاند. در حالیکه آسیب یک کارگر می‌تواند یک خانواده را از هم بپاشاند، اما آن کارفرمای متخلف حتی یک شب هم به بازداشتگاه نمی‌رود".

   ایران در زمینه‌ی رعایت مسائل ایمنی در محیط کار در رده‌ی ۱۰۲م جهان قرار دارد و آمار مرگ و میر حوادث ناشی از کار در ایران بسیار بالاست. مرگ و میر ناشی از حوادث کار پس از تصادفات دومین علت مرگ و میر در میان ایرانیان است.

   مرگ و میر ناشی از حوادث کار طی سال جاری روند صعودی داشته و در سه ماهه ی اول امسال نسبت به سه ماهه‌ی نخست سال گذشته ۹.۱۷ درصد افزایش یافته است.