مصیبت مردم و سیاسی-امنیتی شدن سیل | یادداشت

​​​​​​​"... حکومت در بخشهایی از مناطق سیل‌زده به جای داشتن طرحهای آماده برای امدادرسانی، توجه به ضربات روحی و تروماتیک سیل‌زدگان، به جای ارسال مواد غذایی به اعزام یگانهای ویژه و پلیس ضد شورش دست می‌‌‌‌‌زند ..."

در حالی‌‌‌‌‌که اوضاع سیل‌‌‌‌‌زدگان در ایران و شرق کردستان همچنان بحرانی گزارش شده و اخبار موثقی مبنی بر خشم شدید مردم از نا کارآمدی رژیم ایران در کمک رسانی به سیلزدگان گزارش می‌‌‌‌‌شود، این فاجعه در شرق کردستان و به ویژه در لرستان و خوزستان به درگیری‌‌‌‌‌های پراکنده با نیروهای سرکوبگر ایران منتهی شده است؛ از سوی دیگر منابع رسمی ایران به منظور کاستن از عدم توانایی‌‌‌‌‌های خود در کمک به سیلزدگان درصدد بازنمایی بسیار سطحی این فاجعه برآمده و آن را به تحریمهای آمریکا نیز نسبت می‌‌‌‌‌دهند.

 

تداوم وضعیت بحرانی

در حالیکه گزارش‌‌‌‌‌های رسمی از خاتمه سیل در ایران و شرق کردستان خبر می‌‌‌‌‌دهند، در لرستان، از بخش بیرانوند گرفته تا روستاهای کوهدشت و از نورآباد تا چم‌مهر همچنان بحرانی است، در استان خوزستان، دستور تخلیه روستاهای دشت آزادگان صادر و احتمال زیر آب رفتن بخش بزرگی از استان خوزستان می‌‌‌‌‌رود. به همین دلیل احتمال دارد برای انحراف آب از شهر گوریه شوشتر و ممانعت از سیل کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر خمینی منفجر شود. از سوی دیگر به رغم وعده‌‌‌‌‌های مسئولین، خبرگزاری‌‌‌‌‌های رسمی از بالا آمدن سطح آب در آق قلا خبر می‌‌‌‌‌دهند. در برخی از مناطق لرستان خالی شدن آب از برخی خانه‌ها و مناطق به برجا ماندن گل و لای تبدیل شده است، تا جایی‌‌‌‌‌که ارتفاع گل در برخی مناطق به یک و نیم متر می‌رسد. خالی‌‌‌‌‌کردن این گل و لای نیازمند ابزار آلات حرفه‌ای است.

 

خسارات ناشی از سیل

کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر طی گفت‌‌‌‌‌وگویی با خبرگزاری‌‌‌‌‌های رسمی حجم سیل و خسارت‌های آن در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، گلستان و کرمانشاه را بیش از دیگر مناطق اعلام کرده و اظهار داشت که سیل در لرستان خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های مناطق عشایری استان از جمله راه‌های عشایری وارد کرده است که عمده آن در مناطق عشایری شهرستان پلدختر است. به گفته‌‌‌‌‌ی این مقام مسئول، در مجموع حدود ۱۵ هزار راس دام عشایر در سیلاب‌های اخیر در سراسر کشور تلف شده‌‌‌‌‌اند که بیشترین شمار این تلفات بوط به استان گلستان بوده است؛

 

 طبق آمارهای رسمی و اظهارات محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی سیل اخیر بیش از ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور وارد کرده است. این خسارت ۷۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است. این خسارت ۳۴ درصد به استان گلستان، ۱۳ درصد خوزستان، ۱۲ درصد مازندران، ۱۱ درصد لرستان، شش درصد فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرماشان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمهال و بختیاری، اصفهان، همدان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، ایلام، سنه و تهران وارد شده است. موسوی در ادامه اظهار داشته است که: خسارات سیل اخیر ۴۹ درصد به زیربخش زراعت، ۲۲ درصد به زیربخش آب، خاک و امورزیربنایی، ۱۶ درصد به زیربخش باغبانی و ۱۳ درصد به زیربخش دام و طیور و آبزیان وارد کرده است.

 

خشم مردم از ناکارآمدی حکومت اسلامی

طی سه روز اخیر گزارشها و فیلمهای فراوانی از نارضایتیهای گسترده، اما پراکنده‌‌‌‌‌ی مردم از ناکارآمدی حکومت برای امدادرسانی به سیلزدگان منتشر شده است. خبرگزاری ایلنا چهارم آوریل با اشاره به خشم مردم پلدختر در مواجهه با استاندار لرستان و نماینده این شهرستان اعلام کرده که در پی ضعف در امدادرسانی و بی‌توجهی مسئولان به وضعیت سیل‌زدگان لرستان، مردم شهرستان پل‌دختر واکنش تندی نسبت به استاندار لرستان و نماینده این شهرستان داشتند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان نیز که منتسب به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، حمله مسلحانه افراد ناشناس به احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه کربلای سپاه پاسداران واقع در جنوب غرب ایران خبر داده و اظهار داشته است در زمانی‌‌‌‌‌که این فرمانده در حال بازدید از مناطق مستعد سیل‌گرفتگی در روستای صحفه بود هدف شلیک گلوله‌‌‌‌‌ی افراد ناشناس قرار گرفته است. این سردار سپاه در تکذیبیه‌‌‌‌‌ای به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: سوءقصدی در کار نبوده و تنها برخی از جوانان منطقه که سیلاب وارد مزارعشان شده و خساراتی را متحمل شده‌اند، مقداری عصبی و احساساتی شده بودند و به ما اعتراض کردند.

 

این سوءقصد نیز امکان مجددی را برای حمله سپاه به روحانی مهیا کرده و این سردار سپاه اظهار داشته است که هر چند رییس جمهوری قول داده است که تمامی خسارات کشاورزان را بعد از ارزیابی پرداخت خواهند کرد ولی کشاورزان که عدم پرداخت خساراتشان در سیل ۹۵ را تجربه کرده‌اند از عمل نشدن به وعده دولت نگرانند. وزیر کشور ایران عبدالرضا رحمانی فضلی نیز در چهارم آوریل از بروز بی‌نظمی و ایجاد اختلال و ایجاد درگیری با امدادرسانان در مناطق سیل‌زده خبر داده و برخورد قاطع با عاملان بی‌نظمی را از سوی ارگان‌های ذیربط ضروری عنوان کرد. از همین رو فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز خبر اعزام یگان‌‌‌‌‌های ویژه،  استقرار ایستگاه‌های بازرسی و کنترل در گلوگاه‌ها و گشت‌های سیار خودرویی و پیاده را در مناطق سیلزده تایید نموده است.

 

در خبر دیگری قاسم روانبخش از نزدیکان تقی مصباح یزدی و نزدیک به اصولگرایان  و سپاه پاسداران صراحتا اعلام داشته است که "مردم به دولتی‌ها اجازه ورود به شهرهای سيل زده را نمی‌دهند. این عضو جبهه‌‌‌‌‌ی پايداری اظهار داشته است که در شهرهای سيل‌زده نه آب و نه غذا  موجود می‌‌‌‌‌باشد. بسیاری از خانه‌ها ویران و خانه‌های موجود نیز پر از گل‌ولای است معلوم نیست چند نفر زیر گل‌ها مانده‌اند. مردم به شدت از دولتی‌ها ناراحت هستند حتی به آنها اجازه ورود به شهرشان نمی‌دهند تنها به بچه‌های سپاه و بسیج و نیروهای مردمی اجازه می‌دهند."

 

سیاسی کردن ناکارآمدیها از سوی مقامات ایران

 با آغاز سیل در ایران و مشهود شدن ناکارآمدیهای حکومت اسلامی ایران در امداد رسانی به مصیبت‌‌‌‌‌زدگان، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اقدامات آمریکا در جلوگیری از ورود کمک‌های بین‌المللی برای آسیب‌دیدگان سیل را جنایتی بی‌سابقه قلمداد کرد. اما وزارت خارجه آمریکا ضمن تسلیت به خانواده قربانیان سیل‌ در ایران اعلام داشته بود که مانند همیشه آماده کمک می‌‌‌‌‌باشند. مایک پمپئو نیز جمهوری اسلامی ایران را به دلیل سوء مدیریت در برنامه‌ریزی شهری و عدم ‌آمادگی برای وضعیت‌های اضطراری مسئول آسیب‌های حاصل از سیل عنوان کرد. در واکنش به آن، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با انتشار ادعایی در توییتر پمپئو همتای آمریکایی خود را متهم کرد که امریکا مانع از واریز کمک‌های مالی هموطنان خارج از کشور به حساب‌های هلال احمر ایران برای کمک به سیل زدگان شده است. این ادعای ظریف نه تنها با واکنش پمپئو مواجه شد، بلکه سفیر آلمان نیز این ادعاها را تکذیب و روز جمعه، ۵ آوریل کمکهای بشردوستانه آلمان وارد تهران شد، از سویی دیگر مقامات اتحادیه‌‌‌‌‌ی اروپا از اختصاص کمک یک میلیارد یورویی به سیلزدگان نیز خبر داده‌‌‌‌‌اند. دروغگویی مقامات ایرانی در حالی است که رابرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سه‌شنبه گذشته بر مستثنا بودن موارد مرتبط با غذا، دارو و اقلام پزشکی در تحریم‌‌‌‌‌ها علیه ایران تأکید کرده اظهار داشت که  این کشور کمک‌هایش را از طریق نهادهای بین‌المللی همچون صلیب سرخ و هلال احمر برای سیل‌زدگان ایران ارسال خواهد نمود.

 

اوضاع سیلزدگان در ایران و شرق کردستان چنان وخیم است که تا کنون نیز ارتباط مناطق سیلزده با دیگر مناطق مجاور خود همچنان قطع می‌‌‌‌‌باشد. حکومت در بخشهایی از مناطق سیلزده به جای داشتن طرحهای آماده برای امدادرسانی، توجه به ضربات روحی و تروماتیک سیل‌زدگان، به جای ارسال مواد غذایی به اعزام یگانهای ویژه و پلیس ضد شورش دست می‌‌‌‌‌زند؛ دلیل ناکارآمدیهای خود را به اروپا و غرب نسبت داده و تحریمهای آمریکا را عاملی برای ادامه‌‌‌‌‌ی بحران می‌‌‌‌‌داند. در ایران همه چیز سیاسی و امنیتی شده است.