نسل‌کشی فرهنگی کردها با رضایت حکومت اقلیم کردستان

تنها یک سال پس از قیام ماه مارس ١٩٩١ اولین مدرسه وابسته به ترکیه در جنوب کردستان احداث شد. از این روز تا کنون دولت ترکیه با مساعدت‌ احزاب حاکم این بخش به همگون‌سازی کودکان اقلیم کردستان و نسل‌کشی فرهنگی کردها در جنوب ادامه می‌دهد

   خلق جنوب کردستان سال ١٩٩١ علیه رژیم بعث قیام کردند و در ماه مارس این رژیم را از کردستان برچیدند. سال ١٩٩٢ آمریکا نظامیان خود را در جنوب مستقر کرد و مرزهای اقلیم را تعیین کرد. در همین سال پارلمان اقلیم کردستان در واشنگتن تأسیس شد. پس از اعلام تشکیل پارلمان پیشمرگه‌های جنوب کردستان در کنار سربازان ارتش ترک به گریلاهای جنبش آزادیخواهی کردستان حمله‌ور شدند و صدها گریلا را مظلومانه به شهادت رساندند. این مرحله آغازی بود بر اشغال خاک جنوب کردستان از سوی ترکیه. یکی از رویکردهای اساسی ترکیه برای اشغال این بخش میهن تأسیس مدارس ترکیه و قبضه کردن عرصه آموزش بود. نسل تازه جنوب کردستان در مدارس متعلق به ترکیه آموزش دیدند. اوج فاجعه زمانی است که بدانیم دولت ترکیه با غصب ذهن کودکان جنوب کردستان، میلیون‌ها دلار از والدین این کودکان و حکومت اقلیم کردستان پول دریافت کرده است.

   با دانشکده‌های ایشیک آغاز شد
   اولین مدرسه ترکیه در سال ١٩٩٢ در شهر سلیمانیه با نام دانشکده ایشیک (عشق) تأسیس شد. این مدرسه از سوی فتح‌الله گولن که اردوغان و اعضای آ.ک.پ به وی خواجه افندی می‌گفتند ساخته شد. در سال ١٩٩۵ با همین نام در اغلب شهرها و شهرک‌ها جنوب کردستان مراکز ایشیک دولت ترک ساخته شدند.

   گروه فزا وارد شد
​​​​​​​   سال ١٩٩۵ گروهی به نام گروه فزا با هدف تشدید اسیمیلاسیون، استعمار و اشغالگری اقدام به تأسیس دهها مدرسه در جنوب کردستان کردند. طی هشت سال در تمام شهرهاو حتی شهرک‌ها مدارس گروه فزا ساخته شدند (البته با کمک حکومت اقلیم و احزاب حاکم).

​​​​​​​   بیش از ٧٠ مرکز آموزشی در سطح مهد کودک، پیش‌دبستانی، ابتدایی، مدارس راهنمایی، دبیرستان، دانشکده و مدارس ویژه از سوی گروه فزا تأسیس شدند. یک دانشگاه هم با همین عنوان در هولیر تأسیس شد.

​​​​​​​   وزارت آموزش حکومت اقلیم کردستان سال ٢٠١۶ تعداد دانش‌‌آموزان مدارس وابسته به دولت ترک در این بخش میهن را ٣١ هزار و ۵٠٠ نفر اعلام کرده بود.

​​​​​​​   ریشه‌کن کردن هویت کردی و چپاول در مراکز آموزشی ترکیه
​​​​​​​   هر دانش‌آموز برای تحصیل سالانه در این مدارس موظف به پرداخت ٣۶٠٠ دلار شده است. اگر این مقدار شهریه را در تعداد دانش‌آموزان شبکه مدارس ترکیه در جنوب کردستان ضرب کنیم خواهیم دید که دولت ترک سالانه ١١٣ میلیون و ۴٠٠ هزار دلار بابت نابودی کردها از خلق جنوب کردستان سود برده است. ترکیه طی تنها ١٠ سال گذشته بیش از ١ میلیارد و ١٣۴ میلیون دلار بابت شستشوی مغزی و ریشه‌کن کردن هویت کردی کودکان و جوانان جنوب کردستان پول به جیب زده است.

​​​​​​​   مراکز گولن به مراکز معارف تغییر نام می‌دهند​​​​​​​   
​​​​​​​   طیب اردوغان و همقطارانش در پی شبه‌کودتای ژوئیه ٢٠١۶ کنترل مدارس جریان گولن را در جنوب کردستان به دست گرفتند. این مراکز از سال ٢٠١۶ با عنوان تازه 'معارف' به فعالیت خود ادامه داده‌اند و مستقیما تحت فرمان وقف معارف ترکیه اداره می‌شوند. آموزش در این مراکز به زبان ترکیست. کودکان کرد در این مدارس با هزینه‌ای که از سوی خانواده تأمین می‌شود از هویت کردی بیگانه می‌گردند. در این مدارس دروس جامعه‌شناسی، فلسفه و تاریخ وجود ندارد. هدف از این کار آماده کردن نسلی تازه در جنوب کردستان است که نسبت به جامعه، انسان و ارزش‌های کردستان کاملا بیگانه و بی‌تفاوت باشد. بجای این موارد به آنان زبان ترکی آموزش داده می‌شود، باید به ترکیه عشق بورزند و تشویق می‌شوند برای مسافرت به خارج حتما از ترکیه دیدن کنند.

​​​​​​​   زندگی کودکان و خانواده‌های آنان را تباه کردند
​​​​​​​   هزاران دانش‌آموز این مراکز آموزشی پس از شستشوی مغزی و بیگانه نمودن با هویت و جامعه خویش در لاک خود فرو رفته‌اند، صدها نفر به سازمان داعش و یا گروههای بنیادگرای اسلامی پیوستند. جالب است بدانید یکی از منابع آموزشی این مدارس کتاب‌های رفیق حلمی‌ است. رفیق حلمی در نوشته‌هایش شیخ محمود برزنجی را که مخالف عثمانی‌ها و بیگانگان بود مورد تحقیر قرار می‌دهد. رفیق حلمی لباس و فرهنگ کردهای مقطع شیخ محمود را به استهزاء گرفته است.