نظام‌الدین تاش با همکاری میت درصدد تأسیس حزب ضد پ.ک.ک بود

آیدین گونل از مسئولان میت اعتراف کرده که نظام‌الدین تاش عنصر خیانتکاری که از صفوف پ.ک.ک فرار کرده بود در دیدار با مدیران دایره مدیریتی میت و رییس دایره عملیات‌های ویژه میت  پیشنهاد تشکیل حزب ضد پ.ک.ک را به آنان داده است

آیدین گونل از مسئولان میت اعتراف کرده که نظام‌الدین تاش عنصر خیانتکاری که از صفوف پ.ک.ک فرار کرده بود در دیدار با مدیران دایره مدیریتی میت و رییس دایره عملیات‌های ویژه میت  پیشنهاد تشکیل حزب ضد پ.ک.ک را به آنان داده است

آیدین گونل از مسئولان عالیرتبه میت که هم اکنون در بازداشت نیروهای مدافع خلق کردستان بسر می‌برد اذعان کرده که سال ٢٠١٧ با عنصر خائن نظام‌الدین تاش ملاقات به عمل آمده و هر کدام از لوند تورکگوجو رییس دایره عملیات ویژه میت و یوسف سرکان پاکسوی رییس دایره مدیریتی در این دیدار‌ها شرکت کرده‌اند. در دیدارهای مذکور "تلاش برای تأسیس حزبی علیه پ.ک.ک" مورد گفتگو قرار گرفته است.

تاش دو بار با مسئولان میت دیدار کرد

آیدین گونل از مسئولین عالیرتبه میت که آگوست ٢٠١٧ در عملیات ویژه نیروهای ه.پ.گ در جنوب کردستان بازداشت شد در مورد دیدارهای عنصری خائن به نام نظام‌الدین تاش که به خلق کرد خیانت کرده است جزئیات بیشتری را افشا کرد. بنابر گفته‌های گونل مسئولان میت دوبار در سال ٢٠١٧ با تاش دیدار کرده‌اند. دیدارها با میانجیگری سازمان استخبارات پارت دمکرات کردستان (پاراستن) در شهر صلاح‌الدین جنوب کردستان صورت گرفته‌اند. نظام‌الدین تاش در این دیدارها پیشنهاد تشکیل حزبی ضد پ.ک.ک را با مسئوالان میت در میان گذاشته و میت هم پروژه‌ی وی را پذیرفته است.

دیدار در مرکز پاراستن صورت گرفت

آیدین گونل در مورد کارهای مشترکی که با عناصر فراری که به پ.ک.ک خیانت کرده و علیه جنبش آزادی کردستان فعالیت می‌کنند جزئیاتی را افشا کرد. به گفته گونل نظام‌الدین تاش سرکردگی عناصری را بر عهده گرفته که درصدد ضدیت با جنبش آزادیخواهی در شمال کردستان قصد تشکیل حزبی ضد پ.ک.ک دارند. تاش و مسئولان عالیرتبه میت در سال ٢٠١٧ دو بار در مرکز پاراستن شهر صلاح‌الدین جنوب کردستان با هم دیدار کرده‌اند.

"ما هم در دیدار لوند تورکگوجو رییس دایره عملیات میت با تاش شرکت کردیم"

آیدین گونل گفت:"نظام‌الدین تاش با کد سازمانی بوتان از ما درخواست ملاقات کرد. به واسطه سازمان استخبارات پ.د.ک- پاراستن پیشنهاد به ما رسید، پاراستن این پیشنهاد را به مستشاران میت در کونسولگری ترکیه در هولیر رساند. بر این اساس در مارس ٢٠١٧ همراه با محمد لوند تورکگوجو رییس دایره عملیات میت به هولیر آمدیم و در مرکز پاراستن واقع در شهر صلاح‌الدین با نظام‌الدین تاش دیدار کردیم. در این دیدار صالح بارزانی مسئول میز پ.ک.ک در پاراستن، سلجوق شنل نماینده میت در هولیر و یک مترجم هم شرکت داشتند."

گونل خاطرنشان کرد که تاش در این دیدار دیدگاههای خود را در باره تحولات جاری در منطقه بیان کرده و سپس گفته است که آنان خواهان تشکیل حزبی در ترکیه و شمال کردستان که جایگزین پ.ک.ک شود و در این زمینه نیاز به حمایت دارند. طبق سخنان گونل، نظام‌الدین تاش در این دیدار گفته که سال ٢٠٠۴ از پ.ک.ک جدا شده و همراه با عثمان اوجالان و خدر ساریکایا سازمانی تحت عنوان پ.و.د تأسیس کرده‌اند که موفقیتی کسب نکرده است. همچنین افزوده است که آنان ١٣ سال است که تحت کنترل پ.د.ک هستند، آنان را سرگرم کرده‌اند و "وقت آنان به هدر رفته است."

نظام‌الدین تاش عنصر خائن پیشنهاد تشکیل حزبی تازه کرد

نظام‌الدین تاش در مورد حزب مورد نظر خود که قصد تأسیس آنرا دارد به مدیران میت گفته است:"ما می‌خواهیم با حزب‌های هاک-پار، پاک و پ.و.د ائتلافی تشکیل دهیم و در ترکیه حزبی قانونی اعلام کنیم. با پیشاهنگی پ.د.ک مدتی است که در این زمینه با همدیگر گفتگوهایی انجام داده‌ایم. هدف این حزب تضعیف جایگاه پ.ک.ک در منطقه است. بسیاری از خانواده‌ها و عشایر محافظان روستا [مزدوران محلی رژیم ترک-م] از ما حمایت می‌کنند. بخشی از کوادر فراری پ.ک.ک هم با ما هستند. ما در ترکیه فعالیت سازماندهی را انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم دانشجویان را به سوی خود جلب کنیم، ما کانال‌های ماهواره‌ای تلویزیونی تأسیس خواهیم کرد."

نظام‌الدین تاش سپس گفته است که پس از تشکیل حزب مذکور کوادر خود را به ترکیه اعزام کنند. برای اعزام این افراد لازم است که مسائل قانونی حل شده و از آنان محافظت شود و برای این منظور هم دست به دامن مسئولان میت شده است.

تاش در ادامه تأکید کرده است که مسئولان پ.د.ک به آنان کمک‌های مالی می‌کنند.

نظام‌الدین تاش در دیدار ماه مارس ٢٠١٧ با مدیران میت از اختلافاتی مابین خود آنان در مورد تشکیل حزب تازه سخن به میان آورده ولی به گفته وی اساسنامه حزب را تنظیم کرده‌اند.

ارسال گزارش به میت

به گفته عضو بازداشت شده میت آیدین گونل مدیران میت پس از بازگشت به آنکارا گزارشی را در مورد دیدار یادشده به مرکز میت ارسال کرده‌اند. در این گزارش آمده است که پروژه پیشنهادی نظام‌الدین تاش در مراحل اولیه است و تأکید می‌شود که فعالیت‌های آنان باید تحت نظر باشد، همچنین باید منتظر لیست اسامی مد نظر نظام‌الدین تاش که خواهان محافظت آنان توسط میت بوده بمانند و با وی رابطه را ادامه دهند.

پس از بازداشت اعضای میت توسط ه.پ.گ، پروژه نظام‌الدین تاش نقش بر آب شد

در ژوئن ٢٠١٧ یکبار دیگر نظام‌الدین تاش با مدیران میت دیدار کرده است. این دیدار هم با هماهنگی سازمان پاراستن وابسته به پ.د.ک صورت می‌گیرد. در این دیدار یوسف سرکان پاکسوی رییس دایره مدیریت میت شرکت کرده است. پاکسوی قبل از شرکت در این ملاقات گزارش مربوط به دیدار ماه مارس را مطالعه کرده است. پس از بازگشت به آنکارا می‌گوید که نظام‌الدین تاش چیز تازه‌ای را با آنان در میان نگذاشته است، اساسنامه حزب مورد نظر آنان آماده شده و پس از عید فطر برای اخذ مجوز به سازمان مربوطه مراجعه خواهند کرد. گونل که خود از مدیران ارشد میت است اذعان کرد که در گفتگوهای مربوط به تشکیل حزب شرکت کرده اما به دلیل اینکه در آگوست ٢٠١٧ توسط پ.ک.ک بازداشت شدند این دیدارها نیمه تمام مانده و تنها به دو ملاقات محدود گردیده است. گونل افزود که پس از بازداشت از روند پیشرفت گفتگوها خبری ندارد. با توجه به گفته‌های گونل تخمین زده می‌شود که پس از بازداشت اعضای میت این پروژه با شکست مواجه شده است.

گام سیاسی تشکیل حزب ضد پ.ک.ک را کمال بورکای به ترکیه آورد

آیدین گونل مسئول عالیرتبه میت در پایان خاطرنشان کرد که میت برای تشکیل حزب جایگزین پ.ک.ک در شمال کردستان همیشه در تکاپوست و افزود، "گام سیاسی این مبحث را کمال بورکای به ترکیه آورد. از او با دهل و سورنا استقبال شد. هدف این بود که نشان دهند این جایگزین پ.ک.ک از کردها تشکیل شده است، این فعالیت به نتیجه نرسید و در نیمه راه با شکست مواجه شد."

ارهان پکچتین مسئول عالیرتبه دیگر میت تحت بازداشت نیروهای ه.پ.گ در این رابطه افزود، آنان از ملاقات با نظام‌الدین تاش آگاهی داشته‌اند و افزود:"رییس سرکان از ما خواست تا حزب تازه تأسیس شده را تحت نظر قرار دهیم، رییس لوند هم برای حزب تازه از [کمک] ٣٠٠ هزار دلاری سخن گفت. در مورد چگونگی تأمین هزینه‌های تأسیس حزب با این مقدار پول می‌اندیشیدند".

به کجا انجامید؟

آیدین گونل و ارهان پکچتین از اعضای ارشد میت برای مدیریت حمله به مسئولان پ.ک.ک در آگوست ٢٠١٧ حین سفر به جنوب کردستان در حوالی شهر سلیمانیه در عملیاتی ویژه توسط گریلاهای ه.پ.گ بازداشت شدند. تصاویر ویدیویی عملیات ویژه ه.پ.گ در بازداشت این عناصر میت چند ماه پیش منتشر شده بود.

گونل و پکچتین اعضای ارشد میت در مورد قتل‌عام ٩ ژانویه ٢٠١٣ در پاریس پیشتر جزئیاتی را افشا کرده بودند. این مدیران ارشد میت در اعترافات خود بیان کرده بودند که قتل‌عام پاریس از سوی مرکز میت سازماندهی شده بود. در قتل‌عام نهم ژانویه ٢٠١٣ هر کدام از سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز ترور شدند.