پارلمانتار سوئیسی: باید جنبشی بین‌المللی برای اوجالان شکل گیرد

​​​​​​​لورنس فلامن ریل پارلمانتار سوئیسی اعلام کرد، شورای اروپا و سی‌پی‌تی به دلیل انزوای تحمیل شده به اوجالان مسئول هستند. وی همچنین گفت: ضروریست برای اوجالان یک جنبش بین‌المللی درست شود

لورنس فلامن ریل پارلمانتار سویسی از حزب سوسیالیست در مورد نقض حقوق بشر در ترکیه، واکنش اروپا و انزوای اوجالان با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داد.

 

به آینده‌ی ترکیه امیدوار نیستم

ریل با اشاره به نگرانی‌های خود در مورد ترکیه گفت: اردوغان پس از پیروزی در انتخابات قدرت‌طلبی خود را به نمایش گذاشت و شروع به فشار به تمامی افراد و طرف‌ها و بخصوص اپوزسیون نمود. هرکس بر ضد اردوغان و رژیمش باشد مانند یک گناهکار بزرگ نگریسته می‌شود.

 

ریل همچنین گفت: نقض حقوق بشر توسط اردوغان تنها محدود به داخل مرزهای ترکیه نمی‌شود، بلکه در خارج مرزهای ترکیه هم این کار را می‌کند و نمونه‌ی بارز آن اشغال عفرین است. اعمال و اقدامات ترکیه در داخل و خارج ناقض تمامی قوانین بینالمللی‌اند. می‌توانم به وضوح بگویم به آینده‌ی ترکیه امیدی ندارم.

 

فلامن ریل همچنین گفت: اردوغان پس از پیروزی در انتخابات رژیم دیکتاتوری خود را تحمیل کرد و حالا مکانیزمی درست کرده است که خود تنها در مورد تمامی مسائل تصمیم‌گیری می‌کند.

 

اروپاییها اردوغان را نیرومند کردند

ریل گفت: اروپا در ابتدا حکومت اردوغان را مانند اسلام نرم و مدرن معرفی کرد و از آن حمایت کرد. از این لحاظ اروپا سهم زیادی در قدرتمند کردن اردوغان داشت. توافق‌های اقتصادی و بازرگانی که در آن زمان امضا شدند هنوز هم ادامه دارند. اینها سبب نیرومند شدن اردوغان شدند. در این اواخر نیر در مورد مسئله‌ی پناهجویان به توافق رسیدند، آنها به اردوغان کمک مالی کردند. همین در تاسیس رژیم دیکتاتوری اردوغان موثر بود. کشورهایی بریتانیا و آلمان نیز که در این کارها پیشگام بودند. اروپا برای منافع خود در مقابل دیکتاتوری اردوغان سکوت کرد.

در انتخابات شهرداری‌ها می‌توان اردوغان را در تنگنا قرار داد

لورنس فلامن ریل پارلمانتار سوئیسی در مورد اهمیت انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه گفت: در این انتخابات یک فرد یا یک رئیس جمهور انتخاب نمی‌شود. افراد در مورد چگونگی اداره‌ی شهرهایشان تصمیم‌گیری می‌کنند. هنگامی که به وضعیت کنونی ترکیه و ظلم و زور حاکم در آن نگریسته می‌شود میتوان گفت که در این انتخابات اردوغان را در تنگنا قرار داد. بخصوص اگر اپوزسیون در شهرهای بزرگ مانند استانبول اگر نامزد مشترک داشته باشند می‌شود اردوغان را شکست داد. از دست دادن شهرهای بزرگ اردوغان را ضعیف می‌کند. این انتخابات سبب کنار رفتن رژیم اردوغان نمی‌شود اما به امیدی برای آینده مبدل می‌شود.

 

معنی سکوت سی‌پی‌تی و اتحادیه‌ی اروپا مشخص نیست

ریل در ادامه‌ی سخنانش به وضعیت عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: وضعیت اوجالان بسیار مهم است. به صورتی آشکار حقوق اوجالان نقض می‌شود. اوجالان در حل مسئله‌ی کرد بازیگری مهم است. اوجالان توسط کردها مانند رهبر انتخاب شده است. نقض حقوق شخصی با این اهمیت و ندیدن این بی‌عدالتی‌ها، قابل قبول نیست. اوجالان باید از حقوقی که برای سایر زندانیها در نظر گرفته شده بهره‌مند شود. دیدار اوجالان با خانواده و وکلایش حقی قانونی و کاملا طبیعی است. نباید مانع آن شوند. باید نیروها و وکلا بر احقاق این حق پافشاری کنند. اتحادیه‌ی اروپا، شورای اروپا و سازمان جهانی منع شکنجه سی‌پی‌تی در نقض حقوق اوجالان مسئول‌اند. من دلیل سکوت این سازمانها را درک نمی‌کنم.

 

باید برای اوجالان جنبشی بین‌المللی درست شود

ریل به شرایط اوجالان اشاره کرد و گفت: باید جنبشی بین‌المللی که شامل چندین نیرو و حزب و سازمان باشد، برای اوجالان درست شود.

 

ریل همچنین گفت: باید با حضور نمایندگان پارلمان اروپا و کشورهای دیگر، سیاستمداران و روشنفکران، جنبشی گسترده درست شود. باید این جنبش توجه رسانه‌های جهانی به این مسئله را جلب کند. رسانه‌ها مهم هستند. باید در عرصه‌ی بین‌المللی شرایط تحمیل شده به اوجالان مطرح شود.

 

کمی مانده تا دوره حبس اوجالان با حبس ماندلا برابری کند. این مدت کوتاه و آسان نیست. اگر ما نقش اوجالان در میان خلق کرد و نقض حقوق او را ببینیم، بسیار مهم است که در سطح بین‌المللی برای او جنبشی درست کنیم.