پیشنهاد پرداخت پول به خانواده‌ی تعدادی از جانباختگان قتلعام آبان توسط جمهوری اسلامی

سازمان "عدالت برای ایران" با انتشار گزارشی اعلام کرد، حکومت به تعدادی از خانواده‌های کشته شدگان آبان پیشنهاد پرداخت پول کرده است.

در گزارش سازمان حقوق بشری «عدالت برای ایران» آمده است، با توجه به اطلاعات بدست آمده از خانواده ی ۴٨ تن از قربانیان آبان ماه، به دلیل "سیاست مصوب" خامنه‌ای رهبر ایران مبنی بر "قانونی شناختن" کشتار معترضان در آبان ماه، تاکنون هیچ پرونده‌ی قضایی در این زمینه تشکیل نشده است و برای شناسایی و مجازات قاتلان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

این سازمان حقوق بشری روز شنبه ۲۷ اردیبهشت گزارش خود را با عنوان" مضحکه‌ی عدالت: قوانین و سیاستهای دولتی درباره ی قربانیان اعتراضات آبان ۹٨" منتشر کرد.

در این گزارش آمده است، رژیم ایران به جای تشکیل پرونده‌ی قضایی و شناسایی و مجازات عاملان کشتار آبان ۹٨، به روش‌های مختلفی مانند تهدید و ارعاب خانواده‌ها و در برخی موارد نیز با تطمیع و پیشنهاد پول و یا پیشنهاد "خانواده شهیدی"، مانع از طرح شکایت توسط خانواده‌ها شده است.

در برخی از موارد خانواده‌ها در ازای تحویل گرفتن جنازه‌ی کشته شدگان، تعهد داده‌اند تا از هرگونه اطلاع‌رسانی، اعتراض و یا شکایتی خودداری کنند و حتی در مواردی آنها را وادار کرده‌اند تا به طور کتبی اعلام کنند کشته‌شدگان به دست "اغتشاشگران" و نه نیروهای حکومتی کشته شده‌اند.

تاکنون تعداد کمی از خانواده ها شکایت کرده‌اند اما در راستای پیگیری شکایت آنها هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

به گفته‌ی این سازمان حقوق بشری، به ده خانواده که شکایت کرده‌اند و همچنین ۱۹ خانواده‌ی دیگر که شکایت نکرده‌اند، پیشنهاد دریافت دیه داده شده است.

در ۱۳ آذر۱۳۹۸، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به گزارش ارائه ‌شده از سوی شورای عالی امنیت ملی، پیشنهاد این شورا مبنی بر "طبقه‌بندی" کشته‌شدگان را تصویب کرد.

بر این اساس کشته‌شدگان به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته ی اول شهروندان عادی که در اعتراضات هیچ نقشی نداشته‌اند و در جریان اعتراضات کشته شده‌اند، به این شهروندان عنوان شهید تعلق می‌گیرد و خانواده‌های آنها علاوه بر دریافت دیه تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند.

دسته‌ی دوم شهروندانی که در اعتراضات شرکت داشته و کشته شده‌اند. به خانواده‌ی این افراد فقط دیه تعلق می‌گیرد و تحت پوشش بنیاد شهید قرار نمی‌گیرند.

گروه سوم قربانیانیست که به گفته‌ی رژیم "مشکوک به شرارت" بوده‌اند. این افراد حتی مشمول دیه هم نمی‌شوند.

با گذشت ۶ ماه از قتل عام آبان ماه اما هنوز رژیم ایران هیچ گزارشی از تعداد قربانیان ارائه نکرده است. خبرگزاری رویترز تعداد قربانیان را حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.