کرونا به خاورمیانه آمد؛ ١٣٢ فوتی در چین

چهار عضو یک خانواده‌ی چینی که از ووهان چین به امارات سفر کرده بودند به ویروس کرونا مبتلا بوده اتا اما حال این افراد وخیم نمی‌باشد.

روز چهارشنبه ۹ بهمن/ ٢٩ ژانویه وزارت بهداشت امارات متحده‌ی عربی اعلام کرد، چهار تبعه‌ی کشور چین که مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند در این کشور شناسایی شده‌اند.

این اولین موارد شناسایی دقیق کرونا در خاورمیانه می‌باشد. البته موارد مشکوکی نیز در عربستان و پاکستان مشاهده شده است.

رفت و آمد چینی‌ها به امارات بسیار زیاد است و طی یک سال حدود یک میلیون توریست چینی وارد امارات شده‌اند. بر این اساس کنترل دمای بدن در فرودگاههای بزرگ این کشور آغاز شده است.

با نزدیک شدن ویروس کرونا به مرزهای ایران اما وزارت بهداشت اعلام کرده که هنوز موردی از این ویروس در ایران مشاهده نشده است.

شمار تلفات کرونا در چین به ١٣٢ نفر رسید

با افزایش تعداد جان باختگان بر اثر این ویروس به ۱۳۲ تن و همچنین افزایش آمار مبتلایان در حال حاضر گسترش اپیدمی کرونا فراتر از اپیدمی سارس رفته است.

اپیدمی سارس نیز ناشی از یک نوع ویروس کرونا در سالهای ۲۰۰۲-۲۰۰۳ بود.

بنابر آمار تازه رسمی شمار مبتلایان به ویروس کرونا به ۵ هزار ٩٧۴ نفر رسیده است. اعلام شد که تاکنون ١٣٢ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

سال ٢٠٠٢ -٢٠٠٣ ویروس سارس در چین بیش از ۵ هزار و ٣٢٧ نفر را مبتلا کرد و جان ٣۴٩ نفر را گرفت. اپیدمی سارس در این دوره در کل ٨ هزار و ٩۶ نفر را در سرتاسر جهان مبتلا کرد و جان ٧٧۴ را گرفت.

بیماری واگیردار جدید که بر اثر ورود گونه‌ای ویروس تاجی‌شکل از خانواده کرونا به بدن انسان به وجود آمده و سبب بروز علایم ذات‌الریه می‌شود، نخستین بار در آخرین روزهای سال گذشته میلادی در شهر ووهان واقع در مرکز چین مشاهده شد. این بیماری به تدریج در سرتاسر چین و کشورهای دیگر شیوع پیدا کرد.

از روز پنجشنبۀ گذشته، شهر ووهان و تقریباً تمامی استان هوبه‌ی در قرنطینه قرار گرفته است. جمعیت شهر ووهان ١١ میلیون نفر است و نزدیک به ۵۶ میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.

همزمان اعلام شد که تحقیقات علمی برای ساخت واکسن علیه ویروس کرونا ادامه دارد، دانشمندان استرالیایی اعلام کردند که توانسته‌اند این ویروس را در آزمایشگاه تولید کنند. این موفقیت، گام مهمی در روند ساخت واکسن محسوب می‌شود.