کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت: روند شیوع کرونا در ١٠ استان را صعودی است

گزارش کمیته‌ی اپیدمیولوژی روزهای منتهی به ۲۶ اردیبهشت را شامل می‌شود و روند صعودی شیوع را برای استان‌هایی در نظر گرفته است که هم تعداد مبتلایان و هم تعداد مرگ و میر روند افزایشی داشته‌اند.

کمیته‌ی اپیدمیولوژی وزارت بهداشت ایران روز یکشنبه ۲٨ اردیبهشت اعلام کرد، روند شیوع کرونا در ده استان ایران روند صعودی دارد و یا در آغاز شروع یک پیک می‌باشد.

این کمیته با انتشار گزارشی گفت، شیوع کرونا در استان‌های مرکزی، لرستان، خراسان شمالی، خوزستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و سنه صعودی است.

این گزارش روزهای منتهی به ۲۶ اردیبهشت را شامل می‌شود و روند صعودی شیوع را برای استان‌هایی در نظر گرفته است که هم تعداد مبتلایان و هم تعداد مرگ و میر روند افزایشی داشته‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده استان‌های اورمیه، قزوین، گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی و اردبیل در حال عبور از پیک شیوع ویروس کرونا هستند یا اینکه به تازگی از این این پیک عبور کرده‌اند.

بر اساس این گزارش استان‌هایی که ابتلا در آنها نزولی ولی شاخص مرگ در آنها صعودی است، احتمالا پیک اول را پشت سر گذاشته‌اند.

این گزارش همچنین وضعیت چندین استان را به دلیل "ناسازگاری" داده مشخص نکرده است و نوشته است "منظور از ناسازگاری داده‌ها این است که روند داده‌های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص‌های ابتلا و مرگ دیده می‌شود."

علی رغم آنکه تعداد مبتلایان در ایران در اردیبهشت ماه روند صعودی داشته است اما در این گزارش آمده است که روند کشوری بیماری طی چند روز گذشته به ثبات رسیده است.

کمیته ی اپیدمیولوژی وزارت بهداشت در گزارش خود همچنین اعلام کرده است که روند شیوع بیماری در چندین استان از جمله تهران نزولی است اما باید مد نظر داشت که هر استان می‌تواند چندین پیک منحنی را پشت سر بگذارد.