گزارش نرخ بیکاری مرکز آمار ایران؛ بیکاری افزایش یافته است

مرکز آمار ایران اعلام کرده است که استان های چهارمحال و بختیاری با ٢٢.٨ درصد، کرماشان با ١٩.۴ درصد و سیستان و بلوچستان با ١٨.۶ درصد، از جمله استان های دارای بیشترین جمعیت بیکار هستند. آمار مرکز دولتی مذکور با تعداد واقعی بیکاران به هیچ عنوان همخوانی ندارد

مرکز آمار ایران اعلام کرده است که استان های چهارمحال و بختیاری با ٢٢.٨ درصد، کرماشان با ١٩.۴ درصد و سیستان و بلوچستان با ١٨.۶ درصد، از جمله استان های دارای بیشترین جمعیت بیکار هستند. آمار مرکز دولتی مذکور با تعداد واقعی بیکاران به هیچ عنوان همخوانی ندارد.

 

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش از افزایش نرخ بیکاری در سطح کشور خبر می‌دهد. با این همه مرکز آمار ایران در حالی نرخ بیکاری را در استانهای زاگرس نشین کمتر از ٢٣ درصد اعلام کرده است که به گفته نمایندگان مجلس این مناطق در مجلس ایران نرخ بیکاری واقعی بیشتر از ۴٠ درصد است.

 

این مرکز دولتی در حالی نرخ بیکاری ایلام را ١١ درصد اعلام نموده است که طبق گفته قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام میزان نرخ بیکاری بیشتر از آمارهای ارائه شده می‌باشد. شادمهر کاظم‌زاده نماینده دهلران در مجلس ایران طی یادداشتی با عنوان " بیکاری در ایلام بالاتر از ارقام رسمی" گفته بود که "بیکاری اکنون در استان ایلام بیداد می‌کند و این بیکاری بویژه در شهرستان‌های جنوبی استان مثل دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره بسیار بدتر است." وی در ادامه یادداشت خود اعلام کرده بود:" نرخ اعلام شده برای بیکاری ایلام در جدول ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران (١۴.٢ درصد نرخ بیکاری در سال ١٣٩۶) مطابق با شرایط و میزان واقعی بیکاری در ایلام نیست و شاید رقم متوسط و میانگین جامعه باشد، چرا که نرخ بیکاری در بسیاری از مناطق این استان بسیار بیشتر از آمار ارائه شده است و این امر اکنون به چالشی تبدیل شده که اگر دولتمردان فکری برای آن نکنند، بزودی به بحران اجتماعی تبدیل خواهد شد."

 

از سوی دیگر بنابر گفته‌های منصور مرادی نماینده مریوان و سولاوا در مجلس بیش از ۴٨ درصد مردم استان سنه (استان کردستان) بیکار هستند. آمار دولتی میزان بیکاری در استان سنه را تنها ١٣ درصد عنوان کرده است.

 

گزارش مرکز آمار در حالی از بیکاری ٨.٣ درصد مردم همدان خبر داده که حمید رضا حاج‌بابایی نماینده همدان در مجلس فروردین امسال در مجلس اعلام کرده بود که میزان بیکاری در این استان مابین ١٨ و ٢٣ درصد است.

 

وعده‌های مسئولان جمهوری اسلامی ایران در جهت بهبود روند اشتغال با شکست مواجه شده و بحران بیکاری در تمام ایران افزایش یافته است. گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در استان‌های لرستان با ١۵.٩ درصد، البرز با ١۵.۶ درصد، خوزستان با ١۵.۵ درصد و یزد با ١۵.۴ درصد  افزایش داشته است.