انتشار گزارش دفتر حقوقی سده در رابطه با زندان امرالی

دفتر حقوقی سده، گزارش خود را در رابطه با ارزیابی وضعیت زندان امرالی در سال ۲۰۲۰ منتشر نمود. در این گزارش آمده است که سیستمی که هر زمان خود را بازتولید می‌کند، تنها از طریق برابری و آزادی آقای اوجالان و خلق کورد می‌تواند از میان برداشته شود.

دفتر حقوقی سده که وظیفه وکالت رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان را بر عهده دارد، گزارش ارزیابی خود از وضعیت زندان امرالی را در سال ۲۰۲۰ برای افکار عمومی منتشر کرد.

در این گزارش که متشکل از ۳۱ ماده است، به سیستم انزوای تحمیل شده بر امرالی اشاره شده و گفته می‌شود: ما از همه می‌خواهیم که در این رابطه از مسئولیت‌پذیری برخوردار بوده و به فرایند مبارزه عدالت‌طلبانه و حقوق دمکراتیک بپیوندند.

در این گزارش همچنین آمده است که ترکیه حقوق بین‌المللی را نقض کرده و پایان دادن به این سیستم، تنها از طریق برابری و آزادی آقای اوجالان و خلق کورد همانند یک خلق و انسان امکان‌پذیر است.

متن گزارش به شرح ذیل است:

"١- در سال ۲۰۲۰ حق ملاقات و دیدار خانواده و وکلا، حق تماس تلفنی، ارسال و دریافت نامه و فکس و هر گونه اطلاعی از موکل ما، آقای عبدالله اوجالان، آقای حامیلی ییلدریم، آقای ویسی آکتاش، آقای عمر خیری کونار که در زندان فوق امنیتی گروه F  امرالی زندانی هستند نقض شده است. این وضعیت با نقض یک یا بسیاری از حقوق بیشتر به انزوای مطلق تبدیل شده است و به معنای شکنجه سیستماتیک است. همراه با اعلام شرایط پیش آمده به دلیل شیوع کوید-۱۹ در زندان، زندان جزیره امرالی که در آن شکنجه ممنوعیتهای سنگین در آن عمیقا اجرا می‌شوند، به محیطی تبدیل شد که شبهات ما در رابطه با وضعیت جسمی و روحی موکلان ما که در آن زندانی هستند افزایش یافته‌اند.

۲-  همانگونه که اطلاع دارید آقای اوجالان از سال ۲۰۱۹ به مدت کوتاهی توانست با وکلا و خانواده خود ملاقات کرده و نگرش‌ها و نظرات خود را با افکار عمومی درمیان بگذارد. فشارهای اجتماعی که به اعتصاب‌های غذا منجر شدند، به پایان دادن موقتی انزوای امرالی منتهی شد. در نتیجه اعتراض، تصمیم دادگاه که به عنوان مانعی در دیدارهای خانواده و وکلای آقای اوجالان نشان داده می‌شد، نقض شده و وزیر دادگستری خود اظهار داشت که هیچ مانعی برای دیدار وکلا و اعضای خانواده وجود دارد، همچنین دیدار کمیته منع شکنجه شورای اتحادیه اروپا که گزارش آن نیز در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، در همان زمان منتشر شد.

۳ - سال ۲۰۱۹ در جریان ۵ دیدار با وکلا و ۳ دیدار با خانواده، آقای اوجالان در درجه نخست حل مسئله کورد، دمکراتیک شدن خاورمیانه و نیرو و تاثیر خود بر راه حل را بار دیگر نشان داد. این وضعیت در میان تمامی بخش‌های جامعه که خصوصا در ۵ سال اخیر دچار ظلم‌های بی‌شماری شده‌اند، باعث شد که ذهنیت و تفکر و امید مطرح شده از سوی آقای اوجالان به عنوان سیاست زندگی معرفی و امیدهای بزرگی را در میان گروهها زنده کند. اما بعد از دیدار ۷ اگوست ۲۰۱۹ با وکلا و دیدار ۱۱ اگوست ۲۰۱۹ با خانواده، در سال ۲۰۱۹ بار دیگر تمامی فرصت‌های دیدار و ملاقات و تماس تلفنی از دست رفتند.

۴-  در ۱۵ فوریه ۲۰۲۰ به منظور جلب توجه به سطح سیستماتیک انزوای موجود در امرالی و ممانعت از اقدامات مخرب سال ۲۰۱۹، از تمامی سازمان‌های حقوق بشر و حقوقی و سیاستمداران و افکار عمومی درخواست شد که با برخورداری از حس مسئولیت در این باره عمل کنند. در سال ۲۰۱۹ به منظور محکومیت سیستم انزوای امرالی، در بسیاری از نقاط جهان سه هزار نفر دست به اعتصاب غذا زدند و این اعتصاب غذا در نهایت به روزه مرگ تبدیل شد. ۹ نفر به منظور محکومیت انزوای تحمیل شده بر امرالی، جان خود را از دست دادند. اما در ادامه سال ۲۰۲۰ وضعیت دچار تغییری نشده و در انتهای سال ۲۰۲۰ اعتصاب غذای جدیدی آغاز شد، خانم لیلا گووَن نیز بار دیگر دستگیر شد.

۵- هیات بین‌المللی امرالی مانند سال‌های گذشته در سال ۲۰۲۰ نیز به منظور آنکه بتوانند با آقای اوجالان ملاقات داشته باشند، به وزارت دادگستری مراجعه کرده‌اند. همزمان این هیئت به دفتر حقوقی سده نیز مراجعه کرده و در رابطه با سیستم امرالی اظهارات مهم خود را با افکار عمومی در میان گذاشتند. این هیئت متشکل از دانشمندان گرانقدری مانند ملانیا گینگل، فلیکس جان پادل، ژولیا وارد، ساوانا تاج و اموگوندور جوناسون بود که در ۱۷ فوریه۰ ۲۰۲ نقطه نظرات خود را با افکار عمومی در میان گذاشت. امرالی آزمایشگاهی برای سرکوب و هم برای دمکراسی است. انزوا و فقدان حقوق بشر در زندان امرالی بر شرایط زندانیان سیاسی در تمامی کشور تاثیرگذار است. همچنین احتمال دارد که امرالی به آزمایشگاه تحقق حقوق بشر در تمام ترکیه تبدیل شود و این مسئله نه فقط در ترکیه بلکه در تمامی خاورمیانه به دلیل نگرش‌ها و نظرات آقای عبدالله اوجالان برای حل مسائل و مشکلات بسیار اهمیت دارد.

دیدار و مذاکرات خانواده‌ها در سال ۲۰۲۰

۶ – در سال ۲۰۲۰ موکلان ما در امرالی تنها در ۳ مارس با خانواده‌هایشان، در ۲۷ آوریل ۲ بار از طریق تلفن با خانواده‌هایشان توانستند با خارج از زندان ارتباط داشته باشند. این دیدار و گفتگوها مانند گذشته، در شرایط اضطراری، به دلیل نگرانی‌های افکار عمومی و در نتیجه فشارهای سنگین صورت گرفتند.

۷-  دیدار خانواده‌ها که در ۳ مارس ۲۰۲۰ صورت گرفت، بعد از انتشار خبر وقوع آتش سوزی در ۲۷ فوریه بود؛ در ۲۷ آوریل نیز به دلیل انتشار ویروس کوید-۱۹، بعد از ۲۱ سال تماس تلفنی با خانوادها انجام شد. این تماس تلفنی مدت ۲۰ دقیقه به طول انجامید، و ان آخرین ارتباط ما با امرالی بوده است. در این تماس تلفنی موکل ما آقای اوجالان در رابطه با وضعیت نا پیدای خود در امرالی گفت: اکنون وضعیت من خوب است، اما بعدا چه روی دهد نمی‌دانم.

۸- به رغم شرایط دشوار آقای اوجالان، در دو دیدار آخر خود، حساسیتهای لازم و پیش‌بینی‌های اجتماعی خود را بر اساس فرصت و شرایط خاص خود توضیح داد. در سال ۲۰۲۱ نیز کاملا آشکار شده است که پیش‌بینی‌های وی تا چه اندازه دقیق بوده‌اند. در دیدار آقای اوجالان در ۳ مارس با خانواده، وی موارد زیر را مورد بحث و بررسی قرار داده بود: "ترکیه اکنون بر میزی قرار دارد که دو پایه دارد؛ اگر پایه سومی نداشته باشد سقوط می‌کند. پایه سوم کورد هستند. میز نمیهتواند با دو پایه بایستد، با سومین پایه می‌تواند بر زمین قرار بگیرد. در صورتیکه کورد نباشد، نمی‌تواند سرپا بایستد. آنها نیز از این اطلاع دارند. اما تلاش می‌کنند کوردهایی را بر مبنای خواست خود بیافرینند. چنین چیزی امکان نداشته و نخواهد داشت." آقای اوجالان در تماس تلفنی خود در ۲۷ آوریل نیز گفته بود: "تلاش می‌کنند کورد را به دست کورد بکشند. چنین سیاستی در راستای منافع کورد نیست، همچنین در راستای منافع خلق ترکیه نیز قرار ندارد. هیچ سازمانی نباید بگوید که در صورتیکه ما جنگ بین کوردها را گسترش دهیم، تقویت می‌شویم، ما دولت را به دست می‌گیریم. آنچه که درست است و باعث سودمندی می‌شود، اتحاد خلق‌هاست. پیام من به همگان اینست. کوردها و خاورمیانه به جنگی جدید و خونریزی جدیدی نیاز ندارند. نیازمند صلح و اتحاد هستند. بزرگترین پیام من اتحاد و صلح واقعی است."

گزارش کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا CPT

۹- کمیته منع شکنجه حقوق بشر اروپا در چارچوب بازرسی خود از زندان‌های ترکیه در فاصله روزهای ۶-۱۷ می ۲۰۱۹، از امرالی نیز بازدید به عمل آورده و گزارش خود را در ۵ اگوست ۲۰۲۰ منتشر نمود. CPT در گزارش منتشر شده خود به صورت صریح اعلام نمود انزوا و سیستم امرالی به شیوه‌ای غیر قابل قبول همچنان ادامه دارد. بخش‌های مرتبط با گزارش گزارش کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا CPT عبارتند از:

تمامی محکومین در سلولها زندانی شده‌اند (هر هفته به مدت ۱۶۸ ساعت تا ۱۵۹). براساس نظر کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا چنین وضعیتی را نمی‌توان پذیرفت. همانگونه که در گزارش دیدار سال ۲۰۱۶ نیز اعلام کرد، هیچگونه نگرانی امنیتی و مشروعی وجود ندارد که ارتباط بین محکومان در زمان تنفس دچار محدودیت شود. کمیته از مسئولان دولت ترک درخواست می‌کند که برای آنکه محکومین زندان امرالی بتوانند در خارج از سلول‌های خود با هم دیدار کنند، سریعا گام بردارد.

کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا در چارچوب موارد پاراگراف ۸۲ و ۸۴ گزارش مرتبط به دیدار ۲۰۱۳ از مقامات ترک می‌خواهد که وضعیت زندان محکومین به حبس ابد را کاملا تغییر بدهد، موضوعات مرتبط باید تغییر داده شوند. کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا از مقامات ترک درخواست می‌کند که برای محکومین در امرالی، زمانی که خواهان دیدار با خانواده و وکلایشان شدند، لازم است با آنان همکاری شود. باید به برخوردهایی خاتمه داده شود که به بهانه تخلف انضباطی مانع از دیدار با خانواده می‌شود. کمیته همچنین از مقامات ترک درخواست می‌کند که در رابطه با دیدار خانواده و وکلای زندانیان در زندان امرالی، به صورت ماهانه بیانیه منتشر کند.

۱۰- در رابطه با گزارش کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا در ۲۴ سپتامر ۲۰۲۰ کمیته دائمی شورای نمایندگان اتحادیه اروپا، گزارش کمیته نظارت را برای خاتمه دادن به انزوای امرالی تصویب کرد.

پاسخ ترکیه به گزارش کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا CPT نشان دهنده‌ی تصمیمات این کشور بر ممنوعیتهای جدید بود

۱۱- آخرین دیدار وکلا از زندان امرالی در ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۹ با تصمیم رسمی، ممنوع اعلام شد. دلیل آن نیز تصمیم دادگاه نخست کیفری بورسا در مورخ ۱۳/۰۳/۲۰۱۹ اعلام شد که در ان زمان به منظور ممنوعیت دیدار وکلا با امرالی نسبت به آن حکم داده بود. به جای ۵ دیدار وکلا که بعد از ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ انجام شده بود، هیچگونه پاسخی نسبت به درخواست‌های جدید مبنی بر اجازه ملاقات جدید داده نشد.

۱۲- دیدار خانواده و نماینده‌ی خانواده برای ملاقات، از سال ۲۰۱۹  از طریق کپی‌برداری از تصمیمات مجازات جدید به شماره ۲۰۱۹/۱-۲-۳-۴-۵-۶-۷ در زمان‌های مختلف، رد شده است. سه دیدار نخست سال ۲۰۲۰ خانواده و نماینده خانواده، به بهانه تخلف انضباطی سال ۲۰۱۹ ممنوع اعلام شد. بعد از مورخ ۲۰/۰۱/۲۰۲۰ درخواست‌های دیدار خانواده و نماینده خانواده بدون پاسخ مواجه شدند و در این رابطه هیچگونه تصمیمی نیز گرفته نشد.

۱۳- بعد از انتشار گزارش کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا در سپتامبر سال ۲۰۲۰، در رابطه با حق ملاقات و تماس تلفنی خانواده و نماینده خانواده، تصمیمات جدیدی گرفته شدند. در ۷ سپتامبر حق تماس تلفنی، در ۲۳ سپتامبر دیدار وکلا و در ۳۰ سپتامبر نیز در رابطه با دیدار خانواده و نماینده خانواده دستوراتی مبنی بر ممنوعیت صادر شد. به این شیوه، تصمیمات ممنوع شده پاسخی به گزارش کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا بود و انزوا بیش از پیش تشدید شد.

درخواستهای عمومی برای دیدار و ملاقات با زندانیان

۱۴- در سال ۲۰۲۰ به منظور ملاقات وکلا با زندانیان امرالی تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰ هیچگونه پاسخی ارائه نشد. درخواست وکلا برای برای ملاقات با زندانیان بعد از ۲۵ سپتامبر از سوی دادگاه شعبه دوم کیفری بورسا در ۲۳/۰۹/۲۰۲۰ به مدت ۶ ماه ممنوع اعلام شد. تصمیم مذکور، همانگونه که از سوی ما نیز در همانروز اعلام شده بود که کپی‌برداری و تغییر زمان و شماره تصمیمات پیشین سال ۲۰۱۹ از سوی دادگاه کیفری بورسا بوده است.

۱۵- از  سال ۲۰۲۰ تا ۲۰/۰۱/۲۰۲۰ وکلا و نماینده خانواده با تصمیم تخلف انضباطی ۲۱/۱۰/۲۰۱۹ روبرو شده‌اند و با این تصمیم مانع از دیدار انها شده‌اند. از ۲۵/۰۱/۲۰۲۰ تا ۰۴/۱۲/۲۰۲۰ نیز هیچگونه پاسخی به درخواست وکلا و خانواده برای دیدار با امرالی داده نشده است. در ۰۴/۱۲/۲۰۲۰ تصمیم اخذ شده تخلف انضباطی در ۳۰/۰۹/۲۰۲۰ به وکلا ابلاغ شده و بدین وسیله مانع از ملاقات شده‌اند. در رابطه با محتوای این تصمیم هیچ اطلاعاتی به وکلا داده نشده است. علیرغم آنکه از ۳۰/۰۹/۲۰۲۰ تا ۰۴/۱۲/۲۰۲۰ چون درخواست دیدار از امرالی رد شده است، دو پرونده گشوده شده اما هیچگونه اطلاعی از آن در دست نیست. تصمیم تخلف انظباطی تنها بعد از خاتمه فرایند اجباری برای ادامه فرایند حقوقی منتشر شد. همین اقدام به شیوه‌ای آشکار نشان می‌دهد که پرونده در دسترس وکلا قرار نگرفته و موکل آنها شدیدا دچار ممنوعیت شده است تا هیچگونه روند حقوقی را پیگیری نکنند.

۱۶- در سال ۲۰۲۰ – ۹۶ بار درخواست ملاقات شده است اما اجازه دیدار صادر نشده است. ۶۸ درخواست جواب رد گرفته است و ۲۸ درخواست نیز از سوی دادگاه پذیرفته نشده است. از ۵۰ درخواست ملاقات خانواده و نماینده خانواده، به ۴۰ درخواست پاسخ داده شده است و ۹ درخواست نیز به دلیل تصمیم تخلف انضباطی زندان با ممنوعیت روبرو شده است. یکی از درخواست‌های خانواده پذیرفته شده است.

ممنوعیت حق اطلاع‌رسانی و کسب اطلاع

۱۷- همراه با شیوع و گسترش پاندمی در سراسر جهان، ارتباط با موکلمان در زندان امرالی بسیار دشوار شده است. همانگونه که وکلا برای دیدار با موکلشان درخواست داده‌اند، همزمان با آن برای برقراری تماس تلفنی نیز درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند. در این رابطه به منظور درخواست تماس تلفنی، به دادگاه قانون اساسی و دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا نیز مراجعه شده است؛ درخواست رد شده است، اما مراجعات دیگر به این منظور همچنان ادامه داشته است.

۱۸- در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ برای نخستین بار از زندان امرالی حق تماس تلفنی مورد استفاده قرار گرفته است. خانواده موکلان ما توانستند به مدت ۲۰ دقیقه با موکلان ما تماس تلفنی داشته و این نخستین قدم در این رابطه برای زندان امرالی محسوب می‌شود. اما از آن زمان تا کنون هیچگونه تماس تلفنی دیگری برقرار نشده است.

۱۹- در سال ۲۰۲۰ در چارچوب حقوق ملاقات و تماس با تلفن، ۶۵ درخواست وکلا، ۳۹ درخواست خانواده‌ها انجام شده‌اند. ۳۷ درخواست وکلا بدون پاسخ مانده و ۲۸ درخواست نیز به دلیل رد ان از سوی دادگاه بدون پاسخ باقی ماند. همچنین ۳۴ درخواست خانواده برای برقراری تماس تلفنی نیز بدون پاسخ باقی ماند، ۴ درخواست نیز به بهانه رد آن از سوی دادگاه هیچ پاسخی نیافت. نخستین مکالمه تلفنی در ۲۷ آوریل صورت گرفت.

۲۰- در شرایطی که روز بروز بر محدودیت رسانه افزوده می‌شود، تلاش‌های بسیاری برای برخورد با وضعیت موجود طبق نامه سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. اما در این رابطه موضوعات مهمی روی داده‌اند. در دوره‌های مختلف ۳۰ نامه از سوی وکلا به صورت منظم ارسال شده است، در رابطه با سرنوشت این نامه‌ها هیچگونه اطلاعی در دست نیست. ارسال نامه از سوی امرالی به خارج نیز، در چارچوب سیاست فقدان کامل اطلاعات، امکان‌پذیر نیست.

فرایند حقوقی و عملی محاکمات

۲۱- زندان امرالی در بعد حقوقی میدان نبرد به شمار می‌رود. در دوره‌های مشخص رویدادهای جدیدی در این زندان اتفاق می‌افتند، اما هیچیک از این رویدادها در معرض کنترل حقوقی قرار نمی‌گیرند. برای نمونه، زمانی برای ممانعت از دیدارها خرابی کشتی، نامساعد بودن هوا به عنوان بهانه ذکر می‌شد، هم اکنون نیز از همان شیوه‌های تکراری تخلف انضباطی و دادگاه استفاده می‌شود.

۲۲- در مکانیزمهای محلی، محتوای پرونده‌ها به هیچ عنوان در دست وکلا قرار داده نمی‌شود. اخیرا شماره تصمیمات و احکام موجود بر پرونده‌ها و زمان ابلاغ آنها نیز از وکلا مخفی می‌شوند. پیش از این با این بهانه که در رابطه با محتوای پرونده اطلاعی در دست نیست، درخواستهای دیدار را بلا اثر می‌کردند، اما اکنون تلاش می‌کنند درخواست‌های ملاقات را خودسرانه و کاملا ممنوع کنند. تلاش می‌شود تا انزوای مطلق در ابعاد فیزیکی و در بالاترین سطح انزوای دائم حقوقی را تحمیل و اجرا کنند.

۲۳-  نه فقط از سوی مسئولان محلی، بلکه در سطح مکانیزمهای جزایی عالی و کنترل، این توقف و به حاشیه راندن مکانیزم حقوقی را در نظر دارند. این وضعیت مشخص می‌کند که سیستم انزوای امرالی مانند حوزه‌ای خارج از حوزه حقوق در چارچوب سیستمی بین‌المللی اجرا می‌شود. دادگاه حقوق بشر اروپا در جریان حکم اداره بزرگ در مورخ ۱۲ می ۲۰۰۵ که به بسیاری از موارد نقض حقوق بشر اشاره کرده بود، این حکم را صادر کرده است که آقای اوجالان در چارچوب موضوعات بین‌المللی باید مجددا مورد محاکمه قرار گیرد. در مقابل این درخواست، فرایند حقوقی جدیدی تحت عنوان گشودن پرونده در موضوعات ملی وجود ندارد، به دور از تصمیم دادگاه حقوق اتحادیه اروپا، این موضوع تعلیق شده است و دادگاه مجدد برگزار نشده است. برگزاری این دادگاه بنابه دستور دادگاه حقوق بشر اروپا و کمیته وزرا مورد تایید قرار گرفته است. این توافق براساس مخالفت حقوقی روی داده است، در بسیاری از پرونده‌ها به زمینه‌ای برای کاستن از تلاش‌ها و تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا تبدیل شده است. به همین ترتیب در ١٨ مارس ٢٠١۴، مطابق با قانون دادرسی کمیسیون حقوق بشر اروپا، در مورد الزامات این تصمیم که "حبس در زندان تا مرگ بدون امید به آزادی" نقض آشکار معیارهای حقوق بشر است، هیچ تحولی حاصل نشد. این وضعیت در سیستم اجرای قوانین کیفری ترک باعث شده است هزاران نمونه مشابه ظهور پیدا کنند.

۲۴- دادگاه قانون اساسی در رابطه با درخواست ممنوعیت کتاب نوشته شده از سوی آقای اوجالان، براساس تحقیقات انجام شده اعلام کرده است که در بعد آزادی فکر و آزادی بیان ، نقض صورت گرفته است. علیرغم این حکم دادگاه قانون اساسی در ۲۵ ژوئن ۲٠۱۴، مسئولان محلی بار دیگر به بهانه انتشار این کتاب، ممنوعیتها را اعمال کرده‌اند. اصولی که دستور دادگاه قانون اساسی برای مسئولان محلی واجب دانسته است نیز ملغی شده‌اند، در چنین وضعیتی بسیاری از اقدامات را خود به شیوه‌ای خودسرانه انجام داده‌اند. با این نمونه‌ها، اقداماتی را که علیه آقای اوجالان انجام داده و همه نیز در مقابل آن سکوت کرده‌اند، صرفا به امرالی محدود نمانده و به تمامی سیستم حقوقی ترکیه تسری یافته است.

۲۵- همزمان، همراه با تصیماتی که به نقض موارد قانونی منجر شده و باید رفع شوند، پرونده‌های دیگر نیز تعلیق شده و این اقدام، مسئولان را در راستای در پیش گرفتن اقدامات ضد قانونی تشجیع می‌کند. بارزترین نمونه در رابطه با انزوا، در درخواست سال ۲۰۱۱ برای ملاقات است که این درخواست سوی دادگاه حقوق بشر اروپا مورد توجه قرار نگرفته است و این نمونه نشاندهنده وضعیت است. هراه با گزارش‌های کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا که به آن اشاره شده است، سیاستهای ممنوعیت دیدار با خانواده و وکلا، در طول ۲۱ سال گذشته به شیوه‌ای دلبخواهی و خودسرانه صورت گرفته‌اند.

۲۶- در سال ۲۰۲۰، غیر از فرایند حقوقی تداوم یافته در دادگاه‌های محلی، در رابطه با موکلینمان در زندان امرالی، ما ۱۹ بار به دادگاه قانون اساسی و یکبار نیز به دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا مراجعه کرده‌ایم. با خاتمه سال ۲۰۲۰، ۳۹ پرونده در دادگاه قانون اساسی و ۷ پرونده نیز در دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در رابطه با رویدادهای صورت گرفته در زندان امرالی به جریان افتاده‌اند. درخواستی نیز به کمیته وزرای شورای اتحادیه اروپا ارجاع شده است که به تصمیم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ اشاره می‌کند که وضعیت مجازات تشدید شده به عنوان شکنجه بوده و لازم می‌داند که اقدامات لازم را در خصوص این تصمیم انجام دهد.

۲۷-  رویدادها و اقداماتی در زندان جزیره امرالی صورت گرفته و تداوم می‌یابد که در سطح جهانی برای آن نمی‌توان نمونه‌ای پیدا کرد. سیستم انزوا و شکنجه امرالی نه فقط با سیستم حقوقی ترک، بلکه با سیستم حقوقی بین‌المللی نیز در تضاد است. ترکیه‌ای که با قوانین و موازین اروپایی پیوند خورده است، تصمیمات و گزارش‌های اداره بزرگ دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا و کمیته منع شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا را به عنوان مکانیزمهای حقوقی شورای اتحادیه اروپا نادیده می‌گیرد و این در حالی است که شورای اروپا در رابطه با این موضوع مسئولیت دارد. ایجاد و تداوم سیستم شکنجه و انزوا در این سطح، با تصویب و پذیرش نهادهای بین‌المللی یا با سکوت این مجامع می‌تواند صورت گیرد.

۲۸-  بدون تردید سیستم امرالی با سیاستهای راه‌حل یا حل و فصل مسئله کورد در ارتباط است. حل مسئله کورد که یکی از بزرگترین مسائل خاورمیانه است، بر اساس زمینه‌ای دمکراتیک، تمامی نیروهایی را که سیاستهای جنگ‌طلبانه را در پیش گرفته‌اند دچار ناراحتی می‌کند. آقای اوجالان مخالف تنش‌های ملت-دولتی است که خلق‌ها را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد، به همین دلیل بر راه حل ملت دمکراتیک تاکید و آن را نظریه‌پردازی کرده است و به پروژه‌ای تبدیل کرده است که خلق کورد بر اساس آن می‌تواند با تمامی دیگر همسایگان در سرزمینی مشترک همزیستی داشته باشد.

۲۹- به همین دلیل سیستم انزوا و شکنجه امرالی علیه آقای اوجالان به معنای انزوا و حصر امکانات حل دمکراتیک مسئله کورد است. علیرغم شرایط حصر کامل و مطلق، آقای اوجالان در هر فرصتی تلاش می‌کند که احتمال دست‌یابی به راه حل را گسترده کرده و تمامی این تلاش‌ها کاملا عیان هستند. در هر دیداری که با وی صورت گرفته است، همیشه بر این مسئله تاکید کرده است.

۳۰- رویداد مهم دیگری که در سال ۲۰۲۰ روی داد این بود که ابتکار عمل بین‌المللی آزادی برای اوجالان ۱۰ اکتبر را به عنوان روز آزادی بین‌المللی اوجالان معرفی کرده است. کورد و دوستان خلق کورد در تمامی اکناف جهان، خواست خود را برای آزادی آقای اوجالان مطرح کرده‌اند.

۳۱-  به منظور خاتمه دادن به سیستم انزوای تحمیلی بر امرالی، بدون گمان باید همه از حقوق اساسی-جهانی، حق ملاقات با خانواده و وکلای خود برخوردار بوده و در همین رابطه باید به تمامی اقدامات ضد دمکراتیک که از ارتباط مستقیمی با  انزوا برخوردار است، خاتمه داده شود. اما برای از میان رفتن سیستمی که همواره خود را بازتولید می‌کند، باید آقای اوجالان و خلق کورد مانند تمامی خلق‌ها و انسان‌های دیگر به برابری حقوقی دست یافته و آزاد شوند. تحت عنوان دفتر حقوقی سده، از تمامی اقشار اجتماعی می‌خواهیم که در این رابطه از مسئولیت‌پذیری برخوردار بوده و در مبارزه مشترک برای عدالت و حقوق دمکراتیک سهیم شوند."