گرانی روزافزون کالاها و ادعاهای دروغین رئیسی درباره کنترل بازار

اظهارات غیرکارشناسانه ابراهیم رئیسی درباره جبران جهش قیمت نان با پرداخت یارانه‌ها در حالی است که دولت هنوز برنامه مشخصی برای افزایش قیمت دیگر محصولات تولیدی از آرد، از جمله ماکارونی، شیرینی و غیره را اعلام نکرده است.

به دنبال گرانی‌های افسار گسیخته روزهای اخیر، رئیس جمهور ایران در گفتگویی با تلویزیون حکومتی این کشور به این موضوع پرداخت و در حالی مدعی شد مردم گرانی را تجربه نخواهند کرد که این اتفاق از مدت‌ها پیش رخ داده و در حال حاضر زندگی میلیون‌ها نفر به خاطر فقر و نداری در هاله‌ای از ابهام است.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت تا زیرساخت‌ها فراهم شود، برای یک تا سه ماه، سه دهک اول جامعه تقریباً هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

او درباره زیرساخت‌ها توضیح نداد اما محسن رضایی، معاون اقتصادی او یک روز قبل گفته بود قرار است فقط در دو ماه اول تا زمان ایجاد شرایط خوب، برای کاهش فشار گرانی‌های نان مبلغ نقدی واریز شود، ولی در ادامه به صورت کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

پیش از اظهارات رئیسی، علی خامنه‌ای رهبر رژیم ایران روز دوشنبه سیاست‌های اقتصادی دولت را مهم خواند و از آن حمایت کرد.

این برنامه‌های اقتصادی در حالی پی گرفته می‌شود که افزایش نرخ تورم و افزایش مداوم و افسارگسیخته قیمت انواع کالا و خدمات در ایران در سال‌های گذشته موجب شکل‌گیری تجمعات اعتراضی گسترده در صنوف مختلف از جمله معلمان، کارگران و کشاورزان شده است.

اظهارات غیرکارشناسانه ابراهیم رئیسی درباره جبران جهش قیمت نان با پرداخت یارانه‌ها در حالی است که دولت هنوز برنامه مشخصی برای افزایش قیمت دیگر محصولات تولیدی از آرد، از جمله ماکارونی، شیرینی و غیره را اعلام نکرده است.

قیمت آرد طی یک هفته گذشته ۱۳ برابر شده و قیمت انواع نان، نیز به همین میزان افزایش داشته است.

از طرفی به گفته‌های مقامات دولتی، یارانه نانی که قرار است پرداخت شود، معادل روزانه ۲۵۰ گرم نان سنتی برای هر فرد است و بدین ترتیب خانواده‌هایی که نان بیشتری مصرف می‌کنند، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند.

همچنین رشد ۱۳ برابری قیمت آرد، بر تورم و افزایش قیمت دیگر محصولات و خدمات نیز تاثیر خواهد گذاشت و در صورتی که حتی یارانه‌ها افزایش قیمت نان را جبران کنند، مشخص نیست تورم دیگر کالاها چگونه جبران خواهد شد.

دولت می‌گوید برای جلوگیری از رانت و فساد در واردات گندم با ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین جلوگیری از قاچاق آرد، دست به آزادسازی قیمت آن زده است.

این در حالی است که مقامات دولتی طی روزهای گذشته بارها از چشم‌انداز کاهش ۳۰ درصدی مصرف نان در ایران با افزایش قیمت آرد خبر داده‌اند.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود خود به موضوع اختصاص ارز ترجیحی برای واردات دارو اشاره کرد.

هرچند او مدعی شد افزایش قیمت دارو برای مردم را از طریق شرکت‌های بیمه جبران میشود، اما نگرانی‌ها از افزایش قیمت دارو که مستقیمأ جان مردم را هدف قرار می‌دهد افزایش یافته است.