خیز ایران برای خریدن سلاح و معذوری مردم از خرید نان

با اتمام تحریم‌های سازمان ملل، نگرانی ها درباره خرید گسترده سلاح توسط جمهوری اسلامی‌ در شرایطی که سفیر ایران در روسیه آن را یک فرصت می‌نامد، افزایش یافته است.

به گفته مقامات ایران، ایالات متحده امریکا به‌رغم تلاش فراوان نتوانست تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفته با توجه به لغو تحریم تسلیحاتی ایران در ٢٧ مهرماه، امریکا در این مورد عاقلانه رفتار کند. با اینحال امریکا گفته تحریم پابرجاست و هرکسی به تهران سلاح بفروشد جریمه خواهد شد.

روز جمعه نمایندگانی از سازمان مجاهدین خلق در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن از فعالیت دو سایت هسته‌ای ایران در حومه تهران برای تولید سلاح هسته‌ای و خرید مخفیانه لرزه‌نگارهای حساس نظامی روسی توسط ایران خبر دادند.

خبرگزاری دولتی مهر این گزارش را توسل غرب به مهره سوخته خوانده و خیمه شب بازی عنوان کرد.

این اطلاعات گرچه توسط نهادهای مربوط بین‌المللی تاکنون تأیید نشده‌اند، اما از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که نظام ایران عمدتا سازمان مجاهدین خلق را باعث و بانی لو رفتن اسراسر هسته‌ای خود می‌داند. زمان انتشار این گزارش که در رسانه‌های غربی بازتاب یافت تنها یک روز قبل از لغو تحریم تسلیحاتی ایران است.

با اتمام تحریم‌های سازمان ملل، نگرانی ها درباره خرید گسترده سلاح توسط جمهوری اسلامی‌ در شرایطی که سفیر ایران در روسیه آن را یک فرصت می‌نامد، افزایش یافته است.

کاظم جلالی در پاسخ به خبرگزاری 'اینترفاکس' در مورد وضعیت مالی ایران برای خرید تسلیحات خارجی گفته که 'هیچ محدودیت مالی برای آنها وجود ندارد' و از 'فرصت لغو تحریم تسلیحاتی، عاقلانه استفاده می‌کنیم'.

نداشتن محدودیت مالی برای انبار تسلیحات نظامی می‌تواند در ارتباط با سفرەهای خالی‌تر مردمی باشد که فقر اقتصادی تا پوست و استخوان بخش وسیعی از آن ریشه دوانده است.

تسلیحاتی که تهران می‌خواهد بخرد ربطی به نیازهای روزمره مردم ندارد. بنابراین با آن می‌خواهد از نظام دفاع کند که به قولی جلوگیری از فروپاشی آن، 'اوجب واجبات' است. این سلاح‌ها می‌تواند برای سرکوب معترضان داخلی باشد یا جنگ‌های خارجی که سپاه خامنه‌ای براه می‌اندازد.

در همین رابطه، مانا نیستانی، کارتونیست ایرانی در صفحه اینستاگرام خود با نقاشی طعنه‌آمیز یک موشک بر سفره خالی اعضای یک خانواده گرسنه نشان داد که 'گرچه سلاح بسازید، اما این برای مردم نان نمی‌شود'.

مجموع اظهارات کنونی مقامات نظام که عینا کپی‌برداری همان حرفی است که خامنه‌ای بزند، نشان می‌دهد که منافع نهادهای مرتبط با سپاه در تعارض با صلح در داخل و صلح در خارج است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که بخاطر عدم انجام وعدەهایش در مورد رفع تحریم‌های خارجی تحت فشار قرار دارد، در یک جلسه هیئت دولت گفته که امام حسن امام صلح بود و ما هم اگر او را قبول داریم باید به صلح بیاندیشیم.

 سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی را به تحریف متهم کرده و گفته وقتی مجموعه نظام و حاکمیت و مردم چنین نظری ندارند، نباید ساز جداگانه زده شود.

مجتبی ذوالنوری، رئيس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم در توئیتی نوشته بود روحانی در توجیه مذاکره با دشمن از صلح امام حسن سخن گفته و اگر بنا خواست اکثریت قاطع ملت ایران باشد آیا باید خامنه‌ای حکم هزار بار اعدام رئیس جمهور را برای رضایت مردم صادر کند؟