شمار بازداشت‌شدگان اخیر در روژهلات کوردستان به ۴١ نفر رسید

بازداشت شهروندان و فعالان کورد روژهلات از سوی نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر ایران همچنان ادامه دارد. از ٢٠ دی/ ٩ ژانویه تاکنون ۴١ شهروند دستگیر شده‌اند.

بازداشت گسترده شهروندان کورد از سوی نظامیان و نیروهای اطلاعاتی رژیم اشغالگر ایران ادامه دارد. در فاصله ٩ روز ۴١ کوردستانی در شهرهای مهاباد، بوکان، مریوان، سنه، ربط، سولاوا، پیرانشار، نقده، کرج و تهران بازداشت شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کوردستان با انتشار گزارشی در این مورد افزوده است که بجز یک شهروند که آن هم پس از شش روز آزاد شده، ۴٠ نفر دیگر همچنان در بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات رژیم در شهرهای مریوان، سنه و اورمیه محبوس شده‌اند.

این مرکز حقوق بشری در ادامه از بازداشت حداقل ١٣ شهروند و فعال کورد در روزهای ٣٠ دی و اول بهمن ماه خبر داده و اعلام کرده است که بازداشت شدگان به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند. نیروهای رژیم ضمن تفتیش منازل بازداشت شدگان و توقیف وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ با خشونت کلامی و فیزیکی انان را بازداشت کرد‌ه‌اند.

بازداشت ۴١ شهروند در ١١ روز

اسامی شهروندان بازداشت شده به ترتیب روز و محل بازداشت به این شرح است:

ـ شنبه ۲۰ دی

اسرین محمدی در تهران

آرام یوسفی در سنه

فرزاد سامانی و صهیب بادروج در کرج

شپول خضری، دریا طالبانی، سالار رهوی، سیروان نوری، افشین مام‌احمدی،‌ سیروان حسین‌زاده و ایمان عبدی در مهاباد

بهمن یوسف‌زاده، فرهاد موسی‌پور و فریدون موسی‌پور در ربط

عظیمه ناصری در بوکان

دانا صمدی، سیروان کریم‌زاده، کاروان مینویی، زانیار معتمدی سلمان ادوایی در مریوان

ـ یکشنبه ۲۱ دی

جبار پیروزی در مریوان

ـ دوشنبه ۲۲ دی

حسین گردشی در بوکان

ـ سه‌شنبه ۲۳ دی

عادل پروازه در مریوان

سیامک ادوایی و اکرم ادوایی در سولاوا

– پنج‌شنبه ۲۵ دی

سوران محمدی در مهاباد

– شنبه ۲۷ دی

امیر بایزیدی‌آذر در روستای «لج» مهاباد

– دوشنبه ۲۹ دی

فردین ادوایی در سروآباد

- سه‌شنبه ٣٠ دی

فریبا احمدی، روژین محمدپور، فواد محمدپور، هیرش رسول‌پور، محمد حاجی رسول‌پور، علی زلفی و حسین مهربانی در بوکان

کریم خلیفانی، حسام‌الدین خضری، رحمان ابراهیمی و رسول لاوازه در پیرانشار

دیاکو زرتشتی در نقده

- چهارشنبه ١ بهمن

قادر رسول‌پور در روستای «الی‌کند» بوکان

سناریوسازی‌‌ امنیتی و فشار برای اعترافات اجباری؛ روش معمول رژیم در بازداشت‌های گروهی

کاوه کرمانشاهی عضو هیئت مدیره شبکه حقوق بشر کوردستان در مورد بازداشت فله‌ای شهروندان و فعالان روژهلات کوردستان پیشتر اعلام کرده بود:"بازداشت‌شدگان اخیر در حوزه‌های مختلف مدنی، فرهنگی، محیط ‌زیست و دانشجویی فعال بوده‌اند و تعدادی از آنها نیر شهروندان عادی هستند. نیروهای امنیتی نه تنها هیچ حکم قضایی و دلیل قانونی برای بازداشت این افراد ارائه نداده‌اند، بلکه به صورت خودسرانه و غیرقانونی و با توسل به خشونت کلامی و فیزیکی اقدام به بازداشت آنها کرده‌اند. با وجود پیگیری خانواده‌ها نیز تاکنون به صورت رسمی اتهامی علیه این افراد مطرح نشده است."

به گفته آقای کرمانشاهی "این شیوه برخورد حاکمیت جدید نیست و طی سال‌های اخیر هیچ وقت متوقف نشده بود که حالا از آغاز دوباره آن صحبت کنیم. ما تنها در زمان‌هایی شاهد شدت گرفتن این روند هستیم."

عضو هیئت مدیره شبکه حقوق بشر کوردستان در ادامه می‌افزاید که، "به نظر می‌رسد بخشی از این بازداشت‌های همزمان و جمعی در رابطه با یک پرونده‌سازی مشترک از سوی نهادهای اطلاعاتی صورت گرفته باشد."

وی در پایان ضمن ابراز نگرانی در مورد فشارهای روانی و شکنجه‌های فیزیکی برای تحت فشار قرار دادن بازداشت شدگان از افکار عمومی، سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر خواست تا با اعتراض به این بازداشت‌ها ضمن حمایت از تمامی زندانیان و بازداشتی‌های سیاسی، درخواست آزادی سریع آنها را از نهادهای امنیتی و مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران بخواهند.