آمریکا خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران شد/ اروپا؛ حمایت نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک کشورهای اروپایی را که از اقدام واشنگتن برای تمدید تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند به «همراهی با آخوندها» متهم کرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در نیویورک ضمن دیدار با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورش بر اساس مفاد توافق موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» در رابطه با روند بازگشت مجازات‌های بین‌المللی علیه رژیم ایران را «فعال» می‌کند. به گفته وزیر خارجه آمریکا، واشنگتن راه دیگری بجز بازگرداندن کلیه مجازات‌ها ندارد.

مکانسیم ماشه یا اسنپ بک یا بازگشت فوری به هریک از طرفین برجام این اجازه را می‌دهد که در صورت عدم اجرای توافقنامه خواهان بازگشت تمامی مجازات‌های بین‌المللی علیه این کشور گردد. این راهکار بدون آنکه یکی از كشورهای عضو دائمی شورای امنیت بتواند آنرا وتو کند پس از ٣٠ روز اجرایی می‌شود و کشور مقابل هم نمی‌تواند از اجرای آن جلوگیری کند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان؛ حمایت نمی‌کنیم

سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان اعلام کرده‌اند که از برنامه آمریکا برای فعال کردن ماشه حمایت نمی‌کنند. به گفته‌ی این کشورها «ایالات متحده آمریکا پس از ترک برجام دیگر طرف این توافق نیست»، این کشورها اعلام کردند که اقدام آمریکا با تلاش‌های آنان سازگار نیست و آنان حمایت نمی‌کنند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیۀ مشترک خود اعلام کردند:"ما به رغم چالش‌های بزرگی که خروج آمریکا از برجام در پی داشت بدان پایبند هستیم و یقین داریم که موضوع عدم رعایت تعهدات بصورت پیاپی از سوی ایران باید با گفتگو میان طرفین متعهد به این توافق مورد بررسی قرار گیرد». این کشورها در بیانیۀ خود با تاکید شدید از ایران می‌خواهند «به تمامی اقدامات مغایر با تعهدات اتمی خود خاتمه دهد و بدون اتلاف وقت به اجرای تمام و کمال آن بپردازد".

مایک پمپئو در واکنش به این بیانیه کشورهای اروپایی در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته در نیویورک آنها را به «همراهی با آخوند‌ها» متهم کرد.

وزیر خارجه ایران: شورای امنیت جلوی آمریکا را بگیرد

جواد ظریف در واکنش به اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه در نامه‌ای به ریاست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است که آمریکا هیچ حقی برای احیای تحریم‌ها ندارد و این کار واشنگتن باید از سوی شورا و جامعه بین‌الملل رد شود.

وزیر خارجه ایران در نامه خود نوشته است:"تاریخ مذاکرات برجام نشان می‌دهد که روند حل اختلاف، عامدانه بصورت چند مرحله‌ای و زمان‌بر طراحی شده تا به حفظ این دستاورد منحصر به فرد جامعه بین‌الملل کمک شده و از اقدامات خودسرانۀ حتی مشارکت‌کنندگان واقعی در برجام، چه برسد به ایالات متحده که صراحتا این جایگاه را از خود سلب کرده، ممانعت شود".