انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

جو بایدن در انتخابات امروز رئیس جمهوری آمریکا شانس بزرگی برای پیروزی بر رقیب خود دارد، با اینکه دونالد ترامپ می‌تواند همچون سال ٢٠١۶ بر آرای هوادارنش حساب باز کند.

سال ٢٠١۶ از مجموع ٢۴۵ میلیون آمریکایی واجد حق رأی ١٣٧ میلیون نفر آرای خود را به صندوق انداختند. احتمال می‌رود که تعداد شرکت کنندگان در انتخابات امسال بیشتر باشد. در انتخابات ٢٠١۶ تنها ۴٧ میلیون نفر از طریق صندوق پست شرکت کرده بودند، اما در انتخابات این دوره تا دیروز حدود ٩۵ میلیون نفر رأی خود را از طریق صندوق پست واریز داده‌اند. تخمین زده می‌شود که ١۵٠ میلیون نفر در انتخابات این دوره ریاست جمهوری آمریکا شرکت کنند.

در انتخابات امروز آمریکا علاوه بر انتخاب رئیس‌ جمهور ۴ سال آینده این کشور، همچنین ۴٣۵ عضو مجلس نمایندگان برای ٢ سال آینده و ٣۵ عضو از مجموع ١٠٠ عضو مجلس سنا هم برگزیده می‌شوند.

نظرسنجی‌ها از برنده شدن جو بایدن خبر می‌دهند

بنابر نظرسنجی‌های به عمل آمده جو بایدن از شانس بیشتری برای پیروزی بر رقیب خود دونالد ترامپ برخوردار است، بایدن نامزد حزب دمکرات از حمایت باراک اوباما برخوردار است. آخرین نظرسنجی‌ها نیز حاکی از برتری ۴ تا ١٠ درصدی بایدن بر ترامپ است.

در انتخابات آمریکا تعداد ۵٣٨ برگزیننده (الکترال) از ۵٠ ایالت بر مبنای شمار جمعیت هر ایالت رئیس جمهوری این کشور را انتخاب می‌کنند. از اینرو بیش از آرای کسب شده هر کدام از نامزدها در سطح ملی، آرای آنها در هر کدام از ایالت‌ها تعیین کننده خواهد بود. به عنوان مثال در انتخابات ٢٠١۶ ترامپ ۴۶ درصد آرا و رقیب وی هیلاری کلینتون ۴٨ درصد آرا در سطح ملی را کسب کرده بودند، اما دونالد ترامپ به رغم ٣ میلیون رأی کمتر از هیلاری به سبب افزایش تعداد برگزینندگان در ایالت‌های میشیگان و پنسیلوانیا به پیروزی دست یافته بود. ترامپ ٣۶ برگزیننده را به دست آورده بود.

شاید ترامپ با کمک برخی ایالت‌ها دوباره برگزیده شود

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر کدام از نامزدها که موفق به کسب حداقل ٢٧٠ برگزیننده شود رئیس جمهور خواهد شد. نظرسنجی‌ها حاکیست که جو بایدن در سطح ملی فاصله‌ی بسیاری از رقیب خود دارد، اما به رغم شانس کم ترامپ برای آرای عمومی احتمال اینکه برگزینندگان حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌های کارولینای شمالی، لویزانا، کانزاس، داکوتای شمالی و جنوبی تعیین کننده خواهد بود. گفته می‌شود که ترامپ در ایالت‌های مذکور موفق شده است ١٢۵ برگزیننده را کسب کند.

اما اگر در ایالت‌های تگزاس، جورجیا و اوهایو و آریزونا که به عنوان ایالت‌های جمهوری‌خواه شناخته می‌شوند دونالد ترامپ موفق به کسب آرای بیشتری شود تعداد برگزینندگان وی به ٢٠٨ خواهند رسید. تنها ایالت تگزاس دارای ٣٨ برگزیننده است و در پیروزی ترامپ جایگاه ویژه‌ای دارد.

اگر دونالد ترامپ در ایالت‌های دیگری همچون سوینگ ستاتس به پیروزی دست یابد شانس موفقیت او در انتخابات این دوره افزایش می‌یابد. فلوریدا با ٢٩ برگزیننده نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب رئیس جمهوری آینده آمریکا دارد. آرای ایالت‌های آیوا و کارولینای شمالی نیز تعیین کننده می‌باشند. در صد سال گذشته هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بدون کسب آرای ایالت فلوریدا نتوانسته‌اند به پیروزی دست یابند. نظرسنجی‌ها شانس ترامپ را در ایالت‌های آیوا دارای ۶ برگزیننده و کارولینای شمالی با ١۵ برگزیننده برابر می‌دانند. اگر ترامپ موفق به کسب آراه برگزییندگان هر دو ایالت مذکور شود تعداد برگزینندگان وی به ٢۵٨ خواهد رسید.

پس از آن آرای ایالت‌های دیگری برای جمهوری‌خواهان لازم است، از جمله ایالت پنسیلوانیا که به دمکرات‌ها رأی دهند. حتی اگر موفق به کسب آرای ایالت‌های میشیگان، مینه سوتا و یا ویسکانیسن شوند شانس برنده شدن ترامپ بیشتر می‌شود. اما نظرسنجی‌ها حاکیست که جو بایدن در ایالت پنسیلوانیا ۴.۵ درصد از رقیب جمهوری‌خواهش پیش است.

ترامپ از بخت کمتری برخوردار است

نظرسنجی‌ها حاکیست که ترامپ به آسانی نخواهد توانست در دور اول ٢٧٠ برگزیننده را کسب کند.

عدم اتخاذ تدابیر لازم در مورد شیوع پاندمی کووید-١٩ از شانس ترامپ کاسته است. تاکنون بیش از ٢٣٧ هزار آمریکایی در نتیجه ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و ضربه سنگینی به اقتصاد این كشور وارد شده است. ترامپ برای توضیح این وضعیت تئوری توطئه را پیش کشید. پس از آنکه گزارش‌هایی در مورد ابتلای وی به این بیماری منتشر شد محبوبیت او بیشتر کا‌هش یافت. جو بایدن رقیب ترامپ اعلام کرده است که در صورت برنده شدن در انتخابات دیدگاه‌های اندیشمندان و پزشکان را مد نظر قرار خواهد داد.

تأخیر در اعلام نتایج؛ نتایج اولیه احتمالا صحیح نخواهند بود

احتمال اینکه برنده انتخابات در اولین شب انتخابات اعلام شود بسیار کم است. برای اولین بار در تاریخ آمریکا شمار بسیاری از مردم از طریق پست در انتخابات شرکت کرده‌اند. از اینرو احتمال می‌رود که شمارش آرا با تأخیر بیشتری مواجه شود. اغلب رأی دهندگان از طریق نامه یا پست‌الکترونیک آرای خود را داده‌اند. گفته می‌شود که اغلب شرکت کنندگان در رأی‌گیری پستی آرای خود را به نفع نامزد دمکرات‌ها به صندوق انداخته‌اند. از اینرو بعید نیست که اعلام آمار نهایی و برنده قطعی روزها به درازا بکشد.