گردباد در منطقه روهینگیا: ۱۴۵ نفر جان باختند

گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد جان‌باختگان طوفان موکا که مناطق پرجمعیت روهینگیا در میانمار و بنگلادش را درنوردید به ۱۴۵ نفر افزایش یافت. بر اساس گزارش سازمان ملل، حدود ۸۰۰۰۰۰ نفر تحت تأثیر این طوفان قرار گرفتند.

این طوفان روز یکشنبه همراه با بادهایی با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت و بارندگی‌های شدید میانمار و بنگلادش را درنوردید. ساختمان‌ها در طوفان ویران شدند و خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شدند.

روستاها در اثر طوفان که خشن‌ترین طوفان در ۱۰ سال گذشته است ویران شدند، درختان از ریشه‌هایشان کنده شدند و ارتباطات در بسیاری از مناطق استان آراکان، جایی که صدها هزار پناهجوی روهینگیا در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند، قطع شد.

حکومت نظامی که اداره دولت میانمار را در دست دارد، اعلام کرد که در مجموع ۱۴۵ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس این بیانیه، ۴ سرباز، ۲۴ بومی و ۱۱۷ "بنگالی" جان باختند. در میانمار، "بنگالی" به عنوان یک اصطلاح تحقیر‌آمیز برای اقلیت مسلمان استفاده می‌شود.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، حدود ۶۰۰ هزار روهینگیایی ده‌ها سال است که تحت «رژیم آبارتاید» در میانمار زندگی می‌کنند و از امکانات بهداشتی و آموزشی محروم هستند. با همه آنها به عنوان یک خارجی رفتار می‌شود و طوری که حتی باید برای رفتن به خارج از روستای خود اجازه بگیرند.

یک مقام در ایالت آراکان به خبرگزاری فرانسه گفت که حداقل ۱۰۵ روهینگیایی در اثر طوفان در روستاهای اطراف سیتوه، پایتخت این ایالت، جان خود را از دست دادند. گزارش شده که شمارش همچنان ادامه دارد.

سازمان ملل با توضیح اینکه ۸۰۰۰۰۰ نفر تحت تاثیر این طوفان قرار گرفتند، خواستار کمک‌های بشردوستانه فوری شد.