گزارشگران بدون مرز: در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۵۰ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۵۰ روزنامه نگار کشته شده‌اند. طی ۱۰ سال گذشته نیز در سرتاسر جهان ۹۳۷ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز آماری در رابطه با کشتن روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که دو سوم این روزنامه‌نگاران در خارج از مناطق جنگی کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۰ در سرتاسر جهان بیشتر از ۵۰ روزنامه‌نگار در زمان انجام کار کشته شده‌اند.

در سال ۲۰۲۰ در مکزیک ۸ خبرنگار کشته شده‌اند و از سال  ۲۰۱۵ تاکنون، ۱۱ خبرنگار به دلیل خبرهایشان کشته شده‌اند. ژولیو والدیویا رودریگویز خبرنگار روزنامه ال موندو در مکزیک سر بریده شد، ویکتور فرناندو الوارز چاوز دبیر سایت خبری پونتو ایکس پونتو نوتیشیاس در شهر آکاپولکو در غرب مکزیک قطعه قطعه شد.

در قلب آسیا در ایالت اترا پرادش شمال هندوستان یک خبرنگار روزنامه رشتریا سواروپ به نام راکیش نیربهیک سینگه از سوی اجیرشدگان یک مقام محلی زنده زنده سوزانده شد. اسرافیل موسز خبرنگار یک کانال تلویزیونی در ایالت تامیل نادو در هندوستان در جنوب شرقی این کشور با قمه به قتل رسید.

همچنین در این گزارش آمده است که در ۱۲ دسامبر روح‌‌الله زم  مدیر سایت خبری و کانال تلگرام آمدنیوز از سوی رژیم ایران اعدام شده است. سازمان گزارشگران بدون مرز محاکمه زم را غیرعادلانه توصیف کرده و می‌گوید که طی ۳۰ سال گذشته این اولین مورد از اعدام روزنامه‌نگاران است.

گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کردند، در ۱۰ سال گذشته در مجموع در سرتاسر جهان ۹۳۷ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند.

مایکل ریدیسکی سخنگوی این سازمان اعلام کرد، انتشار اخبار در مورد فساد و مافیا، تهدیدی بزرگ علیه روزنامه‌نگاران است. وی همچنین گفت، عراق، افغانستان، مکزیک، هندوستان و پاکستان خطرناکترین کشورها برای روزنامه‌نگاران هستند.

در عراق هم ۶ خبرنگار و در افغانستان ۵ تن طی سال جاری کشته شده‌اند.

در هندوستان ۴ خبرنگار و در پاکستان نیز ۴ خبرنگار به دلیل انتشار اخبار در مورد فساد کشته شده‌اند.