آغاز ماموریت نظامی کشورهای غربی در منطقه خلیج و تنگه هرمز

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای امروز 29 اگوست از آغاز به کار ماموریت ائتلاف دریایی برای حفظ امنیت در تنگه هرمز خبر داد

   امروز ٢٩ اگوست وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از آغاز ماموریت نظامی آمریکا و کشورهای ائتلاف در تنگه هرمز به منظور تامین کشتیرانی آزاد و جلوگیری اقدامات تحریک آمیز خبر داد. مارک اسپر وزیر دفاع طی نشستی خبری در این رابطه اظهار داشت که ما بدنبال درگیری با ایران نبوده و تلاش داریم مشکلات را از طریق دیپلماتیک حل کنیم. مارک اسپر در بخش دیگری از سخنان خود از انتظار دولت امریکا مبنی بر پیوستن کشورهای خلیج به این ائتلاف خبر داد. به رغم آنکه کشورهای فرانسه و هلند تا کنون تصمیم رسمی خود را مبنی بر شرکت در این ائتلاف اعلام نکرده‌اند، اما اسرائیل از حضور خود در این ائتلاف دریایی خبر داده است.

   این طرح برای نخستین بار از سوی انگلستان مطرح شد که با همکاری امریکا و کشورهای دیگر به صورت کنونی امروز وارد مرحله اجرایی شده است. ناظران روابط بین‌الملل براین باورند هدف آمریکا و انگلستان از تشکیل این ائتلاف و اجرای آن ایجاد پوششی برای مشروعیت و بین‌المللی کردن سیاست فشار حداکثری مقابله با ایران است. ناظران براین باورند که این طرح تنشهای موجود در منطقه خلیج را افزایش و دامنه بی‌ثباتی‌ها را بیش از پیش گسترش می‌دهد.