ابراز نگرانی مقامات ایرانی از طرح ناوگان اروپایی در خلیج

ایران نسبت به پیشنهاد کشورهای اروپایی و از جمله انگلستان مبنی بر ایجاد ناوگانی دریایی جهت حفاظت از کشتیهای تجاری، واکنش نشان داد

    روز گذشته سخنگوی دولت ایران، علی ربیعی نسبت به طرح انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی مبنی بر ایجاد ناوگانی دریایی برای حفاظت از کشتیهایی تجاری و نفتکش واکنش نشان داد. ربیعی این اقدام کشورهای اروپایی را خصمانه اعلام کرده و اظهار داشت اعزام ناوگان اروپایی به خلیج فارس طبعا پیام خصمانه‌ای دارد، تحریک کننده است و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد. ربیعی در ادامه توضیح مواضع ایران از کشورهای مورد نظر خواست تا از رفتارهای تحریک آمیز خودداری نمایند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در دیدار  با وزیر خارجه عمان گفت حضور نیروهای خارجی نه ‌تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.

    این طرح که برای نخستین بار از سوی ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک آمریکا برای تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و باب المندب پیشنهاد شده بود،  متعاقب ربودن کشتی انگلیسی ستنا ایمپرو، از سوی انگلستان برای تضمین امنیت در خلیج بکار گرفته شد. کشورهای انگلستان، فرانسه و آلمان با پیوستن به این طرح در ماموریت تضمین امنیت کشتیرانی و تردد نفتکش‌ها در خلیج فارس مشارکت می کنند. این طرح با حمایت کشورهای هند و کره جنوبی، دانمارک و بلژیک نیز مواجه شده است

    با اعلام این طرح و اقداماتی که در راستای اجرایی شدن آن انجام گرفته است حسین دهقان مشاور آیت الله خامنه‌ای در امور نظامی نیز نسبت به اجرای آن هشدار داده است. دهقان در گفتوگویی با شبکه الجزیره اظهار داشت که هر گونه تغییری در تنگه هرمز منجر به ایجاد تنشهای خطرناک می‌شود.

    ایران پیش از این نیز صراحتا اعلام کرده است آبراه تنگه هرمز یا برای همگان امن خواهد بود یا برای هیچ کس امن نخواهد بود. به نظر می‌رسد اجرایی شدن آن در منطقه خلیج تنشهای ایران با غرب را بیش از پیش تقویت می‌کند.