الخطیب: وضعیت عراق نگران کننده است

علا الخطیب نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق: نخست وزیر جدید عراق نمی‌تواند مشکلات را حل کند. نتایج تنگ‌نظری‌های سیاسی بسیار شکننده خواهند بود؛ زیرا وضعیت بسیار حاد و نگران کننده است.

بی‌ثباتی‌های عراق همچنان ادامه دارند، اما به رغم معرفی نخست وزیر جدید این کشور از سوی رئیس جمهوری عراق، وضعیت بحرانی این کشور وخیم تر می‌شود. در مقابل معرفی نخست وزیر عراق، تظاهرات در استان‌های مختلف این کشور همچنان ادامه دارد. علا الخطیب تحلیلگر سیاسی عراقی در این رابطه با خبرگزاری هاوار به گفتگو پرداخته است.

معرفی نخست وزیر جدید مسائل و مشکلات را حل نخواهد کرد

الخطیب در ابتدای این گفتگو اظهار داشت که تظاهرکنندگان به منظور برآورده ساختن اهداف خود در خیابانها حضور یافتند. آن‌ها مطالبات و درخواست‌هایی دارند. اما علیرغم آنکه تظاهرکنندگان به اهداف خود دست نیافته‌اند، همچنان تظاهرات خود را ادامه می‌دهند. کوچه‌ها و خیابانهای عراق به منظور تحقق عدالت تا کنون شاهد قتل صدها انسان بوده است. این فداکاری‌ها به منظور تحقق اهداف این جوانان و رقم زدن آینده‌ای بهتر برای جوانان بوده است.

الخطیب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که با معرفی و انتصاب نخست وزیر جدید مسائل و مشکلات حل نمی‌شوند. مسائل و مشکلات به یک فرد یا شخصیت ارتباط ندارند، بلکه به سیستم و شیوه‌های حکومت مرتبط هستند. خیابان نمی‌تواند دست از مطالبات خود بردارد. تظاهر کنندگان عراقی خواستار از میان رفتن فرقه‌گرایی در این کشور ، تصحیح فرایند سیاسی در این کشور هستند. به رغم برگزاری انتخابات پیش از موعد، تصویب قانون احزاب سیاسی و بسیاری از موضوعات دیگر نیازمند یافتن فرصت‌های کار و معیشت هستند.

وضعیت عراق به سوی مصیبت گام برمی‌دارد

الخطیب در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نخست وزیر جدید عراق نقشه راه جدیدی برای مدیریت کشور باید پیشنهاد نماید که بر امتیازات نیروهای سیاسی دیگر باید برتری و تفوق دست پیدا کند. همچنین در این رابطه همکاری نخست وزیر جدید، آقای علاوی لازم به نظر می‌رسد.

الخطیب در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت: علیرغم دشواری‌های موجود برای تحقق این مسئله، اما فرصت‌های فراوانی برای پیروزی نیز در دسترس هستند. پیروزی در وهله نخست نیازمند جدیت است. اگر تنگ‌نظری از سوی هر یک از گروه‌ها به روند کلی تبدیل شود، دست‌یابی به راه حل نیز متوقف خواهد شد و وضعیت منطقه به سوی مصیبتی جدید سوق پیدا خواهد کرد.

خطیب در رابطه با واکنش‌های بین‌المللی نیز اظهار داشت: در این رابطه شاهد حمایتهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز هستیم. منطقه تاب تحمل یک بحران جدید را ندارد. برخی از دولت‌ها و از جمله آمریکا و دولت‌هایی مانند چین از دولت جدید در عراق اعلام نموده‌اند که از عراق حمایت می‌کنند. سرنوشت حکومت عراق به اقدامات عملی و دست‌یابی به راه‌حلی برای مشکلات وابسته است. این امر نیز به دو مسئله مهم وابسته است. تامین سریع امنیت و ایفای نقش قانونی نهادهای عراقی در از میان برداشتن خشونت در این کشور، خطیب در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان ساخت که وجود مشکلات در دولت‌های دمکراتیک بسیار طبیعی است، اما از آن مهم‌تر یافتن راه حلی برای مشکلات است.

سوء تفاهمی در رابطه با پیوندهای بین عناصر تشکیل دهنده داخلی عراق، نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد

خطیب در پایان سخنان خود اظهار داشت که در عراق مشکل بسیار بزرگی به چشم می‌خورد، آنهم توزیع قدرت است. اشتباه در پیوندهای بین عناصر تشکیل دهنده این کشور است. برای نمونه، در خصوص رابطه با هولیر؛ باید این اشتباهات تصحیح شوند. همچنین باید پیوندهای عربی-عراقی، ایران-عراق و آمریکا-عراق نیز تصحیح شوند.