انگشت اتهام به سوی ایران

آخرین ساعات روز گذشته پنجشنبه ۶ ژوئن کشورهای  امارات متحده عربی و دولت پادشاهی عربستان و نروژ نتایج اولیه تحقیقات خود را ارتباط با حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند

  آخرین ساعات روز گذشته پنجشنبه ۶ ژوئن کشورهای  امارات متحده عربی و دولت پادشاهی عربستان و نروژ نتایج اولیه تحقیقات خود را ارتباط با حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند. رویترز با اشاره به سخنان عبدالله معلمی سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل گزارش داده است که این کشور در باره نقش ایران در این عملیات خرابکارانه تردید ندارد.

  رویترز در این رابطه گزارش داده است که  تحقیقات اولیه کارشناسان حاکی از  طراحی و هماهنگی یک عملیات خرابکارانه  بوده است که به اختمال زیاد از سوی یک عامل دولتی صورت گرفته است. طبق این گزارش رویترز کارشناسان به این نتیجه دست یافته اند که همزمان چند  تیم حرفه‌ای اقدام کرده و در مدت زمانی کمتر از یک ساعت ماموریت خود را با موفقیت انجام داده‌اند.

  کارشناسان بر این باورند که به احتمال زیاد عملیات حمله به این نفتکشها از سوی قایق‌های تندرو و غواصان ماهر صورت گرفته است. خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که  مين‌های دریایی صدف چسبنده از فاصله اندک زیر سطحی به این کشتیها چسپانده شده‌اند تا این کشتیها فقط دچار آسیب شده و غرق نشوند. هر چند تا کنون ایران به عنوان عامل رسمی این حمله شناخته نشده است، اما از همان ابتدا یک شرکت بیمه نروژی آن را به جمهوری اسلامی نسبت داده بود.

  در حالیکه سازمان اطلاعات اسرائیل نیز ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به گزارش‌ها درباره نقش سازمان جاسوسی اسرائیل در متهم کردن ایران به حادثه الفجیره واکنش نشان داده و گفته است "من درباره وقوع تصادفها و دادن آدرس‌های غلط هشدار داده‌ام، می‌دانیم وقتی دروغ‌هایشان را باور کنیم چه اتفاقاتی می‌افتد. قبلاً در چنین وضعیتی قرار داشته‌ایم، مگر نه؟" به نظر می‌رسد با محکومیت رسمی ایران مبنی بر دست داشتن این کشور در این حادثه رابطه بین ایران و کشورهای عربی و آمریکا مجددا دچار تنش میشود.