بریتانیا به خلیج و تنگه‌ی هرمز پهپاد اعزام می‌کند

اسکای نیوز روز دوشنبه ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر گزارش داد بریتانیا احتمالا پهپادهای مستقر در کویت را به خلیج  می‌فرستد

   بریتانیا چندین پهپاد از نوع "ریپر" در کویت دارد که عملیاتهایی در آسمان عراق و سوریه انجام میدادند، اکنون به گزارش اسکای نیوز بریتانیا قصد دارد این پهپادها را به خلیج و تنگه‌ی هرمز اعزام کند تا از بر حرکت ناهایشان نظارت کنند.

   پیشتر آمریکا در قالب ائتلافی برای محافظت از حمل و نقل دریایی  هواپیماهای نظارتی در خلیج داشته است و استرالیا نیز قصد دارد هواپیماهای به همین منظور به منطقه بفرستد.

​​​​​​​   پیشتر به دلیل توقیف نفتکش گریس ۱  از طرف بریتانیا و دولت جبل الطارق، که حامل نفت ایران بود و گمان می‌رفت نفت ایران را به سوریه منتقل می‌کند، ایران نیز در اقدامی متقابل در ۲٨ تیرماه  نفت "استینا ایمپرو" بریتانیا را در تنگه‌ی هرمز توقیف نمود و از آن زمان به بعد بریتانیا به تنشهای منطقه به صورت مستقیم وارد شد.

​​​​​​​   دین باست، فرمانده ارشد نیروی دریایی بریتانیا در منطقه به اسکای‌نیوز گفت: "وضعیت همچنان پرتنش است. تهدید مستقیم علیه کشتی‌های تجاری بریتانیا همچنان پابرجاست. ما چیزی ندیدیم که نشان دهد ایران قصد دارد به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

​​​​​​​   در حالی که از ایران می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند، نیروی دریایی پادشاهی، ملوانان، تفنگداران دریایی و کشتی‌های تحت فرمان من کاملاً برای محافظت و دفاع از کشتی‌های تجاری بریتانیایی در این صحنه آماده هستند."

​​​​​​​   ائتلاف دریایی برای حفظ امنیت تنگه‌ی هرمز از پنج شنبه ۷ شهریور رسما آغاز به کار کرده است و به گفته‌ی مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا، استرالیا، بحرین و بریتانیا نیز در این ائتلاف دریایی حضور دارند.