بیانیه پایانی یک نشست اضطراری؛ کار ایران به شورای امنیت می‌کشد؟

شرکت کنندگان در این نشست اعلام نمودند که بر مساله امنیت کشورهای خلیج  که پایه اصلی ثبات منطقه را شکل می‌دهد، اجماع دارند.

  نشست سران عرب و نشست اضطراری کشورهای خلیج به منظور ایجاد اتحادی علیه ایران با شرکت ٢٢ کشور عربی شامگاه پنجشنبه ٣٠ مه/ ٩ خرداد با سخنان ملک سلمان پادشاه عربستان در انتقاد از برنامه موشکی و برنامه هسته‌ای ایران آغاز شد. ملک سلمان در سخنرانی افتتاحیه¬ی این نشست با اشاره به نقش تنش زدای ایران در منطقه  اظهار داشت که اقدامات مداخله جویانه رژیم ایران در منطقه، چالشی در برابر ارزش‌های صلح است. رژیم ایران حامی فعالیت‌های تروریستی در منطقه بوده و حمل‌ و نقل دریایی را تهدید می‌کند. رژیم ایران طی ۴دهه گذشته تلاش کرد با توسعه نفوذ خود، بر منطقه چیره شود. دخالت‌های رژیم ایران و توسعه برنامه اتمی‌ و موشکی‌اش تعارضی آشکار با میثاق‌نامه‌های بین‌المللی به‌شمار می‌آید. ملک سلمان در این سخنرانی در نشست مکه،  از جامعه جهانی خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال رژیم ایران و فعالیت‌های خرابکارانه‌اش عمل کند.

  این نشست در نخستین ساعات روز جمعه، با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت دخالتهای ایران در کشورهای عربی در مکه به کار خود پایان داد. در بیانیه پایانی و مفصل این نشست دخالت‌های رژیم ایران در بحران سوریه، دخالت‌ در بحرین و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی محکوم شد. همچنین این بیانیه پرتاب موشک‌های بالستیک ساخت رژیم ایران به سوی سعودی را نیز محکوم کرد. شرکت کنندگان در این نشست اعلام نمودند که بر مساله امنیت کشورهای خلیج  که پایه اصلی ثبات منطقه را شکل می‌دهد، اجماع دارند. در این بیانیه همچنین اقدامات ایران در حادثه حمله به نفت‌کش‌ها در بندر فجیره امارات و حملات پهپادی حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و همچنین اشغال جزایر سه‌گانه در خلیج که امارات ادعای مالکیت بر آن‌ها را دارد محکوم شده است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که جامعه بین‌المللی باید موضع قاطعی را در قبال ایران و فعالیت بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه اتخاذ نماید و در برابر تلاش‌های تهدیدکننده امنیت انرژی، آزادی و سلامت تأسیسات دریایی در خلیج و آبراه‌های دیگر بایستد.

  اما به رغم شرکت ٢٢ کشور عربی در این نشست اضطراری اختلافات موجود در میان سران کشورهای عربی نیز کاملاً مشهود بود؛ از میان کشورخای منطقه خلیج تنها ٢ کشور کویت و بحرین در سطح سران در این نشست حضور داشتند، پادشاه مراکش اجلاس مکه را تحریم و نخست وزیر قطر به جای امیر این کشور در این اجلاس شرکت داشت. برهم صالح رئیس جمهوری عراق نیز از پذیرش بیانیه پایایی اجلاس مکه خودداری کرد. برهم صالح با اشاره به مرزهای ١۴٠٠ کیلومتری این کشور با ایران اظهار داشت که ما ١۴٠٠ کیلومتر مرز مشترک و روابط گسترده‌ای با ایران داریم. منطقه ما به ارزش عدم دخالت در امور داخلی دیگران نیاز دارد. فتاح سیسی نیز در این کنفرانس اظهار داشت که امنیت خلیج از ارتباط مستقیمی با امنیت ملی مصر برخوردار است. به همین دلیل عرب‌ها تحمل سهل انگاری در امنیت ملی‌شان را ندارد. عرب‌ها همچون گذشته همچنان خواستار صلح و ثبات هستند. صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت نیز در این سخنان خود در ارتباط  با اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه اظهار داشت: برگزاری کنفرانس سران عربی نشان دهنده خطر آن‌چیزی است که امروز در معرض آن قرار داریم. با نگرانی شاهد تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج هستیم، بسیار نگرانیم تشدید تنشی را که در منطقه با آن مواجهیم، بر زخمهایمان زخمی دیگر بیفزاید.

  در این میان وزارت امورخارجه ایران نیز به نشست سران عرب در مکه و بیانیه پایانی این نشست اعتراض و آن را محکوم کرد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به بیانیه سران کشورهای عربی، با اشاره به وجود  اختلافات در میان این کشورها اعلام داشت که عربستان از نشست مکه به گونه‌ای ابزاری استفاده مینماید. موسوی در بخش دیگری از سخنان خود افزود که ما تلاشهای عربستان را به منظور بسیج آرای کشورهای همسایه و عربی ادامه فرایند بی‌سرانجامی می‌دانیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران طی می‌کنند. موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عربستان سعودی گفت این کشور به جای استفاده از فرصت روز جهانی قدس و بهره‌گیری از این روز رویکردی اشتباه را در پیش گرفته و به ایجاد اختلاف در بین کشور‌های اسلامی منطقه ادامه می‌دهد. این سخنان وزارت امور خارجه ایران در حالیست که علی فدوی یک مقام ارشد سپاه پاسداران می‌گوید جمهوری اسلامی هر چه قدر که در توان داشته باشد به حوثی‌ها کمک می‌کند. علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت موظف هستیم هر قدر می‌توانیم کمک کنیم و این کار را هم می‌کنیم.

  آگاهان مسائل ایران براین باورند در صورتیکه بر مبنای بیانیه نشست پایانی کشورهای منطقه خلیج اجماع حاصل شود، عربستان سعودی و کشورهای خلیج  پرونده ایران را تحت عنوان فصل ٧ به شورای امنیت ارجاع خواهند داد؛ در صورتیکه این پروند تحت این عنوان مورد بررسی و ایران محکوم شود توسل به زور علیه ایران یک گام به پیش برده میشود.