ترافیک دیپلماتیک در منطقه خلیج

... این سفر بولتون به امارات  همزمان با برگزاری این نشست می‌‌‌‌‌تواند حاکی از نشانه‌‌‌‌‌های مهمی مبنی بر تلاش برای انزوای هر چه بیشتر ایران و فشارهای شدید اقتصادی براین کشور باشد ...

   روزهای پایانی هفته جاری عربستان سعودی پذیرای کشورهای اسلامی و عربی خواهد بود. روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری سازمان همکاری کشورهای اسلامی در مکه برگزار و سیاستهای تهدید آمیز ایران را در منطقه را ارزیابی می‌‌‌‌‌کند. هفته گذشته هر چند رسانه‌‌‌‌‌ها اعلام کرده بودند که قطر به دلیل سیاستهای نزدیک به ایران به این کنفرانس دعوت نشده است، اما روز گذشته پادشاه عربستان به طور رسمی از  تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به منظور شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج دعوت کرد. همزمان با انتشار این اخبار، سفارت آمریکا در ابوظبی نیز روز گذشته اعلام کرد جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده این هفته به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.  این سفر بولتون به امارات  همزمان با برگزاری این نشست می‌‌‌‌‌تواند حاکی از نشانه‌‌‌‌‌های مهمی مبنی بر تلاش برای انزوای هر چه بیشتر ایران و فشارهای شدید اقتصادی براین کشور باشد.

   از سوی دیگر در حالیکه هفته گذشته رسانه‌‌‌‌‌های ژاپنی سفر شینزو آبه برای سفر به ایران را تکذیب کرده بودند، روز گذشته و بعد از پایان سفر ترامپ به ژاپن، تلویزیون ملی این کشور اعلام نمود که  مقام‌های دولت ژاپن در مراحل نهایی برنامه‌ریزی سفر شینزو آبه به تهران و دیدار با رهبران جمهوری اسلامی قرار دارند. این سفر همانطور که پیش از این نیز وعده داده شده بود دو هفته دیگر، انجام می‌‌‌‌‌شود. بنابه اخبار درز کرده، سفر آبه به تهران حامل پیامی از سوی ترامپ بوده، آبه در صدد میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن است.

   با این وجود، موضع سرسختانه کشورهای منطقه خلیج حداقل تا مقطع کنونی هیچ نشانی از تغییر در مقابل سیاستهای ایران نداشته است. به رغم سفر ظریف و عراقچی به کشورهای منطقه خلیج و تاکید این دو بر انعقاد پیمان منطقه‌‌‌‌‌یی عدم تجاوز، روزنامه گلف نیوز اماراتی امروز نوشته است: متشکریم آقای ظریف. پیشنهاد رژیم ایران قابل پذیرش نیست.

  گلف نیوز در ارتباط با سفر دیپلماتیک ظریف به سه کشور منطقه خلیج نوشته است  ظریف احتمالاً این‌گونه می‌‌‌‌‌پندارد که کشورهای منطقه چنان ساده‌لوح هستند که با خاطره‌‌‌‌‌ی چهل سال از تجاروز مستقیم و غیرمستقیم رژیم ایران به کشورهای منطقه به نیات خیر این کشور اعتماد میکنند. گلف نیوز در ادامه نوشته است که ایران در مقطع کنونی که در آستانه تهدید حمله امریکا قرار دارد، برای نجات خود به همسایگانش رو آورده است. گلف نیوز در انتهای این یادداشت نوشته است: نه آقای ظریف. طرح شما بدون خریدار است. روی مشکلات داخلی خودتان متمرکز شوید.